کد خبر : 28997
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 مرداد 1400 - 8:33
-

نگاهی به فعالیت های کمپین درب بطری دستان سبز؛

تجربه موفق انجمن های محیط زیستی شوشتر و گتوند در مدیریت پسماند

تجربه موفق انجمن های محیط زیستی شوشتر و گتوند در مدیریت پسماند

شبکه خبری خوزستان// حدود دو سال از راه اندازی کمپین درب بطری دستان سبز در خوزستان می گذرد و طی این مدت علاوه بر تأثیرگذاری در بهبود حفاظت از طبیعت و محیط زیست، در ترویج فرهنگ بازیافت و فعالیت های اقتصادی و خیرخواهانه نیز تا حدود زیادی در سطح منطقه موثر بوده است.  سیدمالک موسوی

شبکه خبری خوزستان// حدود دو سال از راه اندازی کمپین درب بطری دستان سبز در خوزستان می گذرد و طی این مدت علاوه بر تأثیرگذاری در بهبود حفاظت از طبیعت و محیط زیست، در ترویج فرهنگ بازیافت و فعالیت های اقتصادی و خیرخواهانه نیز تا حدود زیادی در سطح منطقه موثر بوده است. 

سیدمالک موسوی مدیر انجمن دوستداران طبیعت دشت بزرگ با بیان این مطلب که ۱۷ ماه از راه اندازی این کمپین می گذرد اظهار داشت: ایده کمپین درب بطری دستان سبز بهمن ماه ۹۸ از روستای دشت بزرگ بخش عقیلی شهرستان گتوند آغاز شد و به مرور زمان با همراهی دوستداران طبیعت و محیط زیست بخش عقیلی و شهرستان گتوند تداوم یافت. این پویش درسطح خانه و مدارس نیز ترویج یافت تا در سال ۹۹ با افزایش فعالیت و اهداء چندین ویلچر، انجمن هواداران کارون زلال شوشتر نیز به این کمپین ملحق شد تا فعالیت کمپین با سرعت بیشتری صورت گیرد. خوشبختانه اکثر شهرهای همجوار از جمله صالح شهر، شعبیه، گوریه، عرب حسن و نقاط مختلف شهرستان به این کمپین پیوستند و در حال حاضر ۱۵نماینده در این کمپین مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: کمپین درب بطری دستان سبز با هدف افزایش سطح حفاظت از طبیعت و محیط زیست، حمایت از نیازمندان جهت تهیه ویلچر، ترویج فرهنگ بازیافت و کمک به اقتصاد جامعه راه اندازی شده است. این کمپین هم اکنون در شهرهای گتوند، شوشتر، اهواز، آبادان، ماهشهر و اندیمشک نمایندگی فعال دارد.

موسوی همچنین گفت: تاکنون ۱۵ عدد ویلچر، ۲ عصا و بسته های غذایی از طریق کمپین تهیه و به نیازمندان اهداء شده است. ضمن این که نحوه شناسایی نیازمندان از طریق معرفی شهروندان، آمارگیری از طریق مراکز بهزیستی و تأیید نهایی پس از بازدید بازرسان کمپین انجام می گیرد.

این فعال محیط زیست همچنین به مشارکت سازمان های مردم نهاد، مراکز نیکوکاری، باشگاههای ورزشی و عموم شهروندان و خانواده ها در روند جمع آوری درب بطری ها اشاره داشت و افزود: انجمن های دوستداران طبیعت دشت بزرگ و هواداران کارون زلال شوشتر، مرکز نیکوکاری امام علی شهر ترکالکی، شرکت بازیافت امید، مجموعه نیکان، باشگاه ورزشی شهدا سرداران، حافظان طبیعت گتوند بهمراه ادارات محیط زیست گتوند، شوشتر و صالح شهر در موفقیت های اخیر کمپین نقش داشته اند.
موسوی همچنین خاطرنشان ساخت: کمپین درب بطری دستان سبز از آن جهت در راستای حفاظت از محیط زیست می کوشد که مواد پلاستیکی آثار مخربی در محیط زیست دارند و به راحتی تجزیه نمی‌شوند. از این رو با پیوستن به کمپین آثار مخرب این مواد به شکل موثری مدیریت و کاسته می شود. علاوه بر این بسیاری از سالمندان و بیماران به ویلچر نیازمند هستند که متاسفانه توانایی خرید آن را ندارند. با حمایت از این کمپین نیازمندان نیز مورد حمایت قرار می گیرند. همچنین ملحق شدن به این کمپین مسئولیت پذیری شهروندان و کمک به اقشار تحت حمایت را در پی خواهد داشت. 

مدیر کمپین درب بطری دستان سبز در خاتمه ضمن قدردانی ویژه از خانم ها بوستانی، کرمی نیا، احمدی و افتخار افزود: از تمامی شهروندان که با حس مسئولیت پذیری و جمع آوری درب بطری هرچند اندک در راستای تهیه ویلچر به همشهریان خود کمک می کنند تشکر ویژه دارم. همچنین از عموم مشاغل، شرکت ها و ادارات درخواست پیوستن به کمپین دستان سبز را داریم تا در تهیه ویلچر ما را همراهی نمایند.

نسرین بوستانی مدیر انجمن هواداران کارون زلال نیز خاطرنشان ساخت: با توجه به اطلاع رسانی های کمپین از طریق فضای مجازی طی این مدت، استقبال بالایی از افراد و صنوف مختلف بخصوص کودکان را شاهد بوده ایم، به طوری که این موضوع تغییر نگرش جامعه و فرهنگ سازی جلوگیری از دور ریختن درب های بطری های پلاستیکی را در پی داشته است. ضمن این که در مراسمات مختلف تعداد بسیاری از درب بطری ها توسط بانیان مجالس جمع آوری و تحویل گردیده است.
وی افزود: از آنجایی که این انجمن توانسته اعتماد شهروندان را کسب نماید بدون حمایت ادارات و سازمان های مختلف و با کمترین هزینه ها موفقیت بسیاری در حوزه مدیریت پسماند خشک داشته و می توان گفت هواداران کارون زلال در این زمینه به یک برند در شهرستان تبدیل شده است. بوستانی به طرح تعویض کاغذ و کارتن با گل و گیاه اشاره داشت و گفت: خوشبختانه از ابتدای اجرای طرح حجم زیادی از پسماندهای کاغذی و خشک بازیافت می شوند و برنامه هایی برای ایجاد غرفه دائمی در همین راستا داریم که در دست پیگیری است.

وی همچنین اظهار داشت: با توجه به ماهیت غیردولتی بودن سازمان های مردم نهاد، تعامل دوسویه ادارات و سازمان ها با این تشکل ها به پیشبرد اهداف محیط زیستی منجر خواهد شد. از این رو انتظار می رود تا همکاری بیشتر مسئولین و مدیران را در حوزه های مختلف محیط زیستی شاهد باشیم.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.