کد خبر : 36916
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 شهریور 1401 - 9:21
-

طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در شادگان آغاز شد

طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در شادگان آغاز شد

آبادان – شبکه خبری خوزستان – رئیس اداره دامپزشکی شادگان با بیان اینکه طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در این شهرستان آغاز شده است گفت: در این طرح ۷۵ هزار قطعه طیور بومی در شادگان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه می شوند.

به گزارش شبکه خبری خوزستان حسین هاشمی سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این طرح در راستای افزایش سطح ایمنی طیور بومی ، قطع زنجیره انتقال ویروس به طیور صنعتی همچنین حفظ جمعیت طیور بومی و اشتغال پایدار در روستاها  اجرا می شود.

وی زمان اجرای این طرح را سه هفته اعلام کرد و ادامه داد: واکسن نیوکاسل مورد استفاده در طرح سراسری طیور بومی در برابر گرما مقاوم بوده و به صورت خوراکی به طیور داده می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شادگان با بیان اینکه نیوکاسل یکی از بیماری‌های ویروسی مسری طیور است که با سرعت بالا منتشر می‌شود گفت: با توجه به اینکه این بیماری درمان قطعی ندارد و در صورت شیوع باعث خسارت جبران ناپذیری به طیور صنعتی و بومی می شود ، لذا تنها راه مقابله با این بیماری رعایت اصول بهداشتی و ایجاد امنیت زیستی با واکسیناسیون است.

هاشمی در پایان اجرای موفق این طرح را نیازمند همکاری روستائیان و عشایر با گروه‌های دامپزشکی دانست و از مردم شهرستان شادگان خواست با این گروهها همکاری لازم را داشته باشند.

بیماری نیوکاسل یک عفونت ویروسی بسیار مسری است که بیشتر گونه های پرندگان خانگی و وحشی را تحت تاثیر قرار می دهد.

مرغ های خانگی، بوقلمون ، کبوتر و طوطی بیشترین حساسیت را در برابر این بیماری دارند. در حالیکه اردک ها، غازها، قرقاول ها و مرغ دریایی به صورت خفیف به این بیماری مبتلا می شوند.

این بیماری می تواند منجر به علائم بالینی همچون مشکلات تنفسی ، گوارشی و نقص عصبی شود.

شهرستان شادگان یکی از مراکز کشاورزی و دامپروری در جنوب خوزستان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

خروج از نسخه موبایل