کد خبر : 34852
تاریخ انتشار : شنبه 10 اردیبهشت 1401 - 14:35
-

یادداشت | مسجدسلیمان ؛ استحقاق منطقه جنگی را دارد / کوتاهی های صورت گرفته در مستندسازی نقش مسجدسلیمان در دفاع مقدس، مانع از شمول مناطق جنگی شده است

یادداشت | مسجدسلیمان ؛ استحقاق منطقه جنگی را دارد / کوتاهی های صورت گرفته  در مستندسازی نقش مسجدسلیمان در دفاع مقدس، مانع از شمول مناطق جنگی شده است

از سوم مهر ۱۳۵۹ ساعت ۵عصر در چهارمین روز تجاوز گسترده عراق به کشورمان با بمباران هوایی سه نقطه محله پشت برج توسط سه فروند میگ عراقی که در ارتفاع پایینی حرکت می کردند؛ مسجدسلیمان حالت جنگی به خود گرفت. در نخستین حمله هوایی به مسجدسلیمان در حالی مردم شهر گمان می کردند جنگنده های

از سوم مهر ۱۳۵۹ ساعت ۵عصر در چهارمین روز تجاوز گسترده عراق به کشورمان با بمباران هوایی سه نقطه محله پشت برج توسط سه فروند میگ عراقی که در ارتفاع پایینی حرکت می کردند؛ مسجدسلیمان حالت جنگی به خود گرفت.
در نخستین حمله هوایی به مسجدسلیمان در حالی مردم شهر گمان می کردند جنگنده های ایرانی هستند ابتدا یک فروند از جنگنده های متجاوز به عنوان پیش رو جهت مواجهه با پدافند هوایی وارد حریم هوایی شهر شد اما نه این شهر بی دفاع دارای پدافند و ضدهوایی بود و نه مردم با واقعیت تلخ ویرانگری ها جنگ آشنا بودند…
روز بعد غوغائی درب سردخانه اجساد بیمارستان نفت بود و مردمان بهت زده و نگران از شروع جنگی به درازای هشت سال ؛ گریان و غمگین اجساد شهدای این حادثه را جهت خاکسپاری تحویل می گرفتند و چه دردناک و تکان دهنده بود دیدن صحنه پدری جوان و دلشکسته که گریان جسد فرزند شهیدش را در صندلی عقب سواری استیشن قرمز رنگش تنها نهاد و برد.
دومین تجاوز به مسجدسلیمان بلافاصله در روزهای بعد اتفاق افتاد؛ و دو فروند جنگنده عراقی که در ارتفاع پایین و با صدای گوش خراش تلمبه خانه نفت محله نمره هشت را بمباران نمودند و آتش سوزی وسیع حاصل از انفجار باعث شد زبانه های آتش سوزان چنان وسیع و مرتفع باشد که از نقاط مختلف قابل رویت باشد.
سومین تجاوز سه فروند جنگنده عراقی به کارخانه تانکسازی بود که منجر به شهادت رییس کارخانه شهید فرخ نیا و جمعی از نظامیان این کارخانه شد.
در این ایام هنوز شهر به سیستم دفاع پدافندی مجهز نشده بود و شهر بی دفاع حتی فاقد یک ضدهوایی بود! و سه فروند جنگنده که بمباران کارخانه تانکسازی را انجام دادند چنان در ارتفاع پایین و آهسته حرکت می کردند که خلبان های آن ها براحتی قابل رویت بود.
تجاوزات مکرر هوائی به مسجدسلیمان و هر بمباران ویرانی مناطق مسکونی و تلفات انسانی به دنبال داشت. خاموشی های شبانه کل شهر برای در امان بودن از تجاوزات شبانه و شکستن پی درپی دیوار صوتی؛ صدای آژیر خطر در مناطق مختلف شهر؛ تهدیدات گوینده بخش فارسی زبان رادیو عراق با صدای تهدید گونه اش مبنی بر انجام حملات هوایی؛ تعطیلی مدارس و اختصاص کلاس های درس به جنگ زدگان شهرهای مرزی؛ انتقال و تخلیه هوائی روزانه رزمندگان مجروح در بیمارستان های شرکت نفت و ۲۲بهمن توسط هلی کوپترهای هوانیروز با فرود در باندهای تعبیه شده درب این بیمارستان ها و فرود هلی کوپترهای شبنوک در دبستان شهید منتظری پشت بیمارستان ۲۲بهمن جهت تخلیه سربازان و مجروحین جبهه ها مسجدسلیمان را یک منطقه جنگی تمام عیار نمود.
نقاط فراوانی از این شهر چون دبیرستان صنعتی ارتش؛ هوانیروز؛ پادگان محلاتی؛ فلکه نفتون؛ منازل تپه های نفتون؛ پالایشگاه بی بیان؛ باغملی؛ دبستان فرهنگ کنونی نمره چهل جنب اداره کتابخانه فعلی؛ نمره هشت؛ پشت برج؛ بسیج ناحیه ۳و ‌سینما عالیپور درخیابان آزادی و…مورد تهاجمات دشمن بعثی قرار گرفت.
