کد خبر : 7554
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 آبان 1398 - 7:56
-

کتاب یکی از عناصر تحول‌ساز در فرهنگ جامعه است

کتاب یکی از عناصر تحول‌ساز در فرهنگ جامعه است

کتاب یکی از عناصر تحول‌ساز در فرهنگ جامعه است نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به این‌که دین اسلام جایگاه ویژه‌ای برای کتاب قائل شده است، گفت: فرهنگ کتاب، یکی عناصری است که می‌تواند در حوزه فرهنگ تحول ایجاد کند و جایگاه کتاب در اسلام نیز به همین دلیل است. به گزارش شبکه خبری

کتاب یکی از عناصر تحول‌ساز در فرهنگ جامعه است
نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به این‌که دین اسلام جایگاه ویژه‌ای برای کتاب قائل شده است، گفت: فرهنگ کتاب، یکی عناصری است که می‌تواند در حوزه فرهنگ تحول ایجاد کند و جایگاه کتاب در اسلام نیز به همین دلیل است.
به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد امروز در دیدار مدیرکل و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان به مناسبت هفته کتاب اظهار داشت: ایام آغاز امامت و ولایت امام عصر(عج) را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی با اشاره به این‌که دین اسلام جایگاه ویژه‌ای برای کتاب قائل شده است، بیان کرد: فرهنگ کتاب، یکی از عناصری است که می‌تواند در حوزه فرهنگ تحول ایجاد کند و جایگاه کتاب در اسلام نیز به همین دلیل است.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با اشاره به کلامی از اهل بیت(ع) مبنی براینکه «الناس على دین ملوکهم» گفت: گرایش‌های هر جامعه را نوعا رهبران آن جامعه ایجاد می‌کنند. وقتی رهبرمعظم انقلاب به کتابخوانی اهمیت می‌دهند، باید در اجتماع، فرهنگ کتابخوانی که دنبال می‌شود، به فرهنگ کتاب در کل جامعه نزدیک باشد.

وی با اشاره به این‌که رهبرمعظم انقلاب می‌فرمایند که قبل از خواب وقت خاصی برای کتابخوانی اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: باتوجه به بها دادن رهبرمعظم انقلاب به کتابخوانی و کلام نورانی اهل بیت مبنی«الناس على دین ملوکهم»، باید بررسی کرد که گیر کار در کجا قرار دارد که کمتر شاهد توجه به فرهنگ کتابخوانی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد با قدردانی از فعالیت‌ها در حوزه کتابخوانی استان خوزستان، عنوان کرد: استان خوزستان نزدیک به ۵ میلیون نفر جمعیت دارد و درصد کتابخوان آن نسبت به این جمعیت قابل ذکر نیست.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با تأکید بر تلاش در راستای تحقق راه‌های ایجاد فرهنگ کتابخوانی، اظهار داشت: در تحقق این راه‌ها نباید تنها در محیط کتابخانه‌ها بسنده کرد و اینکه فقط تعدادی از شهروندان عضو کتابخانه باشند بلکه باید در ایجاد فرنگ کتابخوانی تلاش کرد به گونه‌ای که هرساله شاهد رشد کتاب و کتابخوانی باشیم.

وی فعال کردن هیئت‌های اندیشه‌ اندیشه‌ورز با بکارگیری اقشار گوناگون را از جمله راه‌های ایجاد فرهنگ کتابخوانی برشمرد و افزود: این هیئت‌ها به ارائه راهکار برای چگونگی استقبال مردم از فرهنگ کتاب در دوران کودکی تا بزرگسالی می‌پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد با اشاره به این‌که دشمنان امروزه بر روی کودکان سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کرده‌اند، اظهار داشت: برای این گروه باید به گونه‌ای در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها فرهنگ‌سازی کرد و هیئت‌های اندیشه‌ورز می‌توانند در این زمینه راهکار ارائه دهند.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با بیان این‌که بسیاری از ابزارهای در اختیار بشر قابل استفاده مثبت و منفی هستند، بیان کرد: تلفن همراه و فضای مجازی نیز دارای این قابلیت است و اگر بتوان باید از این ابزار در جهت کتابخوانی استفاده کرد.

وی با تأکید براینکه از هر ابزاری می‌توان برای انتقال فرهنگ کتابخوانی استفاده کرد، ادامه داد: برنامه‌ریزی برای استفاده از فضای مجازی در راستای انتقال فرهنگ کتابخوانی باید جامع و کامل باشد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد به ضرورت فضاسازی در سطح روستا، شهر و استان خوزستان بامحوریت فرهنگ کتابخوانی اشاره و اظهار داشت: برای ایجاد فرهنگ کتابخوانی در میان اقشار گوناگون و استقبال آنها از کتاب، باید در محل‌های گوناگون آثار و برکات کتابخوانی تبلیغ و ترویج شود.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان ادامه داد: اگر امروزه آمار طلاق، بزهکاری، ناهنجاری و اعتیاد بالا است، بخش عمده آن براثر فاصله گرفتن بخش عمده مردم و جامعه از کتابخوانی است.

وی با طرح این پرسش که از ۲۴ ساعت شبانه‌روز، چه سهمی را برای کتابخوانی اختصاص داده‌ایم، بیان کرد: انجام اقداماتی همچون توجه به کودکان، ورود جدی به فضای مجازی و فضاسازی در محلات گوناگون می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد با اشاره به این‌که متاسفانه کتاب ارزان در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد، گفت: در این زمینه دولت یا خیرین باید ورود کنند، بسیاری علاقه‌مند به مطالعه هستند اما بسیار گران است به ویژه امروزه کتاب‌های قابل استفاده با رقم‌های بسیار گران در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با بیان این‌که کتاب‌ها باید دارای کیفیت باشند، اظهار داشت: بخشی از آن مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی و بخش عمده آن به برنامه‌ریزی دولت برمی‌گردد. مسأله کاغذ نکته بسیار مهم است و با کمال تأسف هر روزه شاهد افزایش قیمت کاغذ و کتاب هستیم.

وی فرهنگ‌سازان جامعه را خانواده، مدرسه و دانشگاه‌ برشمرد و بیان کرد: اگر برای والدین، معلمان و اساتید برنامه‌ریزی انجام و کلاس‌های گوناگون تشکیل شوند تا این گروه‌ها متوجه ضرورت کتاب خواندن شوند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد گفت: آیا فضای کتابخانه‌های متعدد استان خوزستان برای حضور اقشار مختلف مناسب است که فرد باحضور در این محل‌ها نسبت به مطالعه کتاب ترغیب پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با اشاره به این‌که در کتابخانه‌های متعدد گاها مشاهده شده با فرهنگ اسلام غیرهماهنگ و همخوان نیست، بیان کرد: برخی از این کتاب‌ها سم قاطع هستند، خودکشی را ترغیب و امید را در جامعه از بین می‌برد.

وی گفت: باتوجه به موضوع‌های گوناگون به عنوان نیاز جامعه، کتاب‌های مرتبط با آنها نیز باید در کتابخانه‌های استان خوزستان نیز وجود داشته باشد تا قشرهای مختلف بتوانند استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در اماکن تفریحی همچون پارک‌ها و فضای سبز می‌توان در ساعت‌های مناسب، بامحوریت کتاب و کتابخوانی از شخصیت کشوری اثرگذار در حوزه فرهنگ دعوت شود.

انتهای پیام/۳۳۱/ع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.