کد خبر : 7677
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 آبان 1398 - 16:23
-

کارگاه آموزشی مدیریت پسماند شهری در اهواز برگزار گردید

کارگاه آموزشی مدیریت پسماند شهری در اهواز برگزار گردید

شبکه خبری خوزستان//کارگاه آموزشی مدیریت پسماند شهری به همت کارگروه آموزش و تحقیقات تشکل های محیط زیستی خوزستان در اهواز برگزار شد. در این کارگاه که در محل خانه سازمان های مردم نهاد خوزستان برگزار گردید شرکت کنندگان مفاهیم و مطالب متنوعی در حوزه مدیریت پسماند شهری را فرا گرفتند. به گزارش شبکه خبری خوزستان،

شبکه خبری خوزستان//کارگاه آموزشی مدیریت پسماند شهری به همت کارگروه آموزش و تحقیقات تشکل های محیط زیستی خوزستان در اهواز برگزار شد. در این کارگاه که در محل خانه سازمان های مردم نهاد خوزستان برگزار گردید شرکت کنندگان مفاهیم و مطالب متنوعی در حوزه مدیریت پسماند شهری را فرا گرفتند.

به گزارش شبکه خبری خوزستان، دکتر محمد مالی معاونت سازمان مدیریت پسماند شهری کلانشهر اهواز و مدرس این دوره آموزشی با بیان این مطلب که در این کارگاه آمار و ارقامی از میزان پسماند در جهان، کشور و استان ارائه شد افزود: وضعیت کنونی پسماند در کشور مطابق با استانداردهای جهانی و مطلوب از حیث محیط زیستی نبوده و با بیان راهکارها و بررسی نمونه های موفق مدیریت پسماند در این کارگاه و همچنین برنامه پرسش و پاسخ امیدواریم تا وضعیت مدیریت پسماند شهری بهبود یابد.

وی اظهار داشت: سالانه حدود ۱۸ میلیون تن زباله در کشور تولید می شود که این حجم زباله بصورت روزانه ۵۴ هزارتن بوده که بین ۷۵۰ تا ۹۵۰ تن تولید زباله خانگی موجب شده تا چالش کنونی کشور و استان مدیریت این حجم بالا از زباله باشد. علاوه بر این از آنجایی که خوزستان بزرگترین مرجع پزشکی در جنوب کشور به شمار می ورد تولید روزانه ۲۰ تن پسماند عفونی و خطرناک را شاهد هستیم. از طرفی وجود مراکز صنعتی عمده در استان موجب شده تا افزایش تولید پسماند صنعتی را نیز در خوزستان داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان ساخت: با آگاهی بخشی یه جامعه تا حدود زیادی می توان حوزه پسماند را مدیریت نمود. از این رو در گام اول با آموزش کاهش تولید پسماند در مبداء، در مرحله بعد آگاهی یافتن شهروندان از نوع و جنس مواد مصرفی و استفاده از مواردی با سازگاری و قابلیت برگشت پذیری بیشتر به طبیعت و محیط زیست، و در گام سوم آموزش تفکیک پسماندهای تر و خشک با فرآوری آنان و برگشت به چرخه طبیعت از جمله مسائلی است که نقش موثری در مشارکت جامعه در مدیریت پسماند شهری ایفا نماید.

مالی با اشاره به این مطلب که مردم لوکوموتیو تحول در هر حوزه ای به شمار می روند افزود: آموزش و آگاهی بخشی مهمترین راهکار جهت ارتقاء سطح فرهنگ جامعه است و سیاستگذاری و تصمیم سازی ها در حوزه شهری بدون در نظر گرفتن نقش مردم با شکست همراه خواهد شد. ضمن این که مطالبه گری مردم ما پس از آگاهی آنان از قوانین و حقوق شهروندی صورت می پذیرد. از این رو از سمن ها و کنشگران مدنی انتظار می رود تا بعنوان سفیران سلامت و محیط زیست سطح آگاهی شهروندان را در جامعه ترویج دهند.

