کد خبر : 7312
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آبان 1398 - 8:53
-

نقش برجسته مردم در احیای امر به معروف ‌/ القای نادرست مسئولان از فرضیه الهی در بین مردم

نقش برجسته مردم در احیای امر به معروف ‌/ القای نادرست مسئولان از فرضیه الهی در بین مردم

نقش برجسته مردم در احیای امر به معروف ‌/ القای نادرست مسئولان از فرضیه الهی در بین مردم معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر خوزستان گفت: امر به معروف و نهی از منکر سد و حصار و خاکریز جامعه برای حفاظت و حراست از امنیت و سلامت جامعه

نقش برجسته مردم در احیای امر به معروف ‌/ القای نادرست مسئولان از فرضیه الهی در بین مردم
معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر خوزستان گفت: امر به معروف و نهی از منکر سد و حصار و خاکریز جامعه برای حفاظت و حراست از امنیت و سلامت جامعه است.
به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از تسنیم، امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای الهی و مردمی اما فراموش شده است که نیاز امروز و گره‌گشای مشکلات اجتماعی و اقتصادی همه حال کشور است. این فریضه‌ای الهی و مردمی امری هوشمندانه و ظریف که در سال های اخیر نیاز آن بیش از همه حس شده و گروه‌های مختلفی اعم از جوان و دانشجو در این عرصه پیشگام شدند. امر به معروف فریضه‌ای است که اگر بین بافت اجتماعی مردم رسوخ کرد و عمومیت یافت، می‌تواند حلال مشکلات شود. پدیده‌ای شوق آفرین که جهت و سمت و سوی آن می‌بایست ضد سلطه باشد.

در شرع مقدّس اسلام، امر به معروف سه مرحله دارد. یک مرحله، مرحله‌ قلبی که انسان باید مدام خود را به فعل امر هشدار دهد و از منکرات نهی کند که بر سایر مردم نیز این مرتبه لازم است و باید «اِفعَل! اِفعَل! اِفعَل!» و «لاتفعل! لاتفعل!» قلباً جاری و ساری باشد. مرتبه دوم این فریضه؛ مرحله‌ زبانی است، مرحله‌ای بسیار مهم و حیاتی که اگر به شکل ظریف و درست همگیر شود موثرتر از هر چیزی است. مرحله دوم در واقع مرحله‌ای است که ظهور آن در مرگ بر آمریکا است که اگر روزی عالم گیرشود، بت استکبار تکه تکه می‌شود. در این مرحله‌ است که وظیفه دستگاه‌ها و «ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر» حول آن تعریف می شود. مرحله‌ سوم نیز حمایت از آمر به معروف و ناهی از منکر است که کار ظابطان است.

فریضه امر به معروف و نهی از منکر به فرموده مقام معظم رهبری باید ضد سلطه باشد و تقلیل این پدیده به جوراب نازک و موی سر سبب انحراف در این مسئله مهم و جامعه‌ساز است. برای صحبت پیرامون این فریضه مهم و حیات بخش گفت و گویی با حجت الاسلام و المسلمین محسن ریسمان سنج، معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر خوزستان ترتیب دادیم.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسن ریسمان در ابتدا به معرفی امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: در محرم سال ۱۳۷۲ رهبر معظم انقلاب در جمع بسیجیان سخنرانی می‌کنند و در طی آن ضمن برشمردن این نکته که هدف قیام امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر است؛ برای مقابله با شبیخون فرهنگی دشمن احیا این دو فریضه مهم را مطالبه می‌کنند.

وی افزود: بعد از این سخنرانی تعدادی از بزرگان روحانی کشور با محوریت آیت الله جنتی خدمت رهبری انقلاب می‌رسند و مقدمات تشکیل ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر به بحث گذاشتند و بعد از آن با حکم امام خامنه‌ای، ستاد امر به معروف و نهی از منکر راه اندازی و آیت الله جنتی به عنوان رئیس ستاد منصوب می‌شوند.

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر خوزستان درباره ساختار ستاد گفت: در طول این سال‌ها پس از راه اندازی ستاد؛ خلا وجود قانونی برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر حس می‌شود و درنهایت با پیگیری‌های طولانی مدت بالاخره قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط رئیس مجلس ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: براساس ماده ۱۹ این قانون ستاد امر به معروف و نهی از منکر با عضویت ۱۷ نفر عضو اصلی مرکب از ۶ وزیر، دو نماینده مجلس، نماینده قوه قضائیه، رئیس صدا و سیما، رئیس سازمان تبلیغات ، رئیس بسیج تشکیل و ریاست آن به عهده یکی از ائمه جمعه موقت تهران است.

ریسمان‌سنج با بیان اینکه در ماده ۱۶ قانون امر به معروف و نهی از منکر وظایف ستاد مشخص شده و ماده ۲۰ نیز ترکیب ستادهای استانی را بیان کرده است، اظهار داشت: براساس این قانون دبیر ستاد کشور توسط رئیس ستاد کشور و دبیران استانی ستاد با انتخاب روسای ستادهای استانی و حکم رئیس ستاد کشور منصوب می شوند. پیگیری و اجرای وظایف ستاد و مصوبات جلسه اصلی ستاد برعهده دبیر و کادر زیر مجموعه دبیر است.

