کد خبر : 34354
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:18
-

ویژه

ویژه | برگزاری جشن گرگیعان در روستای گردشگری علوه شهرستان کارون

ویژه | برگزاری جشن گرگیعان در روستای گردشگری علوه شهرستان کارون
به دلیل شادی پیامبر اکرم (ص) از تولد اولین نوه اش، کودکان و نوجوانان به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی (ع) درب خانه پیامبر را برای دریافت خرما و شیرینی می زدند و این آیین کم کم بین مسلمانان رواج پیدا کرد.

جشن گرگیعان در روستای گردشگری علوه شهرستان کارون برگزار شد

 

شبکه خبری خوزستان | رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کارون گفت : آیین سنتی و مذهبی گرگیعان در روستای گردشگری علوه این شهرستان با شور و شادی کودکان و با استقبال مردم در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع ) برگزار شد .

 

به گزارش شبکه خبری خوزستان احمد یوسفی نهاد یکشنبه در گفت‌ وگو با ایرنا با اشاره به برگزاری جشن گرگیعان در اکثر نقاط شهرستان کارون افزود : گرگیعان نام یک آیین سنتی و کهن بین مردم عرب خوزستان است که ریشه تاریخی دارد و هر ساله با فرا رسیدن پانزدهم رمضان و همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) با شور و حال خاصی با حضور کودکان و نوجوانان در کوچه ها و محله ها برگزار می شود .

 

وی افزود: در روایات نقل شده به دلیل شادی پیامبر اکرم (ص) از تولد اولین نوه اش ، کودکان و نوجوانان به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی (ع) درب خانه پیامبر را برای دریافت خرما و شیرینی می زدند و این آیین کم کم بین مسلمانان رواج پیدا کرد.

 

یوسفی نهاد با اشاره به این که این آیین به عنوان میراث معنوی مردم عرب اهواز در فهرست آثار ملی ثبت شده است بیان کرد : برای حفظ این میراث و پاسداشت این سنت کهن هر سال کودکان و نوجوانان به صورت  گروهی با رفتن به محله ها و  پوشیدن لباس محلی و در دست داشتن کیسه برای گرفتن شیرینی و هدیه درب خانه ها را می زنند و با خواندن شعر و ابراز شادی از صاحب آن خانه عیدی می گیرند .

 

وی ادامه داد : این آیین هرساله با راه اندازی کاروان شادی در محله‌های مختلف برگزار و یا به صورت جنگ شادی با اجرای گروه های موسیقی ، نمایش و مداحی اهل بیت (ع)  از طرف فعالان فرهنگی ، شهرداری و با همکاری میراث فرهنگی برگزار می‌شود و مردم نیز با عشق و ارادت به خاندان اهل بیت (ع) به استقبال این جشن می‌روند .

 

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کارون گفت : هدف از برگزاری این آیین جلوگیری از منسوخ شدن آن و حفظ این سنت مبارک است و تلاش می کنیم با هرچه بهتر برگزار شدن آن در کنار مردم با فرهنگ خوزستان در ماه مبارک رمضان میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع)  را گرامی بداریم.

 

“گرگیعان” علاوه بر خوزستان در بسیاری از نقاط کشور نیز برگزار می شود .

 

این آیین در هرمزگان با نام ‘آرگیز گردانی’ ، در بندر دیلم و بوشهر نیز با نام ‘گره‌گشو’ یا ‘گلی گشو’ ، هرمزگان ، کیش و قشم نیز برگزار می شود .

 

همچنین جشن گرگیعان در برخی کشورهای عربی با نام ها و اجراهای مختلفی برگزار می گردد .

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.