وی با تأکید بر لزوم انجام برنامه های آموزشی بیشتر تصریح کرد: انتظار بیهوده ای است که بدون در نظر گرفتن نقش مشارکت شهروندان، مدیریت پسماند شهری توسط شهرداری صورت پذیرد. از آنجایی که مشکل پس زدگی فاضلاب شهری بواسطه سرقت درب منهول ها و انداختن زباله به درون آن اتفاق می افتد، اغلب مشکلات شهری از این قبیل با آگاهی بخشی عمومی و حقوق شهروندی کاهش خواهند یافت و امروزه مشاهده می کنیم که شهرهای موفق در این حوزه آموزش و فرهنگ سازی را در اولویت کاری خود قرار داده اند.

مدرس کارگاه آموزشی مدیریت پسماند شهری در خاتمه ضمن اشاره به این موضوع که طی دهه های اخیر مسئولین و مردم به طبیعت و محیط زیست جفا داشته اند بیان داشت: متأسفانه تاکنون در سطح کشور هنوز راهکار عملی و اصولی برا حل مشکل شیرابه و دفع پسماند اندیشیده نشده و در سطح استان نیز در صورت ادامه روند فعلی مشکلات پسماند شهری این موضوع را به یک ابَربحران تبدیل خواهد نمود و حتی می تواند بعنوان یکی از مولفه های مهاجرت قرار گرفته شود. از این رو با ترویج فرهنگ مفاهیمی همچون شهر سبز، بام سبز، مدرسه سبز و … فرهنگ شهری سازگار با محیط زیست و طبیعت را توسعه دهیم و انقلابی بزرگ در دفن و دفع بهداشتی پسماند شهری ایجاد نماییم.

شبنم قنواتی زاده مسئول کارگروه های تخصصی شورای تشکل های محیط زیستی خوزستان با بیان این که طی این کارگاه آموزشی در خصوص تعریف و انواع پسماند و آمار و ارقام حجم تولید پسماند به تفکیک زباله تر و خشک در کشور و استان مطالبی مطرح شد افزود: با درنظر گرفتن وضعیت کنونی پسماند در کشور می توان گفت که با استانداردهای جهانی فاصله زیادی زیادی داریم و با تغییر رویکرد جامعه به موضوع پسماند و آگاهی بخشی به خانوارها و آموزش آنان می توان در کاهش تولید پسماند اقدامات مطلوبی را برنامه ریزی و عملی کرد.

وی افزود: امروز دومین دوره کارگاه آموزشی پسماند در سال جاری را برگزار نموده و سال گذشته نیز شاهد برگزاری این کارگاه در دو مرحله بوده ایم. ضمن این که ۳۳ نفر در این کارگاه حضور داشتند و از مطالب و اطلاعات به روز دکتر مالی معاونت سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز و مدرس دانشگاه بهره مند شدند.

قنواتی زاده در ادامه اظهار داشت: دوره های آموزشی متنوعی برنامه ریزی جهت برگزاری در هفته های آتی برنامه ریزی نموده که با توجه به دغدغه تأمین مکان دوره ها و زمان برگزاری آن در نظر داریم تا شرایط به گونه ای فراهم شود تا شاهد مشارکت حداکثری علاقمندان در این دوره ها باشیم. برگزاری دوره پدافند غیرعامل با محوریت شهرسازی ودوره خبرنگاری محیط زیستی از جمله دوره های آتی ما خواهند بود که برگزار خواهد شد. ضمن این که درصدد هماهنگی ها جهت برگزاری دوره های دیگری با موضوعیت نوسندگی و ویراستاری برای سمن ها و فعالین محیط زیست هستیم.

مسئول کارگروه های تخصصی شورای تشکل ها در خاتمه تصریح کرد: برگزاری دوره های آموزشی از جمله موارد مهم و تأثیرگذاری است که به توانمندسازی سمن ها و فعالین محیط زیست کمک شایانی خواهد نمود و تا زمانی که یک کنشگر محیط زیستی از نظر اطلاعات و اگاهی در سطح مطلوبی قرار نداشته باشد نمی تواند مطالبه گری صحیحی در این حوزه صورت دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.