کد خبر : 10702
تاریخ انتشار : جمعه 11 بهمن 1398 - 12:54
-

تهدید محیط زیست شوشتر با دفع غیربهداشتی زباله /  مدیریت پسماند راهکاری برای حفظ طبیعت و محیط زیست

تهدید محیط زیست شوشتر با دفع غیربهداشتی زباله /  مدیریت پسماند راهکاری برای حفظ طبیعت و محیط زیست

      تهدید محیط زیست شوشتر با دفع غیربهداشتی زباله /  مدیریت پسماند راهکاری برای حفظ طبیعت و محیط زیست   مدیریت پسماند راهکاری برای حفظ طبیعت و محیط زیست تولید پسماند در هر شهر و روستایی امری طبیعی است ولی باید برای امحا و دفن اصولی آن تدابیری منطقی اندیشیده شود تا مشکلی

 

 

 

تهدید محیط زیست شوشتر با دفع غیربهداشتی زباله /  مدیریت پسماند راهکاری برای حفظ طبیعت و محیط زیست

 

مدیریت پسماند راهکاری برای حفظ طبیعت و محیط زیست

تولید پسماند در هر شهر و روستایی امری طبیعی است ولی باید برای امحا و دفن اصولی آن تدابیری منطقی اندیشیده شود تا مشکلی برای شهروندان به وجود نیاید.

 

متاسفانه مسوولان ذی ربط با وجود علم و آگاهی از آثار زیانبار دفع نامناسب پسماندهای شهری، اقدام نتیجه بخشی را برای مدیریت صحیح پسماند و رفع ریشه ای این معضل بزرگ انجام نداده اند.

 

تلنبار شدن زباله در این محل، منظر و سیمای شهر را زشت و زمخت کرده و بنا به گفته کارشناسان محیط زیست، وقتی مدت و زمان انباشت زباله طولانی شود، آب تولید می کند که تبخیر نمی شود و در خاک و سفره های آب زیرزمینی نفوذ کرده و می‌تواند به وسیله آلوده کردن آب و هوا و خاک، لطمه جبران ناپذیری بر پیکر طبیعت و محیط زیست وارد کند.

 

واقعیت این است که دفع زباله‌های شهری در شوشتر به روش کنونی زیبنده منطقه نیست و در تمام مراحل مشکل داشته و سالهاست که به شیوه ای غیر بهداشتی صورت می گیرد؛ از کمبود محسوس سطل های آشغال در سطح شهر، جمع‌آوری بدون برنامه و تفکیک پسماندها تا حمل و انتقال با وسایل نقلیه فاقد پوشش توری و فرسوده، تخیله و رهاسازی در مکان نامناسب و مجاورت منطقه مسکونی و اراضی کشاورزی و در نهایت زباله ها به جای دفن و امحای بهداشتی، یا به حال خود رها و یا برای خلاص شدن از شر این طلای کثیف با بی توجهی به اصول زیست محیطی و بهداشت سوزانده می شود.

 

به هر حال جمع آوری و امحای بهداشتی زباله از شاخص های مهم زندگی شهری و شهرنشینی است از این رو با توجه به ضرورت حفظ و صیانت از محیط زیست و مناظر طبیعی و نیز اهمیت سلامت مردم، از مسوولان ذی ربط به خصوص فرماندار و دادستان انتظار می رود نسبت به این موضوع و مدیریت پسماند حساسیت بیشتری نشان داده و با اتخاذ تدابیر جدی و تعیین تکلیف مکان دائمی زباله ، رسیدگی به مطالبات و خواسته های مردم و نیز وضعیت اسفبار جمع آوری و دفع زباله را هر چه سریعتر در اولویت قرار دهند.

 

آموزش ، اطلاع‌رسانی و مشارکت مردمی، اساسی‌ترین مقوله در راستای ساماندهی مدیریت پسماندها محسوب می‌شود برای بازیافت زباله‌ها ابتدا پس از جداسازی مواد غذایی از سایر زباله‌ها می توان بازیافت مابقی پسماند مثل شیشه ، کاغذ ، پلاستیک و انواع فلزات را از زباله ها جدا کنیم.

 

دستیابی به توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست جز با کاهش تولید پسماند ، بازیافت و به کارگیری مجدد دورریزها محقق نمی‌شود و رسیدن به این هدف و برای مدیریت پسماند و تفکیک زباله ها مشارکت مردم در سطح گسترده لازم است که البته این مهم بدون آموزش کافی به مردم برای ارتقای فرهنگ زیست محیطی جامعه ممکن نیست. زیرا مردم یکی از مهمترین ارکان اجرایی شدن این امر هستند و در واقع مردم باید در کنار مسئولین مربوطه قرار گیرند.

 

 

 

 

 

 

نوشتاری از نسترن عجمی _فعال محیط زیست

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.