کد خبر : 2731
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 تیر 1398 - 14:02
-

پروژه ناتمام جابه‎‌جایی ساکنان «مناطق آلوده به نفت» مسجدسلیمان

پروژه ناتمام جابه‎‌جایی ساکنان «مناطق آلوده به نفت» مسجدسلیمان

پروژه ناتمام جابه‎‌جایی ساکنان «مناطق آلوده به نفت» مسجدسلیمان طرح جابه‌جایی حدود ۵ هزارخانوار از ۵ منطقه آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان، در سال ۸۵ آغاز شد اما تاکنون به اتمام نرسیده است. به گزارش خبرگزاری شبکه خبری خوزستان ، طرح جابه‌جایی حدود ۵ هزارخانوار از ۵ منطقه آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان،

پروژه ناتمام جابه‎‌جایی ساکنان «مناطق آلوده به نفت» مسجدسلیمان

طرح جابه‌جایی حدود ۵ هزارخانوار از ۵ منطقه آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان، در سال ۸۵ آغاز شد اما تاکنون به اتمام نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری شبکه خبری خوزستان ، طرح جابه‌جایی حدود ۵ هزارخانوار از ۵ منطقه آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان، در سال ۸۵ آغاز شد. قرار بر این  بود تا این خانوارها پس از آماده‌سازی منازل در ۲ نقطه امن «چم آسیاب» و «۷۰۰ واحد آپار تمانی نیمه‌تمام هوانیروز» ساکن شوند، اما با گذشت ۱۳ سال از آغاز این طرح هنوز این پروژه به صورت کامل اجرا نشده است.

حدوداً ۴۰ هکتار زمین از اراضی هوانیوز این شهرستان که مشتمل بر ۷۰ بلوک نیمه تمام بود، برای اجرای طرح جابه‌جایی مناطق آلوده به نفت و گاز به وزارت راه و شهرسازی در برخی مناطق مسکونی این شهرستان در سال ۸۴ واگذار شد. در سال ۸۶ نیز با توجه به تفاهمنامه بین وزارت مسکن، وزارت نفت و استانداری خوزستان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان، ۷۰ بلوک موجود به ۹۷ بلوک و ظرفیت تعداد واحدها از ۷۰۰ به یک هزار و ۴۰۰ واحد افزایش یافت.

از سال ۸۰ تا ۸۵ حدود ۴۳۰ واحد مسکونی در منطقه دره خرسان، ارتفاعات منطقه پشت برج و تعدادی نیز در سی برنج از سوی این شرکت خریداری و تخریب شد. در آن سال کمیته قیمت‌گذاری قیمت هر منزل آلوده را مشخص و مبلغ آن را به مالکان پرداخت کرد.

در سال ۸۵ همزمان با سفر رئیس جمهوری وقت به مسجدسلیمان و اعتراض مردم، رئیس جمهوری در جلسه شورای اداری استانداری خوزستان مصوب کرد، مبلغ ۱۲۰میلیارد تومان با نظارت عالیه بر ساخت و ساز، به تعداد ۵ هزار واحد مسکونی از سوی وزارت نفت به سازمان مسکن و شهرسازی پرداخت شود.

این طرح عملاً در شهریور ماه سال ۸۶ کلید خورد. در این طرح سازمان مسکن و شهرسازی به‌عنوان مجری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان به‌عنوان پیمانکار زیر نظر استانداری خوزستان کار طرح را به مرحله اجرا درآوردند.

در خصوص بودجه لازم برای اجرایی شدن این طرح قرار شد شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان نماینده وزارت نفت بر اجرای طرح از لحاظ مالی نظارت کند و به فراخور پیشرفت، بودجه لازم را در اختیار سازمان مسکن و شهرسازی قرار دهد. در این میان یک وظیفه نیز برای شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تعریف شد که عبارت بود از شناسایی املاک و مالکان محدوده مشخص برای جابه‌جایی ۵ هزار واحد مسکونی و متعاقب آن، شرکت نفت مسجدسلیمان تعداد ۵ هزار واحد مسکونی در مناطق آلوده را با مشخصات سند مالک شناسایی و به فرمانداری این شهرستان معرفی کرد.

۶ منطقه مسجدسلیمان آلوده به نفت هستند

عضو شورای شهر مسجدسلیمان در این باره می‎‌گوید: تعداد چاه‌های نفت وگاز موجود در محدوده شهری مسجدسلیمان بیش از ۳۴۹ حلقه است و  متاسفانه تعداد زیادی از این چاه‌ها در محدوده مدارس ومنازل مسکونی قرار دارند که  سلامتی ساکنان را تهدید می‌کند‌.

وحید زمانی حموله می‌افزاید: میانگین شعاع قرارگیری این تعداد چاه در محدوده شهری  بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ متر است که در صورت جانمایی چاه‌های موجود برروی نقشه شهرستان؛ ۶۳ درصد از مساحت مسجد سلیمان را حریم چاههای نفت وگاز  در بر می‌گیرد .

وی ادامه می‌دهد: محله های نمره هشت ،نمره یک ،کوی نفت خیز، پشت برج، نفتون و سی برنج از جمله مناطقی است که بیشترین تعداد چاههای نفت وگاز رادر دل خود جای داده است.

