کد خبر : 33319
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 اسفند 1400 - 7:44
-

هشدار | جلو تخریب و دست درازی به پارک ملی کرخه باید گرفته بشود + تصاویر

هشدار | جلو تخریب و دست درازی به پارک ملی کرخه باید گرفته بشود + تصاویر

پارک ملی کرخه پس از یافتن آخرین بازمانده‌های گونه منحصر به فرد و در خطر انقراض گوزن زرد ایرانی در دهه ۱۳۳۰ ابتدا به عنوان پارک وحش و سپس در سال ۱۳۴۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تبدیل شد، سپس در سال ۱۳۸۹ به پارک ملی ارتقا یافت.   جنگل‌های کرخه

پارک ملی کرخه پس از یافتن آخرین بازمانده‌های گونه منحصر به فرد و در خطر انقراض گوزن زرد ایرانی در دهه ۱۳۳۰ ابتدا به عنوان پارک وحش و سپس در سال ۱۳۴۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تبدیل شد، سپس در سال ۱۳۸۹ به پارک ملی ارتقا یافت.

 

جنگل‌های کرخه و دز آخرین بازمانده جنگل‌های نیمه گرمسیری دنیا هستند که در گذشته از سوریه تا ایران وسعت داشته است.

 

پارک ملی کرخه یکی از مناطق حفاظت شده برای تولید مثل گوزن زرد ایرانی است؛ جنگل‌های انبوه و متراکم آن مامنی برای این گوزن‌ها است که اکنون با قرار گرفتن مسیر طرح آبرسانی غدیر در این محدوده در خطر آسیب قرار گرفته است.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از ایسنا، از حدود یک هفته پیش عملیات طرح آبرسانی غدیر به مرز پارک ملی کرخه رسید که با اعتراض فعالان محط زیست هنوز اجرای این طرح در محدوده این پارک آغاز نشده است.

 

در روزهای گذشته شهروندان شوش و فعالان محیط زیست منطقه با حضور در پارک ملی کرخه و با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون “پارک ملی کرخه زیستگاه گوزن زرد ایرانی”، “جنگل کرخه، بازمانده آخرین جنگل‌های نیمه گرمسیری دنیا را تخریب نکنیم”، “عبور خطوط لوله انتقال آب از پارک ملی حیات وحش کرخه عواقب زیست محیطی بسیاری در کوتاه مدت و بلند مدت خواهد داشت”، “پارک‌های ملی سرمایه‌های ملی” و “عبور خطوط لوله‌های آب از پارک ملی حیات وحش کرخه را متوقف کنید” به عبور لوله‌های طرح آبرسانی غدیر از این پارک اعتراض کردند.

مشاهدات عکاس ایسنا حاکی از این است که ماشین‌آلات طرح آبرسانی غدیر، تا دو سه متری جنگل کرخه پیش‌روی کرده‌اند و در این محدوده مشغول فعالیت‌اند

در فاصله تنها دو متری درخت‌های جنگل پارک ملی کرخه، علاوه بر حفاری یک تونل حدود سه تا چهار متری برای عبور خط لوله آبرسانی، جاده‌ای نیز برای عبور و مرور ماشین‌آلات شکل گرفته است.

 

مسیر این خط لوله، قرار است از میان پارک ملی کرخه عبور کند که فعلا با اعتراض فعلان محیط زیست، وارد پارک و محدوده جنگل‌های کرخه نشده است.

 

این جنگل‌ها که پوشش انبوه و متراکمی دارند تاکنون به دلیل بکر و دست‌نخورده بودن و نبود جاده‌های دسترسی، از گزند قاچاقچیان چوب در امان بوده‌اند اما اکنون با جاده‌کشی، راه برای چوب‌بری متخلفان باز شده و بنا بر مشاهدات عکاس ایسنا، برخی متخلفان در روزهای گذشته اقدام به قطع درختان آخرین بازمانده جنگل‌های نیمه گرمسیری دنیا کرده‌اند.

بنا به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، این اداره‌کل مخالفت خود را با عبور لوله‌های انتقال طرح آبرسانی غدیر از پارک ملی کرخه، طی نامه‌ای اعلام کرده و به قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار این طرح ابلاغ و این موضوع به فرمانداری شهرستان شوش نیز اعلام شده است.

 

محمدجواد اشرفی با بیان این مطلب افزود: بر اساس برنامه سال ۱۳۹۸، قرار نبود که طرح غدیر از پارک ملی کرخه عبور کند اما در طرح جدید مسیر آن تغییر داده شده است.

 

وی در خصوص صدور مجوز اجرای این طرح آبرسانی گفت: صدور مجوز فعالیت در پارک‌های ملی تنها در اختیار شورای عالی محیط زیست است و این شورا است که باید درباره این طرح تصمیم بگیرد.

محمد الوندی رئیس اداره پارک ملی کرخه نیز با حضور در جمع معترضان در یکی از این تجمع‌ها در خصوص اهمیت این پارک گفت: جنگل‌های کرخه و دز تقریبا آخرین بازمانده‌های جنگل‌های نیمه گرمسیری در کشور هستند و در هیچ جای کشور چنین جنگلی با انبوه و پوشش بالا و حیات وحش نداریم.

 

وی با بیان اینکه این جنگل تقریبا تنها فضای سبز طبیعی شمال خوزستان است، افزود: با توجه به اینکه جنگل پذیرای گونه‌های مهاجر است و این گونه‌ها در این پارک زادآوری می‌کنند، اهمیت کرخه نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی مطرح است.

 

الوندی بیان کرد: عبور خطوط لوله آبرسانی از این پارک موجب ایجاد جاده دائمی و مسیری برای چوب‌بری و دیگر تخلفات در پارک ملی کرخه می‌شود.

 

وی افزود: همچنین این کار موجب تخریب زیستگاه، پوشش گیاهی و توسعه تردد و تفرج غیرمسئولانه در این پارک ملی می‌شود.

 

رئیس اداره پارک ملی کرخه گفت: می‌توان از مسیرهای دیگر خطوط لوله را عبور داد. ارزش جنگل بسیار بیشتر از این است که برای کاهش هزینه‌ها، خطوط لوله از عرض جنگل عبور کند و زیستگاه تخریب شود.

 

وی افزود: متولیان اجرای طرح آبرسانی غدیر هم باید به فکر جنگل باشند و حتی با هزینه مالی بیشتر، هزینه‌های تحمیلی به جنگل را کاهش دهند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.