کد خبر : 22983
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 آبان 1399 - 15:20
-

استان خوزستان ۷هزار نمونه در بانک خون “بند ناف” رویان ذخیره دارد

استان خوزستان ۷هزار نمونه در بانک خون “بند ناف” رویان ذخیره دارد

مسئول بانک خون بندناف رویان در خوزستان گفت: تاکنون بیش از ۱۳۶هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان ذخیره شده که از این میان خوزستان با کسب رتبه پنجم کشور بالغ بر ۷هزار نمونه را ذخیره‌سازی کرده است.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از تسنیم؛

مانیا سهرابی شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به روز جهانى خون بند ناف و اهمیت آن، اظهار داشت: مغز استخوان، خون محیطی و خون بند ناف از مهم‌ترین منابع سلول‌های بنیادی خون ساز هستند و این سلول‌هاى بنیادى چشم انداز تازه‌اى در درمان  بسیارى از بیمارى‌هاى صعب العلاج  ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در استان‌ خوزستان رتبه پنجم ذخیره خون بند ناف را در کشور دارد افزود: تا کنون بیش از ۱۳۶ هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان ذخیره شده که از این میان بالغ بر ۷ هزار نمونه به استان خوزستان تعلق دارد.

مسئول بانک خون بندناف رویان در خوزستان ادامه داد: تمهیدات لازم برای کارآزمایی بالینی دیابت نوع یک اتخاذ شده که به زودی آغاز خواهد شد. همچنین ذخیره سازی سلول‌های بنیادی پالپ دندان نیز در ماه‌های آینده توسط شرکت فناوری بن یاخته های رویان آغاز می شود.

سهرابی با بیان اینکه سلول‌هاى بنیادى خون بند ناف به آسانی در زمان زایمان بدون ایجاد خطر براى مادر و کودک، قابل جمع آورى است، گفت: سلول‌های بنیادی خون بند ناف از ارزشمندترین انواع سلول‌ها به شمار می روند و اهمیت آن در درمان بیمارى‌هاى صعب العلاج به اندازه‌اى است که سازمان بهداشت جهانى تاریخ ۱۷ نوامبر را به عنوان روز جهانى خون بند ناف نامگذارى کرده تا از این طریق توجه کشورها و مردم سراسر دنیا را به موضوع جلب کند.

وی درباره پتانسیل سلول‌های بنیادی خون بندناف برای درمان بیماری‌ها، عنوان کرد: بافت سلول‌های بنیادی خون بند ناف دارای پتانسیل لازم برای درمان بیش از ۸۰ نوع ‏بیماری است که در زمان طلایى ۵ تا ۱۰ دقیقه پس از زایمان قابل جمع آورى بوده و لازم است به خانواده‌ها آگاهی بخشی لازم ارائه شود.

مسئول بانک خون بندناف رویان در خوزستان افزود: سلول‌های بنیادی که از خون بندناف گرفته می‌شوند به عنوان جایگزینی قابل اعتماد برای سلول‌های بنیادی مغز استخوان محسوب شده و در درمان بیماری‌های سرطان خون، تالاسمی، کم خونی‌های مادرزادی و نقص سیستم ایمنی بدن بسیار موثر هستند.

وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در خصوص سلول های بنیادی خون بند ناف، بیان داشت: تحقیقات زیادی در زمینه سلول های بنیادی خون بند ناف و استفاده از آن در درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون، بیماری‌های قلبی، کبدی، دیابت، دیستروفی عضلانی، آسیب‌های نخاعی و سکته در حال انجام است که نتایج آن کمک بسیاری به بیماران می کند.

سهرابی با بیان اینکه نمونه های سلول بنیادی بانک خون‌ها در دمای منفی ۱۹۶ درجه فریز می‌شود، افزود: این نمونه‌ها تا ۲۸ سال قابلیت نگهداری دارند بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‎‌شود به عنوان بیمه سلامتی و بیمه بیولوژیک برای فرزندان خود فرآیند ذخیره سازی را انجام دهند.

مسئول بانک خون بندناف رویان در خوزستان ادامه داد: اگر فرد بیماری ذخیره سازی نمونه نداشته باشد و نمونه تطابقی وی در کشور یافت نشود باید نمونه از خارج وارد شود که هزینه آن تا ۴۰ هزار دلار است؛ این در حالی است که هزینه ذخیره خون بند ناف در کشور کمتر از ۲۰۰ دلار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشاوره برای دریافت خون بند ناف نوزادان رایگان است، گفت: خانواده‌ها می‌توانند برای دریافت راهنمایی‌های لازم به سایت www.rsct.ir مراجعه کرده و یا با شماره‌های نمایندگی خوزستان تماس بگیرند.

سهرابی درباره هزینه ذخیره سازی خون بند نوزاد گفت: هزینه اولیه ذخیره سازی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و که برای نگهداری سالانه ذخیره سازی سلول‌های بنیادی از سال دوم به بعد ۱۶۰ هزار تومان می‌شود.

مسئول بانک خون بندناف رویان در خوزستان یادآور شد: برای افرادی که امکان پرداخت مبالغ هزینه‌ها را ندارند شرایط پرداخت اقساطی و یا از طریق تسهیلات بانکی ایجاد شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.