کد خبر : 23609
تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1399 - 15:19
-

دو عامل آبگرفتگی در اهواز ؛ شبکه فرسوده و مدیریت نادرست فاضلاب

دو عامل آبگرفتگی در اهواز ؛ شبکه فرسوده و مدیریت نادرست فاضلاب

طی سال های گذشته دولت های مختلف اعتبارهای قبل توجهی را به موضوع فاضلاب اهواز اختصاص دادند به طوری که در سال ۸۴ـ ۸۵ مبلغ ۱۴۹ میلیون دلار اعتبار وام بانک جهانی برای فاضلاب استان تخصیص یافت اما همچنان فاضلاب و آبگرفتگی معابر اهواز پابرجاست.   به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از هورنیوز ؛ فاضلاب

طی سال های گذشته دولت های مختلف اعتبارهای قبل توجهی را به موضوع فاضلاب اهواز اختصاص دادند به طوری که در سال ۸۴ـ ۸۵ مبلغ ۱۴۹ میلیون دلار اعتبار وام بانک جهانی برای فاضلاب استان تخصیص یافت اما همچنان فاضلاب و آبگرفتگی معابر اهواز پابرجاست.

 

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از هورنیوز ؛ فاضلاب و آبگرفتگی یکی از دردهای بزرگ اهواز و چند شهر دیگر استان خوزستان است که طی سال های اخیر هرچه پیشتر رفتیم این معضل وخیم تر از گذشته شد.

آذر ماه امسال و با اولین بارندگی جدی در اهواز، بار دیگر سیلاب بیشتر نقاط اهواز را فرا گرفت و خسارت های بسیاری را برای شهروندان و اماکن عمومی به بار آورد.

سوال عمده ای که شهروندان از خود می پرسند این است که بالاخره کدام نهاد و سازمان را باید متولی حل این معضل بدانند؛ شهرداری یا آبفا؟

برای روشن تر شدن این موضوع لازم است به چند نکته اشاره شود؛ نخست اینکه در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط جمع‌آوری فاضلاب در شهر اهواز وجود دارد که حدود هزار و ۱۵۰ کیلومتر آن فرسوده است.

به تعبیر دیگر حدود نیمی از شبکه فاضلاب شهری در اهواز فرسوده است و جوابگوی حجم فاضلاب شهری این کلانشهر را ندارد.

نکته دیگر اینکه عدم لایروبی و پاکسازی شبکه فاضلاب نیز می تواند به تشدید پدیده آبگرفتگی و بالازدن پساب های شهری کمک کند؛ موضوعی که رئیس شرکت آب و فاصلاب اهواز در شهریور ماه طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایرنا از “لایروبی ۸۰ نقطه بحرانی فاضلاب اهواز و کارون، توسط ۳۰ دستگاه جنتکس و واترجت با همکاری استان‌های معین ازجمله چهارمحال و بختیاری، قزوین، فارس و لرستان” خبر داد.

با وجود این مانور شرکت آبفا، همانگونه که شاهد بودیم آبگرفتگی معابر اهواز به دلیل فرسودگی شبکه فاضلاب که به آن اشاره شد، تفاوت چندانی با آبگرفتگی سال گذشته نداشت و امسال نیز به همان میزان و یا حتا بعضا در برخی از نقاط بیشتر از گذشته دچار آبگرفتگی شد.

استدلال بسیاری که به نوعی به دنبال کمرنگ کردن مسئولیت شرکت آب و فاضلاب هستند، بر این است که آبهای ناشی از بارندگی، آب سطحی است بنابراین بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، این شهرداری ها هستند که باید آب های سطحی را دفع نمایند.

در طی سال های گذشته دولت های مختلف اعتبارهای قبل توجهی را به موضوع فاضلاب اهواز اختصاص دادند به طوری که در سال ۸۴ـ ۸۵ مبلغ ۱۴۹ میلیون دلار اعتبار وام بانک جهانی برای فاضلاب استان تخصیص یافت اما همچنان فاضلاب و آبگرفتگی معابر اهواز پابرجاست.

اما در سوی دیگر این ماجرا شهرداری اهواز ایستاده است که طی چند روز اخیر و پس از بارندگی، انتقادهای بجا و نابجایی متوجه آن شد.

شکی نیست که مشکلات انباشته شده شهر اهواز امروز بر گردن مدیریت شهری این کلانشهر افتاده و یک شبه هم قابل حل نیست اما حقیقت امر این است وقتی شبکه فاضلاب شهری اهواز فرسوده شده و ظرفیت لازم برای دفع پسابها را ندارد به طوری که حتا در تابستان ها هم در بسیاری از محله ها مشکل بالازدگی فاضلاب دیده می شود، پس خیلی دور از ذهن نیست که اگر با اولین بارندگی کوچه و خیابان های این شهر غرق در آب نشود.

البته شهرداری و شورای شهر اهواز برای کمک به حل مشکل آبگرفتگی مجموعه ای به مسئولیت یکی از اعضا (حجه الاسلام جاسم موسی پور) تشکیل داده و مشکل دفع آب های سطحی در ۵۰ نقطه بحرانی در هشت منطقه شهرداری را شناسایی کرده است و کار حفاری و لوله گذاری برای دفع آب های سطحی شروع شده که امیدواریم در موج های دیگر بارندگی به حل این معضل کمک نماید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.