از سال ۶۲با اصابت سه فروند موشک اسکادB روسی که منجر به شهادت۱۲۰نفر و جانبازی۲۴۴نفر شد و وسیع ترین حمله موشکی دوران دفاع مقدس نام گرفت دور تازه ای از جنایات دشمن بعثی در مسجدسلیمان رقم زده شد و محلات مختلف شهر چون مالکریم؛ کلگه بالا؛ چاه نفتی؛ دوراهی بی بیان؛ کوی نفت خیز و…مورد تجاوز موشکی و ویرانی صدها واحد مسکونی و شهدا و مجروحین فراوان قرار گرفتند .
حمله هوائی و موشکی به مسجدسلیمان تا پایان جنگ تحمیلی به صورت متناوب ادامه داشت و آخرین حملات در اسفند سال ۶۷ به هفت نقطه ( چهار نقطه پشت برج و سه نقطه نمره هشت)ساعت ۱۲ ظهر انجام شد .
مسجدسلیمان شهری که به مدت هشت سال به خاطر جنگ تحمیلی از توسعه بازماند و مردم در بدترین شرایط در اردوگاه‌ها و بیابان های اطراف شهر در چادرها با حداقل امکانات بسر بردند که حتی در همین اردوگاهها هم در یک مورد هدف رگبار هوایی جنگنده های عراقی قرار گرفتند.
سرنگونی حداقل سه فروند جنگنده عراقی در طول دفاع مقدس توسط پدافند هوائی مسجدسلیمان انجام شد.
این شهر یک شهر جنگ زده که تا پایان جنگ بیش از ۹۰بار مورد بمباران و موشکباران دشمن جانی و جنایتکار ویرانگر قرار گرفت. در طول جنگ علیرغم شرایط سخت موجود صدها سوتی پرواز جهت پشتیانی جبهه های جنوب توسط پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان انجام و تانک های بیشمار آسیب دیده در جبهه ها در کارخانه تانکسازی این شهر بازسازی و فرزندان دلاور شهر در قالب گردان سلیمان روانه مناطق عملیاتی و خط مقدم جبهه شدند.
ویرانی بیش از چهار هزار واحد مسکونی ؛ شهادت بیش از ۷۵۰ نفر ماحصل این تهاجمات بوده است!در مجموع این شهر مقاوم در طول دفاع مقدس ۱۲۰۰شهید و۴۰۰۰جانباز و ۱۰۰آزاده تقدیم انقلاب نمود و خسارات بیشمار ناشی از حملات متعدد هوایی و موشکی را متحمل شد.
این شهر استحقاق قرار گرفتن در لیست مناطق جنگزده را دارد اما چرا تاکنون مسجدسلیمان در لیست مناطق جنگی قرار نگرفته است دلایل متعددی دارد ؟
لازمه توجیه ستاد مشترک نیروهای مسلح به استحقاق مسجدسلیمان به عنوان شمول منطقه جنگی برخورداری از مستندات قانع کننده است. اما در کمال تاسف کوتاهی های صورت گرفته از دوران جنگ تحمیلی تاکنون در خصوص مستند سازی بمباران ها و موشکباران مکرر این شهر مطلوم باعث شده مسجدسلیمان فاقد مستندات جنگی باشد و در همین خوزستان شهری که فقط یکبار بمباران شده است برایش مستندسازی صورت گرفته است! اما با کوتاهی های صورت گرفته تاکنون مجموعه مستندی اثبات کنتده منطقه جنگی بودن مسجدسلیمان شامل: تعداد حملات،؛تاریخ حملات هوایی و موشکی؛ تعداد شهدا و مجروحین هر حمله دشمن؛ تعداد اماکن مسکونی و تجاری ویران شده و تصاویر گویای تهاجمات دشمن و سایر مستندات مجموعه ای از ادله قانع کننده ستاد کل نیروهای مسلح تهیه نشده است.
چاره چیست؟

در گام اول باید یک کارگروه با محوریت فرمانداری و عضویت افراد نهادهای مرتبط و تاریخ نگاران دفاع مقدس تشکیل گردد.
در گام دوم همه مستندات شامل موارد پیش گفته تهیه گردد.
در گام سوم با رایزنی مستند به سوابق توجیه کننده با کارشناسان ستاد کل نیروهای مسلح این شهر در لیست مناطق جنگی قرار بگیرد.
آنچه بیان شد شرح کوتاهی از ۸سال مجاهدت مردم صبور مسجدسلیمان در دوران دفاع مقدس بود. این شهر تمام عیار درگیر جنگ تحمیلی و استحقاق قرار گرفتن در لیست مناطق جنگی را دارد. باید کارگروه مستندسازی کار خود را با فراخوان از عموم و جمع آوری آثار مختلف مرتبط با موضوع هرچه سریعتر انجام دهد؛ تا زمینه توجیه ستاد کل نیروهای مسلح براساس سوابق گردآوری شده فراهم و سه دهه بعد ازجنگ مردم این شهر به حق قانونی خود برسند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.