کد خبر : 28292
تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1400 - 7:13
-

یادداشت ویژه

جواد الهايي سحر

یادداشت ویژه | روز جهانی امنیت غذایی در استانی که امنیت غذایی ندارد!

یادداشت ویژه | روز جهانی امنیت غذایی در استانی که امنیت غذایی ندارد!
كارشكني مديران و مسئولان و عدم پافشاري نمايندگان مجلس در خوزستان جهت تامين بودجه لازم باعث شد كه نمايندگان كويرنشين بودجه كلاني براي كشاورزي در دل بيابان و كوير به تصويب برسانند در حالي كه نماينده ما در گرفتن بودجه لازم براي اين طرح مبارك و راهبردي و مهمتر گرفتن حقآبه طرح و حقآبه كشاورزي خوزستان ناتوان ، ضعيف و سست ظاهر شده اند.

روز جهانی امنیت غذایی در استانی که امنیت غذایی ندارد!

 

جوامع روستایی خوزستان به عنوان متولیان و مجریان امنیت غذایی از میزان ناامنی غذایی بالایی رنج میبرند.

 

عدم تخصیص حقآبه کشاورزی و مصوبه های عدم کشت استانداری باعث شده غذا که جوهر زندگی و بستر فرهنگ ها و جوامع ماست با چالش های بزرگی روبرو گردد.

 

خوزستان تنها استان کشور و تنها جلگه ای در جهان است که علارغم دارا بودن یک سوم آب کشور نه تنها امنیت آبی ندارد بلکه مردمانش در معرض مهاجرت های گسترده قرار دارند.

 

کوچ های اجباری ناشی از انتقال آب به کویر و عدم تخصیص حقوقی آبی استان یک مصیبت خانمانسوزی است که تاکنون هیچ نماینده و مدیری نتوانسته مطرح و گره گشایی کند.

 

سازمان فائو روز جهانی غذا را برای توجه همگان برای کمک به جلوگیری، شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا ، کمک به امنیت غذایی، سلامت انسان ، رونق اقتصادی ، کشاورزی ، دسترسی به بازار ، گردشگری و توسعه پایدار جلب می کند.

 

اما خوزستان امروز ما با چالش های رشد جمعیت، افزایش تقاضا برای غذا، فرسایش منابع طبیعی، تخریب ساختمان خاک توسط شرکت نفت ، پساب های صنعتی و صنایع نیشکر ، آتش سوزی در جنگل ها و تالابها ، کاهش تاب آوری رودخانه ها بدلیل انباشت آب پشت سدها امنیت غذایی را به یکی از دغدغه های اساسی سیاست گزاران و تصمیم گیرندگان تبدیل نموده و انتظارات از بخش کشاورزی را برای تامین امنیت غذایی افزایش داده است.

 

خوشبختانه توجه ویژه به کشاورزی در خوزستان توسط رهبر معظم انقلاب در سفر  به خوزستان اسفند ۱۳۷۵در قالب طرح بزرگ ملی ۵۵٠ هزار هکتاری به تصویب رسید ولی حرکت اصلی برای اجرای این طرح بزرگ و زیربنایی که دارای آثار اجتماعی ، فرهنگی و امنیتی است بسیار کند انجام میشود.

 

تقویت امنیت غذایی کشور، ارتقای بهره وری و توسعه پایدار منابع آب و خاک، امکان ایجاد قطب کشاورزی با اجرای کشاورزی پیشرفته از طریق حمایت از تشکل های بهره بردار مردم نهاد ،استفاده از سرمایه گذاری انجام شده در بالادست شبکه‌های فرعی آبیاری ، ایجاد اشتغال پایدار در سطح منطقه بطور مستقیم و غیرمستقیم ، افزایش ۹.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی، ایجاد بستر مناسب برای  توسعه صنایع تبدیلی موادغذایی از مهمترین پیامدهای و آثار مثبت اجرای این طرح بزرگ ملی است.

 

اما کارشکنی مدیران و مسئولان و عدم پافشاری نمایندگان مجلس در خوزستان جهت تامین بودجه لازم باعث شد که نمایندگان کویرنشین بودجه کلانی برای کشاورزی در دل بیابان و کویر به تصویب برسانند در حالی که نماینده ما در گرفتن بودجه لازم برای این طرح مبارک و راهبردی و مهمتر گرفتن حقآبه طرح و حقآبه کشاورزی خوزستان ناتوان ، ضعیف و سست ظاهر شده اند.

 

تنها صدای یک الی دو نماینده برای گرفتن حقآبه کشاورزی ( نماینده شوش ) به گوش می رسد در حالی که روزه سکوت نمایندگان خوزستانی آه جانسوزی بر ناله کشاورزان خوزستان است و صدای کشاورز خوزستانی است که امنیت غذایی کشور و استان پیش کش! ما در سیر کردن جانهای خود در برابر سازمان آبسالار تنها و بی یاوریم!

 

✍🏻جواد الهایی سحر

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.