کد خبر : 24505
تاریخ انتشار : جمعه 5 دی 1399 - 16:34
-

یادداشت ویژه |‍ سرای محلات؛ ظرفیت مغفول مانده در مدیریت شهری

یادداشت ویژه |‍ سرای محلات؛ ظرفیت مغفول مانده در مدیریت شهری

یادداشت ویژه |‍ سرای محلات؛ ظرفیت مغفول مانده در مدیریت شهری     ✍به قلم : بهزاد رضوانی مدیر سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری خرم آباد     امروزه با توجه به گسترش شهرنشینی شاهد پیچیده تر شدن ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی و کالبدی در سطح محلات شهری می باشیم .طرح ها

یادداشت ویژه |‍ سرای محلات؛ ظرفیت مغفول مانده در مدیریت شهری

 

 

✍به قلم : بهزاد رضوانی

مدیر سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری خرم آباد

 

 

امروزه با توجه به گسترش شهرنشینی شاهد پیچیده تر شدن ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی و کالبدی در سطح محلات شهری می باشیم .طرح ها و اقدامات و برنامه های شهری زمانی موفقیت آمیز خواهند بود که متناسب با نیازها و خواسته های اقشار و ساکنین محلی باشند.

 

 

از جمله اموری که حوزه مدیریت شهری می بایست بیش از پیش در راستای تربیت شهروندان مسئول و نهادینه کردن مشارکت شهروندان در امور مختلف در سطح محلات گام بردارد موضوع “سرای محلات” می باشد. برنامه ریزی توسعه اجتماع محلی مبتنی بر توانمندسازی اجتماع محلی بر پایه منابع، ظرفیت ها، پتانسیل ها و نیازهای اجتماع محله ای با هدف کارآمدی بیشتر مدیریت شهری و مشارکت مردمی در فرآیند برنامه ریزی می باشد.

 

 

ایجاد ســراهای محله و مشــارکتهای اجتماعی شهروندان در قالب برنامه های اجتماع محور محلی ، گامی ارزنده در جهت تحقق رویکرد مشارکت از پایین به بالا و جلب مشارکت های مردمی در برنامه های مختلف محلی است.

از جمله برنامه های سازمان فرهنگی اجتماعی شهردرای خرم آباد بحث راه اندازی و توسعه سرای محلات به خصوص در محلات کمتر برخوردار می باشد.

 

 

هم اکنون در شهر خرم آباد سرای محلات گلسفید و ماسور راه اندازی شده اند و سرای محلات پشت بازار و اسد آبادی در دست تشکیل و راه اندازی می باشند.

سراهای محلات از جمله اولویت ها و نیازهای محلی محلات کمتربرخوردار با توجه به سرانه پایین آموزشی و فرهنگی و ورزشی در این قبیل محلات می باشد.

 

 

سرای محله با هدف سپردن امور فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و غنی کردن اوقات فراغت برای افراد و ساکنین فرصتی است که باعث تقویت سرمایه اجتماعی ساکنین و افزایش حس تعلق افراد محلی می باشد.

 

 

هدف اصلی از راه اندازی سرای محله مشارکت شهروندان در امور مربوط به خودشان و در نهایت واگذاری تصمیم گیری های محله به ساکنین محلی است. وظیفه هیات مدیره سرای محلات که شامل افراد اثر گذار محلی، اعضای شورایاری و کارگروه ها وتیم های تخصصی است؛ بحث برنامه ریزی، تصمیم گیری و نظارت بر امور محله در چارچوب سیاست های اجرایی شهری است.

 

 

سرای محله از جمله ابزارهای توانمند سازی و جلب مشارکت و اعتماد شهروندان وتقویت سرمایه اجتماعی محلات با تکیه بر رویکرد اجتماع محور محلی است و با تشکیل و توسعه سرای محلات و شورای محله شاهد تقویت و نهادینه کردن مشارکت شهروندان در عرصه مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، خدماتی و رفاهی می باشیم.

 

 

آموزش حقوق شهروندی، آموزش در حوزه مدیریت بحران، آموزش مهارت های زندگی برای ساکنین، توانمند سازی اقتصادی محلی، غنی کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از جمله موضوعاتی است که در سراهای محلات می بایست به آنها توجه شود.

 

 

در حوزه کودکان، نوجوانان و جوانان می توان از ظرفیت سرای محلات به عنوان فضاهای امن و مناسب استفاده کرد و با استفاده از مربیان تربیتی و متخصص باعث رشد و آموزش ساکنین محلی شد و حتی می توان از ظرفیت مغفول ریش سفیدان و بزرگان مطلع در راستای حل و رفع و رجوع مشکلات مردم محلی نیز استفاده کرد.

 

 

در پایان امیدواریم که دغدغه مندان و فعالین اجتماعی و مدنی و اهالی رسانه در راستای ارتقاء توسعه فرهنگی و آموزشی محلات کمتر برخوردار تلاش کنند و با آگاه سازی و اطلاع رسانی در خصوص اهمیت و جایگاه سرای محلات در بین شهروندان قدم بردارند تا شاهد مشارکت هر چه بیشتر افراد محلی در فعالیت ها و اقدامات آموزشی و فرهنگی در سطح محلات باشیم.

 

منبع : رسانه چی دا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.