کد خبر : 35242
تاریخ انتشار : شنبه 7 خرداد 1401 - 7:57
-

محمد باقر عباسی

وقف مساجد و گسترش فرهنگ دینی(مسجد ابولی کهن شهر شوشتر )

وقف مساجد و گسترش فرهنگ دینی(مسجد ابولی کهن شهر شوشتر )

وقف مساجد و گسترش فرهنگ دینی ( مسجد ابولی کهن شهر شوشتر ) وقف مهم ‌ترین وسیله این راه است و تفاوتی که وقف با صدقات موقّتی دارد، پایدار بودن و ماندگار بودن آن است که اگر این وقف در حوزه‌ های دینی مانند ایجاد حسینیه و مسجد نیز باشد ثواب آن چندین برابر است

وقف مساجد و گسترش فرهنگ دینی ( مسجد ابولی کهن شهر شوشتر )

وقف مهم ‌ترین وسیله این راه است و تفاوتی که وقف با صدقات موقّتی دارد، پایدار بودن و ماندگار بودن آن است که اگر این وقف در حوزه‌ های دینی مانند ایجاد حسینیه و مسجد نیز باشد ثواب آن چندین برابر است و تا سالیان سالی که در ملک وقف شده ما نماز و مراسم مذهبی برگزار شود، ثوابی از آن نیز نصیب ما خواهد شد.
وقف برای مسجد دارای اهمیت بسیار بالایی است زیرا مسجد یک پایگاه مهم اجتماعی در دین اسلام محسوب می‌ شود که می‌تواند با فعالیت‌ ها و تلاش‌هایش موجب رونق و رشد مباحث مختلف در محل شود .
وقف، سنّت حسنه ای است که از دیر باز به اشکال گوناگون در تاریخ بشر وجود داشته است و اسلام نیز آن را در مسیری روشن، منطقی، هدف ‌دار، مترّقی و دقیق مورد استفاده قرار داده است. آیاتی که در قرآن به انفاق، احسان، عمل صالح، ایثار و… اشاره شده، می‌ تواند مشوق وقف باشند و از سویی در قرآن، در آیات بسیاری با کنز مال، تکاثر، تفاخر، استکبار، کسب حرام، حب مال، خودبینی و … مبارزه شده که به شکلی می ‌تواند به مقام و جایگاه وقف در قرآن اشاره داشته باشد .

خداوند می‌خواهد از طریق ما انسان‌ ها، این همکاری و همدلی اتفاق بیفتد. «وقف» مهم ‌ترین وسیله این راه است و تفاوتی که وقف با صدقات موقّتی دارد، پایدار بودن و ماندگار بودن آن است که اگر این وقف در حوزه‌ های دینی مانند ایجاد حسینیه و مسجد نیز باشد ثواب آن چندین برابر است و تا سالیان سالی که در ملک وقف شده ما نماز و مراسم مذهبی برگزار شود، ثوابی از آن نیز نصیب ما خواهد شد .

در روبروی کوچه آخرین حکیم کهن شهر شوشتر میرزا حاج غلامحسین موحد در حوالی قدیمی ترین محله شوشتر ( محله کوره ) ، قریب یک قرن است که زمینی با وقف افلاطون این کهن دیار حاج ملاعلی حکیم شوشتری مسجد شده است، مسجدی که به دلیل ارادت بسیار بانی به امور مذهبی از مساجد مهم این محله قدیمی شده است.
حاج ملا علی حکیم شوشتری کیست؟
شجره نسبی مرحوم حاج ملاعلی حکیم شوشتری به شرح زیر می باشد
ایشان فرزند حاج رضا حکیم و پدر عمده الاطباء العظام بحثه الاخیار الکرام حکیم حاج ملاحسین حکیم شوشتری میباشند .
وقف برای مسجد دارای اهمیت بسیار بالایی است زیرا مسجد یک پایگاه مهم اجتماعی در دین اسلام محسوب می‌شود که می‌تواند با فعالیت‌ها و تلاش‌هایش موجب رونق و رشد مباحث مختلف در محل شود .

«مسجد یکی از پایگاه ‌های اساسی در فرهنگ دینی و ارزشی اسلام است که پیامبر (ص) در ابتدای هجرت به مدینه، سه نوع از آن را در شهر و قبایل، اطراف آن ایجاد کردند که به تعابیر امروزی مسجد محله، جامع و شهر نامیده می ‌شود که یک پایگاه اجتماعی برای جمع شدن مردم و بهره ‌برداری امور معنوی و مادی است .

بعد از اولین مسجدی که پیامبر(ص) بنا نهاد، آیه ۱۰۶ سوره توبه نازل شد که: «لَا تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ»؛ هرگز (برای عبادت و نماز) در آن مسجد نایست، قطعاً مسجدی که از نخستین روز بر پایه تقوا بنا شده شایسته تر است که در آن [به نماز و عبادت] بایستی، در آن مردانی هستند که خواهان پاکیزگی [و طهارت جسم و جان] هستند؛ و خدا پاکیزگان را دوست دارد. که نشان دهنده نقش و جایگاه مسجد، مسجدی‌ها و مسجدیاران است»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.