کد خبر : 32407
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 - 13:08
-

عضو هیئت انجمن طب سنتی خوزستان؛

مصطفی شکیبافر

لزوم ثبت طب سنتی و انتقال آن به نسل های جوان

لزوم ثبت طب سنتی و انتقال آن به نسل های جوان
عضو هیات مدیره انجمن طب سنتی خوزستان نیز با تاکید بر ثبت تاریخ و علوم شفاهی به خصوص روش‌های طب سنتی گفت: در خوزستان‌ اقدام منسجمی در زمینه ثبت طب سنتی و ثبت تاریخ این علم صورت نگرفته است.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از بهار اهواز، یعقوب زلکی قربان‌پور افزود:از طب سنتی که در مسجدسلیمان و سایر مناطق خوزستان انجام می شد چیزی جز تاریخ شفاهی باقی نمانده و دست ما از مکتوبات خالی بوده و باید سعی کنیم با پژوهش و کارهای تحقیقاتی نسبت به ثبت آن‌ها اقدام کنیم.

 

عضو هیات مدیره انجمن طب سنتی خوزستان با اشاره به ضعیف بودن منابع تاریخی ایران در تمام حوزه‌ها و ثبت آن‌ها توسط کشورهای دیگر گفت: باید این علم‌ خصوصاً طب سنتی را ثبت کنیم تا آیندگان از این علوم انحصاری استفاده کنند.

 

وی اظهار داشت: در دوران گذشته علم و طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی به حدی رواج داشت که هیچ فردی از استان و شهری در کشور برای درمان به استان دیگری جز در موارد خاص نیاز نداشت.

 

زلکی قربان‌پور با اشاره به ذکر نام حکیم حاج حسن آقا حاتمی در کتاب محققان آمریکایی به عنوان یک طبیب سنتی زبده و ماهر گفت: بسیاری حاج حسن آقا حاتمی را به عنوان یک درمانگر می شناسند ولی شخصیت غیر طب سنتی وی نیز در میان مردم شهره و مورد پسند بود.

 

وی یادآور شد: در خوزستان طبیب‌های سنتی دیگری نیز وجود داشت که هرکدام شیوه و روش خاص خود را در درمان داشتند و ثبت روش‌های درمان آن‌ها یکی از ضرورت‌ها است تا در آینده نیز بتوان از آن استفاده کرد چرا که هنوز بعضی از این روش‌ها کارساز و حتی می‌تواند توسط پزشکان مورد استفاده قرار بگیرد.

 

خدمت بی منت به مردم تا ساعاتی پیش از مرگ

 

نوه حکیم‌ حاج حسن آقا حاتمی نیز در این آیین گفت: این حکیم بزرگ از دوران نوجوانی تا ساعت‌های پایانی عمر خود به مردم خدمت می‌کرد به طوری که در لحظات مرگ نیز پذیرای ۲ بیمار بود چرا که عقیده داشت هیچ فردی نباید از خانه وی ناامید برود.

 

غلام حاتمی افزود: حکیم حاج حسن آقا همواره پذیرای بیمارانی از سراسر کشور بود و علاوه بر درمان از بیماران پذیرایی می‌کرد و همین خصلت‌ها و بزرگ منشی وی بود که شخصیتش را در میان عموم مردم محبوب کرده بود.

 

آیین رونمایی از کتاب زندگینامه حکیم حاج حسن آقا به همت انجمن مهریاد خوزستان برگزار شد.

 

به گزارش شبکه خبری خوزستان حکیم حسن آقا حاتمی چهره ای شناخته شده در خوزستان است ؛ تخصص وی در اکثر بیماری های صعب العلاج وی را به شهرت جهانی رسانده بود. این حکیم توانا که زندگی خود را وقف درمان بیماران کرده بود در مسجدسلیمان و اندیکا بیماری های صعب العلاج را درمان می کرد.

وی در زمان جنگ تحمیلی بیمارانی را که دچار شکستگی دست و پا بودند در بیمارستان ۲۲ بهمن به صورت تخته بندی ( آتل) مداوا می کرد.

 

وی با استفاده از انواع گیاهان و بعضا شوک درمانی بیماران را درمان می کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.