کد خبر : 33998
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 فروردین 1401 - 17:48
-

یادداشت | ساخت جاده میانبر مسجدسلیمان-الیگودرز به کجا کشید؟

یادداشت | ساخت جاده میانبر مسجدسلیمان-الیگودرز به کجا کشید؟

ساخت جاده الیگودرز به خوزستان از طریق مسجدسلیمان، در کنار تکمیل سایر راه های منتهی به مسجدسلیمان فاصله شهر اهواز، شوشتر، رامهرمز، ایذه و بنادر ماهشهر و آبادان تا تهران را بیش از ۲۰۰ کیلومتر کوتاه خواهد کرد. این جاده همچنین موجب خارج شدن صدها روستای شمال خوزستان از بن بست و محرومیت و تسهیل

ساخت جاده الیگودرز به خوزستان از طریق مسجدسلیمان، در کنار تکمیل سایر راه های منتهی به مسجدسلیمان فاصله شهر اهواز، شوشتر، رامهرمز، ایذه و بنادر ماهشهر و آبادان تا تهران را بیش از ۲۰۰ کیلومتر کوتاه خواهد کرد.

این جاده همچنین موجب خارج شدن صدها روستای شمال خوزستان از بن بست و محرومیت و تسهیل در عبور مرور عشایر خواهد شد.

ظرف پنج سال گذشته عملیات عمرانی ساخت جاده مذکور از سمت استان لرستان با جدیت در حال اجرا و پیگیری بوده اما مشخص نیست که این پروژه دغدغه مسوولان خوزستانی هم بوده و با جدیت در حال اجرا و پیگیری آن هستند یا…

در حالی که تلاش های مسوولان استان لرستان برای ساخت جاده الیگودرز به مسجدسلیمان و کاستن از فاصله لرستان به خوزستان موجب تعیین ردیف اعتبار، تخصیص بودجه، مسیر شکافی و عملیات اجرایی و تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی شده است، استاندار خوزستان، معاون عمرانی، مدیران کل راه و امور روستایی و مهم تر از همه مجمع نمایندگان این استان چه تحرک و همراهی با این پروژه راه سازی بزرگ- که آثار و برکات بسیاری را در سطح ملی خواهد داشت- داشته اند؟

آیا نمایندگان و مسوولان خوزستانی در همراهی برای تخصیص بودجه و اجرای این پروژه در سطح ملی همکاری و تلاش کرده اند؟

آیا کاری برای اتصال و بهبود قطعات این جاده در محدوده استان خوزستان انجام داده اند؟

مجمع نمایندگان استان و حتی آقایان ورناصری و سهراب گیلانی، نمایندگان شهرهای مسجدسلیمان و شوشتر هم که مردم حوزه انتخابیه شان سال هاست مطالبه گران اصلی این طرح بوده و بهره مستقیمی از ساخت آن خواهند برد، با این پروژه چه نوع همدلی و همکاری داشته اند؟

شوربختانه قاسم سلیمانی دشتکی- که تنها استانداری بود که در خوزستان به توسعه راه های خوزستان نگاه ویژه ای داشت و اتصال جاده دیشموک – خوزستان و کلنگ زنی تونل تاراز – شهرکرد را در کارنامه خود به جا گذاشت؛ توجه چندانی به طرح ملی جاده الیگودرز به مسجدسلیمان از خود نشان نداد.

معاونان عمرانی و مدیران کل امور روستایی سابق چه کوششی برای از بن بست خارج شدن مناطق روستایی شمال خوزستان انجام داده اند؟

اگرچه سفر آقای رییسی به مناطق زلزله زده شمال خوزستان برای نخستین بار پای مسوولان ملی را به این مناطق دور افتاده باز کرد؛ اما کسی نپرسید: دلایل عقب ماندگی چهل سال اخیر و عدم جدیت و بروز اراده پیگیری در پروژه های توسعه ای نظیر ساخت جاده الیگودرز- مسجدسلیمان چه بوده است؟

چرا برخی از حق توسعه شهرهای حوزه انتخابیه خود و سود سرشار ملت ایران از ساخت این جاده چشم پوشی کرده اند؟

ساخت جاده مسجدسلیمان به الیگودرز، علاوه بر اتصال این دو شهر به یکدیگر موجب کاهش طول مسیر تهران به اهواز و بنادر جنوبی و در نتیجه کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات و پایین آمدن قیمت حمل کالا در این مسیرها خواهد شد.

این پروژه ابعاد منطقه ای و ملی فراوانی خواهد داشت و انتظار می رود، مجمع نمایندگان خوزستان، وزارت راه، آقای خلیلیان استاندار خوزستان، آقای خانچی معاون عمرانی استانداری، آقای باوی مدیر کل جدید امور روستایی و آقایان ورناصری و گیلانی نمایندگان مسجدسلیمان و شوشتر بیش از این نسبت به اجرای قطعات کامل این پروژه شامل اجرای پروژه میانبر اهواز – مسجدسلیمان – ساخت جاده سه راه دانشگاه – سد گدار، ساخت تونل تاراز، و ساخت جاده – لبد – لیروک کوشش کنند.

✍ شهرام احمدی ۱۴۰۱/۰۱/۰۸

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.