کد خبر : 27255
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 فروردین 1400 - 10:55
-

عصر ماه اهواز

کمبود سرانه فضای سبز در اهواز ؛ چالش بزرگ مدیریت شهری

کمبود سرانه فضای سبز در اهواز ؛ چالش بزرگ مدیریت شهری

به گزارش شبکه حبری خوزستان به نقل از عصر ماه اهواز؛  علی مجدم : امروزه فضای سبز جزئی از نظام کالبدی شهر به شمار می‌رود که همه شهروندان با آن در ارتباط آن دو نقش مهمی در زندگی اجتماعی دارد. در حقیقت، ایجاد فضای سبز مطلوب راه حل مناسبی برای بسیاری از مشکلات حاد شهری

به گزارش شبکه حبری خوزستان به نقل از عصر ماه اهواز؛  علی مجدم : امروزه فضای سبز جزئی از نظام کالبدی شهر به شمار می‌رود که همه شهروندان با آن در ارتباط آن دو نقش مهمی در زندگی اجتماعی دارد. در حقیقت، ایجاد فضای سبز مطلوب راه حل مناسبی برای بسیاری از مشکلات حاد شهری است که علاوه بر ارتقای کیفیت منظر شهر و رفاه شهروندان، می‌تواند از آلودگی هوای کلانشهر اهواز ) با ایجاد کمربند سبز و افزایش فضای سبز) بکاهد.

یکی از مشکلات اساسی کلانشهر اهواز، کمبود و پراکندگی نامناسب فضای سبز شهری و عدم استفاده از گونه های بومی است. توزیع فضای سبز در شهر اهواز به هیچ وجه متناسب نیست. در برخی نقاط حتی یک متر سرانه فضای سبز وجود ندارد (مناطق محروم اهواز به ویژه کوی علوی و غیره). احیای فضای سبز اهواز نیاز به نگاه علمی در مدیریت فضای سبز، مدیریت آب و کار جهادی دارد. چرا که بعد از چندین سال و صرف هزینه های بسیار زیاد برای فضای سبز، نه کمربند سبز ایجاد شده و نه سرانه فضای سبز در مقایسه با استاندار آن افزایش پیدا کرده و مدیران محترم بعد از چندین سال، تازه دریافتند که باید از گونه های بومی استفاده کنند آن هم با خزانه گیاهی خالی که هر چند وقت به لطف خرید گل و گیاهان از داخل استان یا از استان های با آب و هوای معتدل پر می شود.

البته تنش‌های محیطی مانند آلودگی هوا، خاک‌های سنگین و فاقد زهکشی، شوری آب، دمای بالای هوا، خشکی زمین و خاک قلیایی ازجمله معضلات فضای سبز اهواز است. که این موارد را می توان با استفاده از روشهای علمی نوین، آبیاری فضای سبز با آب خام و کاشت گونه های بومی همچون نخل، کنار، برگ کاغذی، برهان گلی وغیره حل کرد، آن هم نه بواسطه خرید و صرف بالغ سنگین، بلکه با پرورش آنها در خزانه های شهرداری و سپس انتقال به فضای سبز با کمترین هزینه می توان به افزایش سرانه فضای سبز و کاهش مشکلات مزمن زیست محیطی کمک کرد.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.