کد خبر : 17303
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 تیر 1399 - 3:01
-

گزارش|چرا ساواک از سال ۴۹ شهید شرافت را تحت نظر داشت؟

گزارش|چرا ساواک از سال ۴۹ شهید شرافت را تحت نظر داشت؟

شهید سید محمدجواد شرافت، نخستین نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی است. این نماینده در حادثه تروریستی هفتم تیرماه ۶۰ محل حزب جمهوری اسلامی به همراه آیت‌الله بهشتی به شهادت رسیدند. به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، حقوق بشر مهم‌ترین دستاوردی است که قدرت‌های بزرگ از آن برای تحت فشار قرار دادن کشورهای دیگر

شهید سید محمدجواد شرافت، نخستین نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی است. این نماینده در حادثه تروریستی هفتم تیرماه ۶۰ محل حزب جمهوری اسلامی به همراه آیت‌الله بهشتی به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، حقوق بشر مهم‌ترین دستاوردی است که قدرت‌های بزرگ از آن برای تحت فشار قرار دادن کشورهای دیگر استفاده می‌کنند تا به اهداف سلطه‌گرانه خود برسند. در چند دهه اخیر، آمریکا به این بهانه باعث ایجاد ناامنی و جنایات و کشتار مردم بی‌گناه شده است. در این میان کشور ایران بیشترین صدمه را از جانب امریکا متحمل شده است.

ششم تا ۱۲ تیرماه؛ هفته حقوق بشر آمریکایی

ششم تا ۱۲ تیرماه هر سال با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان “هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی نامگذاری‌شده و سالروز سوءقصد نافرجام به مقام معظم رهبری در ششم تیر، بمب‌گذاری در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران توسط گروهک مجاهدان خلق و شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ نفر از یارانش، بمباران شیمیایی سردشت، ترور رئیس زندان وقت اوین، شهادت آیت‌الله صدوقی، شلیک موشک به ایرباس ایرانی(IR655) توسط ناو آمریکایی از جمله مناسبت‌های این هفته است.

شهادت ۷۲ تن از یاران شهید بهشتی در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ از سوی منافقین

حدود ساعت ۲۱ و۷ دقیقه هفتم تیرماه ۱۳۶۰، دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، در حالی که جمعی از بلندپایه ترین و دل سوزترین مسؤولان نظام، هم چون آیت اللّه بهشتی رئیس دیوان عالی کشور، چهار وزیر، دوازده معاون وزیر و حدود سی نماینده مجلس در آن جلسه حضور داشتند، با بغض منافقان منفجر شد و ۷۲ یار وفادار انقلاب و امام، با ذکر خدا بر لب و بدن های پاره پاره، به دیدار حق شتافتند.

در پی این حادثه، مردم انقلابی ایران، در سراسر کشور مجالس عزاداری باشکوهی برگزار کردند و با این کار، نفرت عمیق خود را از دشمنان انقلاب و به ویژه منافقان نشان دادند. حضرت امام خمینی رحمه الله درباره این حادثه جان سوز فرمودند: «ملت ایران در این فاجعه بزرگ، ۷۲ تن بی گناه، به عدد شهدای کربلا از دست داد.»

شهادت نخستین نماینده مردم شوشتر در مجلس در حادثه هفتم تیرماه

از جمله شهدای حادثه تروریستی هفتم تیرماه ۱۳۶۰، شهید شرافت نخستین نماینده مردم شوشتر در مجلس بود. شهید سید محمد جواد شرافت ۱۲ مهر ۱۳۰۶ شمسی در شوشتر در خانواده‌ای متعهد به دنیا آمد. او در ۱۴ سالگی به تشکیل انجمن تبلیغات اسلامی با همکاری جمعی از دوستانش همت گماشت. در ۱۶ سالگی به شغل شریف معلمی روی آورد و در شهر شوشتر به تدریس مشغول شد.

در سال ۱۳۳۱ به اهواز تبعید شد و تا سال ۱۳۴۲ در آموزش و پرورش به افشاگری ظلم و فساد طاغوت پرداخت. در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به خاطر شورش در شهر توسط ساواک دستگیر شد و به تهران تبعید شد. وی در ۳۸ سالگی وارد دانشگاه تهران شد. در سال ۱۳۴۵ با همکاری جمعی از جمله شهید رجائی برنامه اعتصاب و تظاهرات معلمان اران را تدارک دیده و به اجرا درآوردند که ساواک آنها را به بیدخت گناباد تبعید کرد و پس از مدتی به چالوس و از آنجا به کرج و دوباره تهران بازگرداند.

شهید شرافت در سنگر خانه ملت

شهید شرافت در آستانه انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی از طرف گروه‌های ائتلاف بزرگ، نامزد نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تهران شد اما چون علمای شوشتر از وی خواستند که وکالت مردم زادگاه خود را بر عهده بگیرد پذیرفت و در همان مرحله اول انتخابات، با کسب ۸۲ درصد آراء مأخوذه حوزه انتخابیه شوشتر، به عنوان نماینده منتخب این شهرستان وارد خانه ملت شد.

