کد خبر : 15551
تاریخ انتشار : شنبه 13 اردیبهشت 1399 - 8:02
-

گزارش | تعطیلی‌های مکرر مشاغل و کارگاه‌ها صدای کارگران را در بهبهان درآورد / کارگرانی که در پیچ و خم اداری مانده‌اند

گزارش | تعطیلی‌های مکرر مشاغل و کارگاه‌ها صدای کارگران را در بهبهان درآورد / کارگرانی که در پیچ و خم اداری مانده‌اند

کرونا این‌ روزها همه کارها را تحت‌الشعاع خود قرار داده و برای برخی کارگران را در وانفسای عدم پرداخت حق بیمه و دستمزد واداشته است. بیکاری در ایران یکی از موضوعات داغی است که هیچگاه تازگی خود را از دست نداده و همواره دست‌خوش میتینگ‌های سیاسی بوده اما علاج مناسبی با توجه به این‌که ایران

کرونا این‌ روزها همه کارها را تحت‌الشعاع خود قرار داده و برای برخی کارگران را در وانفسای عدم پرداخت حق بیمه و دستمزد واداشته است.
بیکاری در ایران یکی از موضوعات داغی است که هیچگاه تازگی خود را از دست نداده و همواره دست‌خوش میتینگ‌های سیاسی بوده اما علاج مناسبی با توجه به این‌که ایران پر از سرمایه انسانی و دائم البحران بوده پیدا نشده است و با بروز و ظهور کرونا خود را بیشتر نمایان ساخته و کارگران را به گلایه واداشت.

کرونا که این روزها بر رفتارهای فرهنگی، آموزشی و اقتصادی بیش از این تاثیر گذاشته بود پس از تعطیلی‌های مکرر مشاغل و کارگاه‌ها فریاد کارگران را برآورد و از عدم حقوق و بیمه گلایه داشته و موضوع پرداخت بیمه بیکاری را درسایه عدم پرداخت حق بیمه ماهیانه از سوی صاحبان مشاغل خواند و این امر را موجب از دست دادن سنوات پرداخت حق بیمه توصیف کردند.

عدم پرداخت بیمه یعنی بر باد رفتن سنوات خدمت!

یکی از کارگران مشاغل فرهنگی و آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ما سالیان متمادی و بیش از ۱۵ سال سابقه کار در بیمه داریم که با ظهور بیماری کرونا و تعطیلی محل کار متاسفانه از سوی صاحب کار بیمه سه ماهه اخیر به دلیل تعطیلی کارگاه پرداخت نشد.

وی با ابراز نگرانی از عدم پرداخت بیمه افزود: زمانی که بیمه ما به هر دلیلی و با هر سابقه کاری قطع شود با بروز نخستین اتفاق ما نمی‌توانیم از سازمان بیمه‌گر غرامتی طلب کرده و مبلغ پرداختی سال‌های قبل برباد رفته که ما را بشدت نگران کرده است.

این کارگر زحمت‌کش بیان کرد: تنها این موارد نیست و سختی ما در ایام کرونا قوز بالا قوز شده، چون علاوه بر موضوع عدم پرداخت بیمه مسائلی از قبیل عدم دریافت دستمزد و مرخصی بدون حقوق گریبان گیر ما شده و بیمه بیکاری اعلام شده از سوی دولت جوابگوی مشکلات نیست.

وی گفت: برخی صاحبان مشاغل با توجه به اعلام سازمان‌های بیمه‌گر مبنی بر پرداخت ۱۰ درصد حق بیمه در این ایام حاضر به همکاری نیستند چون با تعطیلی کارگاه آنان نیز متضرر شده‌اند و ما انتظار داشتیم متولیان امر دقیق‌تر و کارشناسی شده این موضوع را بررسی و دستورالعمل می‌نوشتند چون موجب سر درگمی کارگر بین بیمه و ادارات کار شده است.

بر اساس دستورالعمل بالا دستی کار می‌کنیم

سید جمال الدین تقوزی زاده درباره موضوع بیمه بیکاری مشاغل اظهار داشت: بیمه بیکاری کرونا بر اساس شیوه نامه اجرایی دستورالعمل مشترک معاونت روابط کار و سازمان تامین اجتماعی ابلاغ ۲۷ اسفند سال گذشته تعیین و پرداخت می شود.

رئیس شعبه تامین اجتماعی شهرستان بهبان با اشاره به این که بیکاران مشمول قانون بیمه بیکاری ناشی از حوادث غیر مترقبه که در سامانه ثبت نام و تایید شده‌اند می توانند تا سه ماه ( اسفند ماه ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹) بیمه بیکاری دریافت کنند ادامه داد: ۱۰ رسته شامل مراکز تولید و توزیع غذا‌های آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالار‌های پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها و موارد مشابه با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیر‌ها ، حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری (هوایی وجاده‌ای وغیره)، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی می‌توانند برای اخذ این بیمه اقدام کنند.
قانون چه می‌گوید!

بر اساس تبصره ۲ قانون بیمه بیکاری، بیمه‌شدگانی که به‌علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ و آتش‌سوزی بیکار می‌شوند با معرفی واحد کار و امور اجتماعی محل از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.

در تبصره ب ماده ۶ این قانون آمده بیمه‌شده مکلف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد و مراجعه پس از این مدت با عذر موجه و با تشخیص هیات حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.