کد خبر : 15275
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 اردیبهشت 1399 - 19:16
-

یادداشت ویژه | رونق کشاورزی زمینه ایجاد اشتغال پایدار در شوشتر و گتوند

یادداشت ویژه | رونق کشاورزی زمینه ایجاد اشتغال پایدار در شوشتر و گتوند

یادداشت ویژه | رونق کشاورزی زمینه ایجاد اشتغال پایدار در شوشتر و گتوند   به قلم: محمدعلی زارع شهرستانهای شوشتر و گتوند بدلیل همجواری با رودخانه کارون و داشتن خاک مناسب؛ از مهمترین نواحی بخش کشاورزی استان خوزستان و حتی کشور به شمار می روند. شغل اصلی بسیاری از مردم این دو شهرستان کشاورزی است.

یادداشت ویژه | رونق کشاورزی زمینه ایجاد اشتغال پایدار در شوشتر و گتوند

 

به قلم: محمدعلی زارع

شهرستانهای شوشتر و گتوند بدلیل همجواری با رودخانه کارون و داشتن خاک مناسب؛ از مهمترین نواحی بخش کشاورزی استان خوزستان و حتی کشور به شمار می روند.
شغل اصلی بسیاری از مردم این دو شهرستان کشاورزی است.

در دهه های اخیر؛ کشاورزی در جهان تبدیل به یک علم و هنر گردیده است. اینکه بتوانیم با استفاده از دانش نوین؛ بیشترین عملکرد را در واحد سطح داشته باشیم و از طرفی نیز محصولات سالم و ارگانیک با استفاده بهینه از نهاده ها تولید نماییم.

اما متأسفانه در منطقه ما؛ کشاورزی هنوز به مرحله تکامل نرسیده و میزان سودآوری این بخش تحت تأثیر نوسانات سالانه قرار دارد و زارعین محترم با وجود تمام تلاشی که انجام میدهند به درآمد پایدار نمی رسند.

دلایل زیادی برای این رخداد ناخوشایند وجود دارد که در این تحلیل به بخشی از آنها بصورت تیتروار اشاره میکنیم:

گرانی بیش از حد نهاده های کشاورزی:
اجاره زمین؛ قیمت بذر؛ کود؛ سم؛ ادوات و سایر مؤلفه های این بخش بسیار زیاد بوده و با قیمت فروش محصولات همخوانی و توازن ندارد. در واقع قیمت تمام شده هر کیلو محصول تولیدی بیشتر از حد نرمال و استاندارد می باشد.

شوری آب:
بدون شک میزان هدایت الکتریکی آب دریاچه پشت سد گتوند یا همان ای سی آب طی سالیان اخیر چندین برابر شده و این شوری آب موجب کاهش چشمگیر توناژ محصولات شده است.

عدم وجود بازار مناسب جهت فروش محصولات:
محصولات تولید شده بیشتر اوقات بازار و قیمت مناسب نداشته و گاها بدلیل این عدم بازاریابی برداشت نشده و در مزرعه باقی مانده خوراک احشام میگردند.

سوء مدیریت در تناوب زراعی:
یکی از مشکلات اساسی کشاورزی در شوشتر و گتوند عدم رعایت تناوب زراعی و یا عدم مدیریت تولید محصولات است. به این معنی که اکثر کشاورزان اقدام به کشت و زرع یک نوع محصول نموده در نتیجه موقع برداشت به دلیل افزایش بیش از حد تولید آن محصول و بر هم خوردن منحنی عرضه و تقاضا قیمت آن کاهش محسوسی یافته و کشاورز دچار زیان هنگفتی میگردد. مدیریت جهاد کشاورزی میتواند در جلوگیری از بروز این پدیده نقش اساسی ایفا نماید…

عدم وجود سردخانه های کشاورزی:
اگر به تعداد کافی در منطقه؛ سردخانه کشاورزی احداث گردد موجب ایجاد امنیت بیشتر در بحث فروش محصولات میگردد. زمانیکه قیمت محصولات به دلیل افزایش عرضه کاهش پیدا میکند میتوان آنها را در سردخانه به مدت چند ماه نگهداری و در زمانی که قیمت مناسبتر شد به فروش رساند.

صادرات محصولات:
اگر زمینه جهت صادرات محصولات کشاورزی مساعد شود بدون تردید بخش زیادی از مشکلات کشاورزان مرتفع خواهد گردید. لازم به ذکر است که لازمه صادرات؛ وجود سردخانه های کشاورزی است.

توسعه بخش صنایع جانبی؛ تکمیلی و فرآوری محصولات:
این بخش در واقع حلقه گمشده کشاورزی منطقه ماست و میتوان با تمرکز بر آن علاوه بر تکمیل چرخه کشاورزی؛ هزاران شغل جانبی نیز ایجاد کرد.

به هرحال این موارد فقط بخشی از محدودیتها و موانع پیشرفت بخش کشاورزی در شهرستان های شوشتر و گتوند بوده و امید است مسئولین مربوطه؛ بویژه نماینده و منتخب محترم مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی تلاش بیشتری در رفع موانع موجود و در نتیجه بهبود شرایط معیشتی کشاورزان زحمتکش نمایند.

منبع : خبرنامه دیمچه

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.