در مجلس به عنوان معاون کمیسیون بازرگانی، خدمات گسترده ای را برای بهبود ساختار مبادلات بازرگانی کشور و رسیدگی به نیازهای اساسی مردم به انجام رساند. او در سنگر مجلس، به دفاع از آرمانهای ملت پرداخت و با درایت و نکته سنجی با وجود همه تهدیدات منافقین، در جریان عزل بنی صدر، به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور رای مثبت داد.

شهید شرافت از جمله شخصیت‌های سیاسی و مطرح کشور بوده که علاوه بر امور سیاسی و اجرایی در زمینه تألیف کتاب فعالیت داشته و از جمله می‌توان به ترجمه کتاب «زندگانی حضرت فاطمه (س)» و تألیف کتاب «مردگان با ما سخن می‌گویند» اشاره کرد.

تبلیغ و ترویج مرجعیت امام خمینی(ره) پس از فوت آیت‌الله حکیم

یکی از اقدامات او فعالیت برای تبلیغ و ترویج مرجعیت امام خمینی(ره) پس از فوت آیت‌الله حکیم در سال ۱۳۴۹ بود. در همین زمینه گزارشگر ساواک در خرداد ماه ۱۳۴۹ می‌نویسد:
طبق اطلاع روز جمعه ۲۲ خردادماه ۱۳۴۹ آقای امامی کاشانی قبل از ظهر و آقای سید جواد شرافت در بعد از ظهر مزبور درباره مرجعیت تقلید در منزل حاج عبدالله توسلی سخنرانی نموده‌اند که آقای امامی کاشانی ضمن سخنان خود اظهار داشته است در حال حاضر احتیاج به جانشین نیست زیرا چند نفر مرجع تقلید وجود دارند که زنده و صاحب فتوا می‌باشد و جهان‌بین‌تر از دیگران است.

در خاتمه سخنرانی دو نفر از مستمعین از امامی مزبور سئوال می‌کند که منظور شما را نفهمیدیم و نظر شما چه کسی بود؟ مشارالیه اظهار داشته که من خودم از کسی تقلید نمی‌کنم ولی منظورم آقای خمینی بود که ایشان از همه اعلم‌تر هستند و در جلسه بعد از ظهر همان روز آقای سید جواد شرافت هم نظیر سخنان امامی در جلسه ایراد و ضمن گفتار خود اظهار داشته که دین هم از سیاست جدا نیست ولی صراحتا نامی از خمینی نبرده است که باز در پایان سخنرانی سه الی چهار نفر نظر نامبرده را می‌خواهند.

سید جواد شرافت اظهار داشته است که چند نفر از طلاب طراز اول قم ضمن تسلیت به روحانیون قم از استادان خود سوال کرده‌اند که جانشین مرحوم آیت‌الله حکیم کیست؟ ۱۵ نفر از استادان با نام و شهرت خود زیر اعلامیه‌ای جوابا اعلام کرده‌اند که احتیاج به جانشین نیست و دستورات آقای خمینی قابل اجرا است.

نامبرده فتوکپی اعلامیه مزبور را از جیب خود بیرون آورده و نشان داده است و اظهار داشته که فتوکپی این اعلامیه مزبور را از جیب خود بیرون آورده و نشان داده است و اظهار داشته که فتوکپی این اعلامیه در تهران و اکثر شهرستان‌ها تکثیر و پخش شده ولی در دماوند پخش نشده است.

آقایان علامه نوری، مکارم شیرازی، حسن امینی جزو ۱۵ نفری بوده‌اند که زیر اعلامیه خود آقای خمینی را تائید کرده‌ بودند و نامبرده اظهار داشته که اکنون آقای مکارم در زندان هستند. همچنین اضافه نموده که از طرف آقای خمینی کتابی منتشر شده ولی بنام او (خمینی) چاپ نگردیده است. و این کتاب مخفی می‌باشد که در آن آقای خمینی درباره تجوید و خواندن نماز در خلاء – ماه – کشتی – قطبین – قطار و هواپیما فتوا داده‌اند که تا به‌حال هیچ مرجع تقلیدی چنین فتوایی نداده است.

شهادت در کنار اعضای حزب جمهوری اسلامی در سن ۵۴ سالگی

سرانجام در ۷ تیر ماه ۱۳۶۰ در سن ۵۴ سالگی در جلسه ای که به همراه دیگر یاران هم پیمانش برای تثبیت اسلام و استحکام نهال انقلاب اسلامی در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی گرد آمده بودند در ناجوانمردانه‌ترین شکل به‌دست منافقان و کفار به شهادت رسید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.