کد خبر : 1611
تاریخ انتشار : شنبه 1 تیر 1398 - 21:12
-

ثبت زادآوری لک لک سیاه ؛ مهاجرزمستانی جوجه آورکمیاب در خوزستان

ثبت زادآوری لک لک سیاه ؛ مهاجرزمستانی جوجه آورکمیاب در خوزستان

ثبت زادآوری لک لک سیاه ؛ مهاجرزمستانی جوجه آورکمیاب در خوزستان به گزارش شبکه خبری خوزستان /لک لک سیاه (Black Stork ) از گونه های مهم پرندگان ایران است که جوجه آوری این گونه بسیار کمیاب است ؛ این گونه را بصورت مهاجر در زمستان ها می توان در خوزستان مشاهده نمود اما مانند لک

ثبت زادآوری لک لک سیاه ؛ مهاجرزمستانی جوجه آورکمیاب در خوزستان

به گزارش شبکه خبری خوزستان /لک لک سیاه (Black Stork ) از گونه های مهم پرندگان ایران است که جوجه آوری این گونه بسیار کمیاب است ؛ این گونه را بصورت مهاجر در زمستان ها می توان در خوزستان مشاهده نمود اما مانند لک لک سفید به جوامع انسانی برای آشیانه سازی علاقه ندارد و جوجه آوری آن در کشور تنها چند بار مشاهده شده است و جوجه آوری و آشیانه سازی آن در ایران بسیار کمیاب است .
مصطفی یوسفی رئیس اداره محیط زیست شهرستان اندیکا گفت : در بهار امسال یک آشیانه فعال لک لک سیاه در سواحل صخره ای کارون در شهرستان اندیکا مشاهده گردید و آشیانه سازی و جوجه آوری این گونه عکس برداری و ثبت گردید و گزارش این جوجه آوری در کمیته ثبت پرندگان ایران تایید گردید.

یوسفی گفت : لک لک سیاه با نام علمی (Ciconia nigra ) پرنده ای ۹۷ سانتیمتری است که گردن و پشت سیاهی دارد و کاملا از لک لک سفید (حاجی لک لک) قابل تمایز است .
منقار و پاهای بلند و قرمز دارد و در جوان ها منقار و پاها سبز هستند و نر و ماده این گونه هم شکل هستند .
جوجه آوری این گونه بسیار کمیاب است در ایران و مراقبت از محل های تولید مثل و خود این پرنده اهمیت ویژه برای بقای این گونه دارد .

مصطفی یوسفی گفت : سه گونه لک لک در ایران قابل مشاهده است که دو گونه لک لک سفید و لک لک سیاه در خوزستان قابل مشاهده هستند .
وی گفت : جوجه آوری این گونه در صخره های حاشیه رود کارون در اندیکا مشاهده گردید و از منطقه جوجه آوری این گونه حفاظت می شود.
یوسفی گفت : لک لک سیاه از دوزیستان؛ خزندگان ؛ ماهی ها؛ حلزون ها؛ حشرات ؛ نرم تنان و گاهی حیوانات کوچک تغذیه می کند .
وی گفت :حضور لک لک سیاه و جوجه آوری این گونه در خوزستان بر غنای تنوع زیستی این استان افزوده است و مورد علاقه پژوهشگران ؛ طبیعت گردان و پرنده نگران است .
رئیس اداره محیط زیست شهرستان اندیکا گفت : در سال ۹۵ نیز جوجه آوری لک لک سیاه و یک آشیانه فعال در سواحل صخره ای کارون در ایذه ثبت شده بود و این نشان می دهد سواحل صخره ای رودهای خوزستان در بالادست و نواحی کوهستانی خوزستان می تواند زیستگاه مناسب و مکان های با ارزش برای جوجه آوری این گونه کمیاب باشد ./ایسنا

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.