کد خبر : 7226
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 آبان 1398 - 22:21
-

“همایش انتخابات و مسئولیت اجتماعی” گامی به سمت آشنایی نسبی با یک استحقاق !

“همایش انتخابات و مسئولیت اجتماعی” گامی به سمت آشنایی نسبی با یک استحقاق !

مسئولیت اجتماعی تعاریف مختلفی دارد که به نظر می رسد جامع ترین آنها بشرح ذیل است: “مسئولیت اجتماعی یک چارچوب و محدوده اخلاقی است که در آن وظایف مختلفی که دارای منفعت برای جامعه هستند بر عهده اشخاص گذاشته می شود”. با این تعریف کُلی به مهمترین رویداد‌ پیش رو یعنی انتخابات مجلس در فرض

مسئولیت اجتماعی تعاریف مختلفی دارد که به نظر می رسد جامع ترین آنها بشرح ذیل است:

“مسئولیت اجتماعی یک چارچوب و محدوده اخلاقی است که در آن وظایف مختلفی که دارای منفعت برای جامعه هستند بر عهده اشخاص گذاشته می شود”.

با این تعریف کُلی به مهمترین رویداد‌ پیش رو یعنی انتخابات مجلس در فرض توجه کافی مردم به مسئولیت اجتماعیشان و درک صحیحشان نسبت به این استحقاق، خواهیم پرداخت.

ظاهراً در هفته ی آینده قرار است همایشی تحت عنوان ” انتخابات و مسئولیت اجتماعی” به همت و حمایت یکی از فعالان اجتماعی اهواز و با حضور صاحبنظران و اساتید دانشگاهی برگزار شود.

چنانچه این همایش در شکل و مضمون روشنگرانه و بدور از مانور دلالان عرصه ی انتخابات اعم از اصیل و مجعولشان اتفاق بیفتد و آن دلالان این تجمع را به سمت اهداف سوداگرانه ی خود سوق ندهند و بعبارتی آن را مصادره ی به مطلوب ننمایند، قطعا این همایش با توجه به عنوان مسئولیت اجتماعی نهفته در عنوان آن، می تواند بیس و بستر جلسات مشابه دیگری را پایه ریزی بکند و از این طریق بخش مهمی از نقصان مفهوم مسئولیت اجتماعی در بحث انتخابات جبران شود.

همه می دانیم که سر و کله ی نانوایان وابسته به جریانهای سیاسی پس از چند سال غیبت و تعطیلی نانواهایشان اکنون آغاز شده است. آنها مدتی قبل تنورها را روشن یا در آستانه ی روشن کردنشان هستند تا با خمیر کردن همه مفاهیم سیاسی، اجتماعی، قومی و… و تبدیل کردن آن به ابزاری برای جلب و جذب رای، به سفارشهای خواسته شده از سوی سفارش دهندگان عمل کنند و به نان و بقیه ی خواسته های از قبل تعیین شده ی خود برسند.

با درک حقیقت تلخ فوق و اینکه دلالان ریز و درشت انتخابات که تعداد نان هایشان به همین قضیه و نحوه فعالیتشان در این چند ماه وصل شده است، ممکن است هر فعالیت سالم و روشنگرانه ی انتخاباتی را با حضور نامیمونشان از محتوای خواسته شده خارج و اصل فعالیت را در جهت مورد نظر خودشان مصادره کنند، لذا از این منظر یعنی خطر دلالان سیاسی می توان به نقش و اهمیت ارتقای شاخص مسئولیت اجتماعی در موضوع انتخابات پی برد.

ناگفته پیداست که ارتقای شاخص مسئولیت اجتماعی یک پروسه بسیار مهمی است که دست یافتن به نسبتی از آن به شرایط، ابزار، نیروهای آموزش دیده و موثق گو کارکردهای مختلف فرهنگی نیاز داشته و تحقق همان نسبت کم از آن نیز بسیار وقت گیر و زمان بر است اما چنین تصوری به این معنا نیست که از همایشها و جلسات مرتبط به موضوع مسئولیت اجتماعی و مباحث روشنگرانه ی انتخاباتی استقبال نشود بلکه برعکس آن صادق است و این نوع نشستهای علمی اگر از سوء استفاده ی دلالان و نوچه های آنها در امان بمانند، می توانند روزنه هایی از نور امید را به سمت استحقاق انتخاباتی پیش رو برایمان بگشایند.

کلام آخر اینکه انتخابات گذشته بهترین شاخص برای تجدیدنظر در انتخابات آینده می تواند باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.