کد خبر : 42440
تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 - 19:40
-

اخبار لالی

اخبار خوزستان

بررسی مهمترین معضلات بهداشتی شهر و روستاها در هفتمین کارگروه فرهنگی ، اجتماعی و سلامت زنان و خانواده در شهرستان لالی

بررسی مهمترین معضلات بهداشتی شهر و روستاها در هفتمین کارگروه فرهنگی ، اجتماعی و سلامت زنان و خانواده در شهرستان لالی
مهمترین معضلات بهداشتی شهر و روستا از جمله کنترل جمعیت حیوانات ولگرد و بلاصاحب، جمع آوری لاستیک های فرسوده و زهکشی هرزآب ها جهت جلوگیری از تولیدمثل پشه های آئدس، ساماندهی سایت دفن زباله، ساماندهی دکه های فاقد مجوز، رفع شکستگی های شبکه توزیع آب شهری و روستایی و… مورد بحث قرار گرفت.

 

 

شبکه خبری خوزستان / هفتمین کارگروه فرهنگی، اجتماعی و سلامت زنان و خانواده با رویکرد سلامت و امنیت غذایی در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

 

 

در ابتدای این جلسه سرپرست شبکه بهداشت و درمان لالی گفت: یکی از مهمترین برنامه هایی که شروع شده و در مراکز بهداشتی درمانی در حال اجراء و پیگیری می باشد ، طرح پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون است . با توجه به اهمیت این دو بیماری و عوارضی که بدنبال دارند و باعث زمین گیر شدن فرد مبتلا می شوند این پویش ملی راه اندازی شد و از ۲۰ آبان ماه آغاز و تا دی ماه ادامه خواهد داشت .

 

 

فاطمه اباذری ادامه داد : بیماری دیابت یک نوع اختلال متابولیکی است که منجر به افزایش قند خون بدن و بدنبال آن بروز عوارض ناشی از افزایش قندخون در ارگان های حیاتی بدن میشود ؛ علائم اولیه این بیماری میتواند پرنوشی و پرادراری باشد.

 

 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان لالی افزود : مهمترین عامل ابتلا به دیابت، چاقی و کم تحرکی است که متاسفانه با گسترش شهرنشینی شاهد کم تحرکی افراد و بدنبال آن چاقی و افزایش شاخص توده بدنی(BMI) بدن هستیم ؛ یکی دیگر از عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود تغذیه ناسالم و افزایش مصرف فست فودها و مواد قندی در بین جمعیت بویژه در گروههای سنی کودک و نوجوان میباشد که باعث افزایش شاخص چاقی در این گروه های سنی و به تبع آن در میانسالی میشود؛ مصرف الکل و دخانیات دو عامل دیگرِ افزایش ریسک ابتلا به بیماری دیابت و فشارخون است.

وی تصریح نمود : دیابت یکی از بزرگترین پاندمی ها در تاریخ جهان محسوب می شود ، نوعی بیماری که علی رغم غیر واگیر بودن، بسرعت رو به افزایش بوده و در صورت عدم تشخیص به موقع، میتواند بصورت خاموش در بدن پیشروی میکند و موجب افزایش ریسک بروز عوارض این بیماری در سالهای آینده شود. به همین خاطر، فرد به محض مشاهده علائم اولیه بیماری، حتماً می بایست برای انجام آزمایش FBS (اندازه گیری قند خون ناشتا) اقدام کند.

 

 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان لالی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : شخصی که مبتلا به دیابت می شود باید سطح آگاهی خود را نسبت به این بیماری بالا ببرد؛ جدا نشدن از برنامه درمان، اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی سالم و متعادل، غربالگری های به موقع از جمله مهمترین اقداماتی هستند که ضروریست توسط فرد مبتلا صورت گیرند.

 

 

دبیر کارگروه فرهنگی، اجتماعی و سلامت زنان و خانواده افزود : بزرگترین نگرانی در خصوص ابتلا به دیابت، عوارض ناشی از آن است؛ از جمله عوارض این بیماری میتوان به اختلال حس دست ها و پاها، نارسایی کلیه ها، بروز سکته قلبی و مغزی، بیماری های چشم و یا نابینایی اشاره کرد .

 

 

اباذری در ادامه گفت: پرفشاری خون یکی از بیماری هایی است که ارتباط تنگاتنگی با بیماریهای کلیوی دارد، که هم میتواند در نتیجه بیماری های کلیوی ایجاد شود و هم میتواند منجر به بیماری های کلیوی شود؛ ملاک تشخیص بیماری پرفشاری خون، فشار خون بالاتر و با مساوی ۱۴۰ بروی ۹۰ است؛ کارشناسان ما در مراکز بهداشتی و درمانی ابتدا بیماران را شناسایی کرده و در مرحله بعد، ارجاع به پزشک و پیگیری روند درمان صورت میگیرد.

 

 

اباذری در پایان افزود : کاهش مصرف نمک و حذف نمکدان از سفره ها، از جمله اقدامات بدون هزینه و اولیه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری پرفشاری خون است؛ همچنین در این جلسه مهمترین معضلات بهداشتی شهر و روستا از جمله کنترل جمعیت حیوانات ولگرد و بلاصاحب، جمع آوری لاستیک های فرسوده و زهکشی هرزآب ها جهت جلوگیری از تولیدمثل پشه های آئدس، ساماندهی سایت دفن زباله، ساماندهی دکه های فاقد مجوز، رفع شکستگی های شبکه توزیع آب شهری و روستایی و… مورد بحث قرار گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.