چگونگی نقش مردم در فریضه امر به معروف ونهی از منکر

وی در ادامه گفت‌وگو درباره نقش مردم در فریضه امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر نهادی است که در راستای توسعه نظام مند فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و ترغیب آحاد جامعه به اجرای این فریضه با تاکید بر تذکر لسانی و تقویت نظارت عمومی در تمامی شئون و تعاملات اجتماعی به امر سیاستگذاری و انجام فعالیت‌های ترویجی، نظارتی و حمایتی و همچنین هماهنگی‌های ستادی و بین دستگاهی راه اندازی شده است.

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر خوزستان افزود: پس همانطور که می‌بینید نه تنها تناقضی نیست بلکه هدف ستاد احیا و همگانی شدن این دو واجب شرعی و ضرورت اجتماعی است. نقش مردم پویا در جهت توسعه این فریضه است. بهترین نقش مردم در احیا امر به معروف و نهی از منکر عمل کردن است و بهترین تبلیغ نیز تبلیغ عملی است.

وی ادامه داد: همانطور که حضرت آقا فرمودند حوزه مسئولین در این زمینه مهم‌ترین حوزه امر به معروف و نهی از منکر است. در این راه هر اصلاح و نتیجه ای که به دست آید امیدی در دل مردم خواهد بود که با عمل به این دو واجب الهی می‌توانند یک جامعه الگو و نمونه را بسازند.

ریسمان سنج در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مردم چگونه باید به امر معروف و نهی از منکر بپردازند؛ گفت: آنچه که در اماکن عمومی اتفاق می‌افتد؛ تذکر لسانی وظیفه همگانی و عمومی است. به این صورت که بگو و برو. یک جمله فقط گفته شود و عبور کنید. اگر تعدادی آدم همین کار را انجام دهند و به عامل منکر تذکر بدهند خیلی وقت ها اصلا نیاز به پیگیری بیشتری نیست اما اگر حالا این تعداد نبود یا بود ولی اثر نکرد نوبت به مرحله سوم می‌رسد که وظیفه ضابطین قضایی است و باید به آنها اطلاع داد.

امر به معروف و نهی از منکر تنها مبارزه با بی‌حجابی نیست

وی با بیان اینکه در جامعه طوری القاء شده که امر به معروف و نهی از منکر را مساوی با مبارزه با بی‌حجابی است، گفت: متاسفانه به دلیل رویکرد مسئولین در گذشته جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در افکار عمومی در حد تمرکز بر بعضی مصادیق خاص شکل گرفته و مواجهه غیر کارشناسی و برجسته سازی غیر مستدل به نوعی این مصادیق را در افواه و افکار عمومی تبدیل به معنا کرده است در صورتی که این رویکرد کاملا برخلاف اهداف، ماموریت و سند راهبردی ستاد است و بنا داریم این تصویر نادرست شکل گرفته را اصلاح کنیم.

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر خوزستان گفت: در مساله حجاب به اعتقاد من ما نباید مساله را منقطع از علل و ریشه‌ها نگاه کنیم بلکه باید در صدد درمان بربیاییم. آنچه که مسلم است حجاب به مثابه قانون و مقابله با بی حجابی به مثابه بی قانونی وظیفه نیروی انتظامی است. البته آنها هم نکاتی دارند مصالحی را در نظر می‌گیرند که جای خود را دارد اما نکته این است که امر به معروف و نهی از منکر سد و حصار و خاکریز جامعه برای حفاظت و حراست از امنیت و سلامت جامعه است.

وی ادامه داد: اولا امر به معروف و نهی از منکر نباید امنیت و سلامت جامعه را تهدید کند و با برخورد نسنجیده و کارشناسی نشده موجب کدورت و بعضا نفرت ایجاد کرد. دوما اگر یک مساله‌ای ولو اینکه منکر باشد در جامعه فراگیر شده باشد اینجا بیش از اینکه جای امر به معروف و نهی از منکر و برخورد قهری باشد جای بررسی ریشه ها در نظام آموزشی، خانواده، سیاست، فرهنگ عمومی و عدالت اجتماعی است بنابراین به عبارتی نمی‌شود کارخانه مشکل سازی را فعال نگه داریم اما بخواهیم مشکل را از بین ببریم.

ریسمان سنج با بیان اینکه در هر جایی که معروفی ترک و منکری صورت بگیرد امر به معروف و نهی از منکر واجب است، گفت: اتفاقا آنجا که حیات جامعه دچار خطر می شود، آبروی نظام اسلامی در معرض خدشه قرار می‌گیرد طبیعتا این وجوب بیشتر است. ستاد عامل امر به معروف و نهی از منکر نیست بلکه زنده کننده این دو فریضه و حامی آمران به معروف و ناهیان از منکر است.

وی گفت: مسئولان جدید ستاد در این چند ماه که کار را به دست گرفته‌اند ساختارهای خوبی طراحی کرده اند، یکی از آنها تشکیل گروه های جهادی و سمن های امر به معروف و نهی از منکر است که گروه‌های مردمی می‌توانند با استفاده از این فرصت مشکلات را پیگیری و به حل آن‌هاکمک کنند همچنین در نهادینه شدن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و نظارت اجتماعی و حساسیت نسبت به مسائل پیرامونی نقش ایفا کنند.

انتهای پیام/ ع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.