کد خبر : 3047
تاریخ انتشار : جمعه 28 تیر 1398 - 14:04
-

حذف مراسم چهلم و سالگرد اموات در خرم‌آباد

حذف مراسم چهلم و سالگرد اموات در خرم‌آباد

حذف مراسم چهلم و سالگرد اموات در خرم‌آباد شهروندان فهیم خرم‌آباد و حومه، از آن‌جا که در آموزه‌های دینی ما، فقط به ثواب شرکت در مراسم تشییع و تدفین مسلمین تأکید شده، لذا برگزاری هر گونه مراسم تحت عناوین چهلم یا سالگرد با انجام دعوت عمومی (درج اعلامیه، پیامک و …) از مردم برای شرکت

حذف مراسم چهلم و سالگرد اموات در خرم‌آباد

شهروندان فهیم خرم‌آباد و حومه، از آن‌جا که در آموزه‌های دینی ما، فقط به ثواب شرکت در مراسم تشییع و تدفین مسلمین تأکید شده، لذا برگزاری هر گونه مراسم تحت عناوین چهلم یا سالگرد با انجام دعوت عمومی (درج اعلامیه، پیامک و …) از مردم برای شرکت در این قبیل مراسم با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات مختلف مردم نظیر ایاب و ذهاب، گرمای شدید هوا و … شایسته نیست .

لذا برگزاری مراسم چهلم و سالگرد بخصوص بر سر مزار اموات، بیش از آن‌که ثوابی در پی داشته باشد، باعث کدورت خاطر و رنج مردم می‌شود.
حضور شهروندان در گرمای کُشنده‌ی ظهر و عصر در آرامستان‌ها، باعث ایجاد انواع بیماری‌ها و ناراحتی‌های پوستی، مغزی و داخلی می‌شود، یعنی علاوه بر آن که ثوابی از آن به میت یا صاحب میت نمی‌رسد، چنین کاری گناه و ناشایست نیز هست.

از طرفی، با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده برای بسیاری از شهروندان، ممکن است بازماندگان برخی اموات توانایی تأمین هزینه‌های پذیرایی و برگزاری از چنین مراسم غیرضروری را نداشته یا به خاطر آن مقروض و دچار مشکلات عدیده شوند.
چنین امری مکروه و ناشایست بوده و به جای برداشتن باری از روی دوش بازماندگان میت، افزودن باری گران بر دردهای آن‌هاست.

اگر هم کسانی تمکن مالی دارند، بهتر است هزینه نمایش تمکن خود در دادن نهار، شام، پذیرایی و دعوت از مردم با زدن صندلی در آرامستان را صرف امور خیریه نظیر پرداخت هزینه‌های سنگین درمان بیماران خاص نمایند تا از مرگ برخی انسان‌هایی که می‌توانند به همنوعان خدمت بیشتری کنند، جلوگیری نمایند؛ به والله که ثواب این کار از برگزاری هزاران مراسم چهلم و سالگرد، افزون‌تر است.
چه زیباست بدعت در سنت‌های نیکو جهت رفاه حال مسلمین، نه آزار و اذیت آن‌ها!

به همین منظور شماری از بزرگان خرم‌آباد پیشنهاد حذف برگزاری مراسم چهلم و سالگرد اموات را به صورت دعوت عمومی از دیگران با منتشر نکردن اعلامیه و عدم دعوت از دیگران را داده‌اند. حتی وصیت کرده‌اند که پس از مرگ، برای آن‌ها چنین مراسمی برگزار نشود و هزینه‌های آن صرف مراکز خیریه، تحصیل دانش‌آموزان نیازمند، نگه‌داری از سالمندان و کودکان بی‌سرپرست، اِطعام یتیمان و … شود.
اینک ما اهالی رسانه خرم‌آباد نیز تلاش بر جا انداختن این اقدام پسندیده با آگاهی‌رسانی عمومی داریم بلکه با برآوردن اهداف فوق، تلاش می‌کنیم مراسم چهلم و سالگرد غیرضرور و ناصوابی که باعث آزار و اذیت و آسیب شهروندان می‌شود، به صورت عمومی و دعوت از دیگران (با درج اطلاعیه) را حذف کنیم و به قول لُری خودمان بر کسانی که رعایت حال مردم را نمی‌کنند «لعنت بی» بفرستیم بلکه از این مراسم دست و پا گیر که موجب آسیب‌های جسمی، روحی، مالی و … به شهروندان و بازماندگان می‌شود، جلوگیری کنیم.
به والله که ثواب فرستادن فاتحه خالصانه از زیر سایه‌بان منازل در کیلومترها دوردست بالاتر از قرائتی فاتحه‌ی زورکی و ناخرسندانه شهروندان زیر آفتاب سوزان یا سرمای استخوان‌سوز بر بالای مزار میت در مراسم غیرضرور چهلم یا سالگرد است. (رسم‌هایی که فقط نیم قرن است در این شهر باب شده‌اند!)

پس از عموم شهروندان دعوت می‌کنیم با نگرفتن چنین مراسم‌های غیرضروری به صورت دعوت عمومی، بلوغ فکری و فرهنگی خود را نشان داده و از طرفی، چنانچه کسی با برپایی چنین مراسمی به شهروندان، بی‌اعتنایی و بی‌احترامی کرد، مردم خرم‌آباد نیز نسبت به حضور در مراسم چنین کسانی بی‌توجه باشند و در آن‌ شرکت نکنند.

امید است با حذف مراسم چهلم و سالگرد که فایده‌ای نداشته و اثراث مخرب روحی بر بازماندگان به دلیل طولانی شدن فراموشی مصیبت دارد؛ حضور و انرژی خود را فقط صرف شرکت پررنگ در مراسم تشییع (بدرقه) و تدفین میت و همراهی با خانواده تازه‌داغ‌دار نماییم، آن‌چنان که در آموزه‌های دینی ما بر این موضوع تأکید شده است.

والعاقبه للمتقین

شماری از پیشکسوتان فرهنگ و ادب و ورزش خرم‌آباد، فعالان اجتماعی و اهالی رسانه لرستان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.