کد خبر : 21241
تاریخ انتشار : شنبه 12 مهر 1399 - 5:31
-

گزارش | ناگفته‌هایی از مقاومت جانانه‌ مردم حمیدیه در آغاز جنگ ‌/ عشایر و جوانان چگونه مانع پیشروی بعثی‌ها به خاک ایران شدند‌؟

گزارش | ناگفته‌هایی از مقاومت جانانه‌ مردم حمیدیه در آغاز جنگ ‌/ عشایر و جوانان چگونه مانع پیشروی بعثی‌ها به خاک ایران شدند‌؟

ـ فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان با اشاره حماسه ۹ مهرماه مردم حمیدیه گفت: عشایر و جوانان حمیدیه با ایستادگی در برابر نیروهای بعثی مانع از پیشروی نیروهای بعثی به خاک ایران شدند به گزارش شبکه خبری خوزستان، تشکیل نخستین سپاه پاسداران در حمیدیه صورت گرفت. در آن دوران یعنی دوران قبل از جنگ هم

ـ فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان با اشاره حماسه ۹ مهرماه مردم حمیدیه گفت: عشایر و جوانان حمیدیه با ایستادگی در برابر نیروهای بعثی مانع از پیشروی نیروهای بعثی به خاک ایران شدند
به گزارش شبکه خبری خوزستان، تشکیل نخستین سپاه پاسداران در حمیدیه صورت گرفت. در آن دوران یعنی دوران قبل از جنگ هم سپاه حمیدیه به فرماندهی سردار «شهید علی هاشمی» که او نیز موسس آن بود. توانست مردم بومی را به کار بگیرد و سپاه منظمی را ترتیب دهد.

شهید هاشمی نیز توانست اوضاع را در آنجا آرام نگه دارد، تا اینکه جنگ شروع شد و در موقعیت چند کیلومتری شهر حمیدیه رژیم بعثی را برای اولین بار شکست دهند. مقر سپاه پاسداران در طول هشت سال دفاع مقدس قصر تاریخی حمیدیه است. این اثر سال ۱۳۸۰ به شماره ۳۹۸۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

اولین شکست رژیم بعثی در حمیدیه

حمیدیه به علت قرار گرفتن در مسیر اهواز – سوسنگرد یکی از مناطق مهم و حساس جنگ و دروازه ی ورود به مرکز استان به شمار می آید. دشمن اهمیت این شهر را متوجه شده بود. به همین علت دشمن با عبور از محور چزابه – بستان – سوسنگرد، در روز ۷/۷/۵۹ نیروهای تیپ ۴۳ لشکر ۹ ارتش عراق که با نصب پل از کرخه کور عبور کرده بودند.

ضمن اجرای آتش شدید روی حمیدیه و فولی، به سمت جاده حمیدیه – سوسنگرد پیش رفته، با تیپ ۳۵ که به نزدیکی حمیدیه رسیده بود الحاق کردند. خود را به روستای «کوت سید نعیم» در ۵ کیلومتری حمیدیه رسانیدند.

«مگر جوانان اهواز مرده اند؟!»

از آنجا که سقوط حمیدیه دروازه ی ورود دشمن به اهواز تلقی می شد، اهمیت دفاع از سقوط حمیدیه به دست دشمن را دو چندان کرد. آن موقع حمیدیه یکی از مناطق اهواز به حساب می آمد و با نزدیک شدن دشمن به حمیدیه، در پی فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه فرمودند: «مگر جوانان اهواز مرده اند؟!».

یک گروه ۲۸ نفره از رزمندگان سپاه به فرماندهی شهید علی غیور اصلی با همکاری و همیاری نیروهای مردمی شهر حمیدیه برای جلوگیری از پیشروی یگان های زرهی و پیاده عراق به این منطقه آغاز کردند. در این میان تعدادی از کشاورزان منطقه با غرق آب کردن زمین های کشاورزی خود، تعدادی از تانک های دشمن را به گل نشاندند. آن ها با این طرح توانستند نیروهای دشمن را مجبور کنند، تنها از طریق جاده حمیدیه – سوسنگرد حرکت کنند و این اقدام هدف قرار دادن دشمن از سوی رزمندگان اسلام را راحت تر کرد.

اندک مدافعان مستقر در شهر با شنیدن این پیام امام راحل (ره) گرد هم آمدند و با تشکیل گروهی ۲۸ نفره به فرماندهی علی غیور اصلی شبانه به سمت دشمن حرکت کردند و در باغ های اطراف موضع گرفتند. فرمانده دسته سازمان خود را به چندین گروه «آر.پی.جی زن» تقسیم کرد و در طول یک کیلومتر آن ها را آرایش داد.
ساعت ۴ بامداد «۹مهرماه۱۳۵۹» با دستور فرمانده عملیات اجرای آتش به سمت تانک های عراقی اجرا شد. چندین تانک دشمن به آتش کشیده شد. نیروهای عراقی که غافل گیر شده بودند و نمی‌دانستند با چه توانی به آن ها حمله شده، در حالی که خسارت قابل توجهی دیده بودند، با رها کردن تعدادی از تانک های خود به سمت کرخه نور و دب حردان عقب نشینی کردند. پس از این عقب نشینی جاده حمیدیه – سوسنگرد آزاد شد و جاده اهواز – حمیدیه تأمین شد.

به گونه ای که ارتش عراق با دادن تلفات و به جا گذاشتن تعدادی از تانک های خود در گل ولای زمین های کشاورزی، تا غرب سوسنگرد عقب نشینی کرد. «این اولین عملیاتی بود که پیشروی دشمن به سمت اهواز شکست می خورد».

حد نهایی تجاوز عراق به خاک ایران در ۲ کیلومتری جنوب غربی حمیدیه و تا روستای شبیشه بود و به همین مناسبت یادمان شهدای حمیدیه که یاد آور حد نهایی پیشروی ارتش عراق و حماسه رزمندگان اسلام در این منطقه است به صورت یک ستون و یک تانک در این منطقه خود نمایی می کند.

سردار حسن شاهوارپور ، اظهار داشت: ۹ مهرماه در تاریخ جنگ تحمیلی بنام “حماسه مردم حمیدیه” نامگذاری شده است که نشان از دلاوری و رشادت مردم خطه در آغاز جنگ تحمیلی است.

وی افزود: نیروهای بعثی صدام ۹ مهرماه سال ۵۹ با عبور از حمیدیه بنا داشتند، اهواز را تسخیر کنند. رشادت‌های جانانه مردم این خطه باعث عقب نشینی بعثی ها شد.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان گفت: “حماسه مردم حمیدیه” نشان از ارادت مردم این خطه به انقلاب است و در تاریخ کشور و دفاع مقدس فراموش ناشدنی است.

وی ادامه داد: این حماسه مبتنی بر این باور است که مردم ایران تسلیم ناپذیر است و دشمن زبون امروز هم با تحریم نمی‌تواند در اراده ملت مقام ایران خللی وارد کند.

شاهوارپور تصریح کرد: آمریکا و رژیم پلید صهیونیستی بدانند ملت ایران، ملت شهادت و مقاوم است و آینده از آن ملت‌های مقاوم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.