کد خبر : 13372
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 اسفند 1398 - 21:50
-

انتقاد شدید اعضای شورای هماهنگی تشکل ها و فعالین محیط زیست به عملکرد مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان

انتقاد شدید اعضای شورای هماهنگی تشکل ها و فعالین محیط زیست به عملکرد مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان

شبکه خبری خوزستان// نشست مدیران کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان با تنی چند از اعضای شورای هماهنگی تشکل ها و فعالین محیط زیست استان برگزار شد. در این نشست که با محوریت موضوع مالچ پاشی در منطقه بیت کوصر انجام گرفت اعضای شورای هماهنگی و فعالین محیط زیست ضمن انتقاد به عملکرد

شبکه خبری خوزستان// نشست مدیران کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان با تنی چند از اعضای شورای هماهنگی تشکل ها و فعالین محیط زیست استان برگزار شد. در این نشست که با محوریت موضوع مالچ پاشی در منطقه بیت کوصر انجام گرفت اعضای شورای هماهنگی و فعالین محیط زیست ضمن انتقاد به عملکرد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خواستار پیگیری مسئولانه تر وی در خصوص مالچ پاشی بیت کوصر و جلوگیری از تخریب این زیستگاه ارزشمند شدند.

به گزارش شبکه خبری خوزستان، شبنم قنواتی زاده مسئول کارگروه های تخصصی شورای هماهنگی تشکل ها گفت: در دنیا پروژه های بیابان زدایی مرسوم نیست و پروژه ها بیشتر مقابله با بیابان زایی هستند. یعنی اقدامات که مانع افزودن بر مساحت بیابان ها می گردد. مثلا تامین حقآبه تالابها، حفاظت از جنگلها و جلوگیری از چوب بری و قطع درختان و جنگل خواری، حفاظت از مراتع با قرق و مدیریت چرا و …؛ این رویه که هر جای بدون درختی را درخت بکاریم و عنوان نماییم بیابان زدایی کردیم جای تقدیر ندارد و اساسا کار اشتباهی است. شنزار خود یک زیست بوم پایا است با تنوع زیستی جانوری و گیاهی منحصر به فرد و باید به همین شکل حفظ گردد. و مرگ پاشی نفتی سبب از بین رفتن حیات گونه های ارزشمند این منطقه می شود.

وی با انتقاد از عملکرد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست در خصوص پروژه مالچ پاشی بیت کوصر بیان داشت: حفاظت از گونه های حیات وحش تنها نبایست به محدوده مناطق حفاظت شده سازمان معطوف شود و این اظهار نظر تعجب برانگیز و قابل تأملی است که شرح وظایف اداره کل تنها به مناطق تحت حفاظت محدود می شود.  ضمن این که پروژه ها بایستی پیوست محیط زیستی داشته باشند و مطالعات پروژه مالچ پاشی در خوزستان نیز بایستی بازنگری شوند و همچون دیگر پروژه ها، این پروژه نیز بایستی دارای پیوست محیط زیستی باشد.

قنواتی زاده همچنین گفت: در شنزارهای بیت کوصر گونه های جانوری وجود دارد که فقط در شنزار زندگی می کنند و در جای دیگری امکان زیست آن ها فراهم نیست.  شنزار یک زیست بوم پویا هست با فون (تنوع جانوری) و فلور (تنوع گیاهی) خودش و در این شبکه حیات و زنجیره غذایی حیات شان به هم وابسته است و نباید به این اکوسیستم ارزشمند آسیب زد.گونه هایی همچون خروس کولی اجتماعی که در جهان تعداد کمی از آن ها وجود دارد در شنزارهای خوزستان مشاهده شده و ادامه پروژه مالچ پاشی حیات دهها گونه جانوری منطقه را تهدید می کند و از این رو بر توقف مالچ پاشی تأکید داریم.

این فعال محیط زیست خاطرنشان ساخت: علیرغم آنکه مقالات زیادی در جامعه علمی دنیا درباره مضرات مالچ نفتی منتشر شده اما مشاهده می کنیم سازمان‌هایی که باید از محیط‌زیست منطقه و مراتع آن حفاظت کنند، ضمن بی توجهی به این موارد همچنان به تجربه ۵۰ساله خود در استفاده از مالچ متکی هستند و همچنان این شیوه غلط را ادامه می دهند. مستندات علمی به صراحت مالچ پاشی نفتی را تهدیدی جدی برای حیات گونه های جانوری و اکوسیستم شنزارها بیان داشته است.

کهزاد جعفری مسئول روابط عمومی شورای هنگی تشکل ها گفت: شاید در مواردی با ادارات کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی اختلاف نظر و دیدگاه وجود داشته باشد اما در بسیاری موضوعات بویژه حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی همسو هستیم و انتظار می رود متوجه حساسیت سمن ها در این خصوص باشیم. ضمن این که دغدغه مندی سمن ها و فعالین محیط زیست از اداره کل در حفاظت از محیط زیست، گونه های گیاهی و جانوری و … بیشتر است.