وی بیان می‌کند: علی‌رغم پیگیری این موضوع از سوی مسؤولان شهرستان در سال ۹۱ متاسفانه تا کنون بخش‌های زیادی از این مناطق تخلیه نشده است.

زمانی ظرفیت شهرک در نظر گرفته برای جابجایی این مناطق را ۱۴۰۰ واحد در شهرک ولیعصر دانست وافزود :بر اساس بررسی های صورت گرفته از ۶منطقه آلوده در این شهرستان سه محله کوی نفت خیز و  پشت برج وسی برنج به عنوان مناطق ناامن که آلودگی آنها نسبت به دیگر مناطق بیشتر است شناسائی ودر اولویت اول جابجایی قرار دارند .

عضو شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان روند ارزیابی وتشکیل پرونده برای واگذاری واحدهای شهرک ولیعصر به ساکنین جابجا شده را از سوی شرکت نفت کُند عنوان کرد و خواستار تسریع در انجام تمام مراحل وهمکاری جدی تر ادارات مختلف از جمله  شرکت نفت شهرداری ،دادگستری ودادسرا شد.

طرح جابه‌جایی مناطق آلوده به نفت کامل انجام نشده است

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به بحث جابجایی خانه هایی که در زمین های آلوده به نفت و گاز در مسجدسلیمان قرار دارند، می‌گوید: از منظر شرکت ملی نفت این کار انجام گرفته و ۱۲۰ میلیارد تومان مدنظر برای جا به جایی واحدهای مسکونی پرداخت شده است اما بنا به دلایلی این کار کامل انجام نشده است. 

احمد محمدی می‌افزاید: قصه این جا به جایی بیش از ۱۵ سال است به درازا کشیده شده است. در آن زمان برآورد شده تا در یک برنامه زمان بندی و اولویت بندی شده کار ساخت واحدها انجام بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه برای این کار پرداخت شده است، ادامه می‌دهد: قرار بود تا کار جا به جایی نه به صورت ضرب الاجلی و یکجا بلکه در قالب برنامه ای اولویت بندی شده انجام گیرد و ابتدا مناطقی که در خطر بیشتری هستند جا به جا شوند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب عنوان می‌کند: این خانه ها بر روی مخزن آسماری وجود داشتند و با توجه به انتشار نفت و گاز در آن منطقه از نظر ایمنی باید نسبت به جا به جایی آن ها اقدام می شد. در این زمینه اما افرادی که باید کار انجام می دادند، کار را انجام ندادند و دیگر شرایط نیز باعث شد تا این کار کامل انجام نشود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار می‌کند: میزان آلودگی و نشت نفت و گاز در همه مناطق یکسان نیست و قطعا مردمی که در مناطق پر خطر هستند می دانند که منطقه خطرناک است و باید آن مناطق را ترک کنند.

محمدی بیان می‌کند: اداره کل راه و شهرسازی خوزستان مناطقی که مردم تخلیه کرده اند را مشخص کند تا شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص سایر مناطق نظر دهد که آیا نیاز به جا به جایی از مناطق وجود دارد یا خیر.

تعیین تکلیف طرح جا به جایی منازل آلوده به نفت

استاندار خوزستان نیز می‌گوید: در آن زمان که بحث جابجایی واحدهای مسکونی در مسجدسلیمان که در خطر آلودگی های نفت و گاز قرار داشتند مطرح شد، قرار بود با پرداخت ۱۲۰ میلیارد تومان این کار انجام بگیرد.

غلامرضا شریعتی بیان می‌کند: این تصمیم برای آن بود با پرداخت ۱۲۰ میلیارد تومان، ۵ هزار واحد مسکونی برای خانواده هایی که در مسجدسلیمان خانه های آن ها در خطر آلودگی نفت و گاز قرار دارد، ساخته شود و این خانه ها جا به جا شوند.

وی ادامه می‌دهد: این پول از سوی وزارت نفت تامین شده اما مسایلی مانند تورم باعث شد تا نتوان ۵ هزار واحد را به صورت کامل تکمیل کرد و اکنون بخشی از این واحدها تکمیل نشده است.

این مقام مسؤول عنوان می‌کند: در این زمینه وزارت نفت دو راه پیش روی خود دارد. یکی از این راه ها آن است که اگر وزارت نفت همچنان ادعا می کند که زمین ها آلوده هستند و مردم نباید در آن مناطق زندگی کنند، باید واحدها را تکمیل و خانه های مردم را از آن مناطق جا به جا کند.

وی می‌گوید: راه دوم نیز آن است که اگر وزارت نفت تشخیص دهد این زمین ها در مسجدسلیمان مشکلی برای سکونت و سلامت مردم ندارند، به مردم اجازه تخریب و بازسازی خانه ها از سوی شهرداری داده شود و مردم بتوانند خانه ها خود را در آن مناطق بهسازی کنند.

استاندار خوزستان اظهار می‌کند: وزارت نفت بحث جا به جایی خانه های آلوده به نفت و گاز در مسجدسلیمان را تعیین تکلیف کند تا بتوان در خصوص جا به جایی مردم از آن مناطق و یا بهسازی و ساخت خانه ها در آن محل اقدام کرد.

فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.