جعفری تصریح نمود: از آنجایی که مشاهدات میدانی از وجود گونه های ارزشمند حانوری و اکوسیستم زنده بیت کوصر حکایت می کند و مطالعات علمی نیز بر مضرات مالچ پاشی نفتی تأکید دارند، باید قبول داشت که اجرای این پروژه در منطقه بیت کوصر اقدامی اشتباه است. چرا بایستی این نسخه اشتباه برای خوزستان و طبیعت بکر آن پیچیده شود و در حالی که ما به مسائل محیط زیستی استان اشراف داریم تصمیم گیری ها در مرکز گرفته شود.

وی افزود: به زعم مدیران کل شاید مالچ پاشی در بیت کوصر دستاوردهایی داشته اما متأسفانه این دستاوردها تخریب گرایانه و به بهای نابودی محیط زیست بوده است. نبایستی نظرات کارشناسان را در خصوص مخاطرات مالچ پاشی نفتی برای حبات وحش نادیده گرفت و رویکرد یک سویه مدیران در این زمینه شایسته نیست.

رضا نیک فلک از فعالین محیط زیست نیز بیان داشت: گونه‌های مهم و با ارزشی در شنزارهای بیت کوصر یافت می شود و اهمیت این زیستگاه را بیش از گذشته کانون توجه قرارداده است. گکوی ماسه زار پارسی که بومی و انحصاری ایران است و پراکنش آن تنها مربوط به شنزارهای استان خوزستان است. همچنین آهوی شنی (گونه خاص شنزارهای خوزستان) افعی شاخدار، خروس کولی اجتماعی و دیگر گونه های مهم در این زیستگاه به حیات خود ادامه می دهند.

نیک‌فلک خاطرنشان ساخت: علیرغم وجود این گونه های بی نظیر شاهد هستیم که مالچ سیاه نفتی و کشنده بر روی زیستگاه این موجودات ارزشمند پاشیده و تهدیدی جدی برای حیات منطقه به شمار می رود.  تحقیقات متعددی تأکید دارند که مالچ پاشی بر روی ماسه زارها هیچ توجیه علمی و منطقی نداشته و آسیب‌های فراوان به محیط زیست و گونه‌های جانوری و گیاهی منطقه وارد می سازد.

این کارشناس محیط زیست تأکید نمود:  طی بازدیدهای چند باره از شنزارها به صراحت مشاهد شد دانه‌های شن سنگین بوده و قابلیت معلق ماندن در هوا را ندارند و تنها در حد چند متر در محدوده خود جابه جا خواهند شد. علاوه بر این هیچ شهر یا روستایی در شنزارها احداث نشده و این زیستگاه‌ها از مناطق مسکونی دور هستند و به هیچ عنوان کوچک‌ترین ذره‌ای از شن‌ها به مناطق مسکونی سرایت نمی‌کند.

محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد، بازوهای اجرایی محیط زیست هستند  گفت: دیدگاه های علمی که بر پایه دانش آکادمی و پشتوانه علمی قوی باشد، می تواند بسیار سازنده باشد و تصمیم گیری ها بر اساس پایه های علمی و خرد همراه باشد .با وجود مشترکات و همفکری می توانیم بسیاری از مشکلات زیست محیطی استان را بخوبی حل نماییم و در  حفاظت از محیط زیست بهترین عملکرد را داشته باشیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست ادامه داد: مطمئن باشید برای ما  نقطه نظرات شما دارای اهمیت بسیاری می باشد و هدف ما از این نشست که بیشتر در  ارتباط با مالچ پاشی منطقه بیت کوصر  و حساسیت‌های ایجاد شده در دیدگاه‌های سازمان‌های مردم نهاد در خصوص این موضوع است و می‌توان در این نشست‌ها با همفکری به راه حل مناسب برای انجام برنامه های توسعه محیط  زیست استان دست یابیم.
در این نشست همچنین کورش کیانی مدیر کل منابع طبیعی استان نیز از دیدگاه‌های منابع طبیعی درخصوص لزوم مهار بیابان زایی و ضرورت مالچ پاشی در مناطق بیابانی استان  مطالبی بیان نمود و گفت:اداره کل منابع طبیعی نیز در برنامه‌های توسعه نیازمند برخورداری از دیدگاه‌های سازنده سازمان‌های مردم‌نهاد خواهد بود.
وی در خصوص مالچ پاشی در مناطق گفت: منابع طبیعی با بررسی و جوانب کار، اقدام به اجرای برنامه  به صورت کامل می کند  و در  انتخاب نقاطی که نیاز به مالچ پاشی دارد با نهایت دقت و کار کارشناسی اجرا می‌شود .

گفتنی است در این نشست مقرر شد تا جلسات به منظور دستیابی به نتایج مطلوب ادامه یابد و در جلسات بعدی، مستندات و مطالعات علمی در این خصوص مورد بررسی قرار گیرد که مهمترین آنها موارد حفظ و حراست از تنوع زیستی منطقه،حفظ  زیستگاه به صورت طبیعی و حفظ منابع آب زیرزمینی است. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.