کد خبر : 22539
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1399 - 19:27
-

مدیریت جوامع محلی خوزستان در جهش تولید

مدیریت جوامع محلی خوزستان در جهش تولید

جوامع روستایی ما با داشتن تنوع آب و هوایی وجود خاک حاصلخیز وجود ۶رودخانه خروشان نیاز به برنامه ‌ریزی طولانی‌ مدت و اساسی، برای رشد و توسعه مستمر در این بخش‌ دارد.

 

مدیریت جوامع محلی خوزستان در جهش تولید

خوزستان قطب بی رقیب اقتصادی ایران با ظرفیتی معادل تولیدات چند کشور در زمینه جهش تولید و اقتصاد پایدار مقاومتی حرفها و معادلات زیادی دارد تا توسعه اقتصادی و حتی توسعه پایدار را در منطقه جنوب کشور مستقر سازد.

متأسفانه عدم تعهد، دلسوزی و همچنین بی‌تدبیری مدیران و مسئولان استان سبب شده است که خوزستان در زمینه اقتصاد پایدار مقاومتی نقش مهمی نداشته باشد.

اما جوامع محلی خوزستان امسال در زمینه تولید محصول استراتژیک برنج به طور بایسته و شایسته جهش تولید را در تولید دومین غذای ایرانیان بخوبی اجرا نمودند.

کشاورزان خوزستان خوب می دانند که خودکفایی در محصولات استراتژیک تضمین کننده امنیت، استقلال و ثبات سیاسی کشور است.

می دانند که خود اتکایی در تولید برنج در کشور نه یک انتخاب ، بلکه یک ضرورت مهم و انکار ناپذیر است که باید با در نظر گرفتن تمامی جنبه های فنی و اقتصادی تولید از جمله بحران آب و تغییرات اقلیمی به آن با دید یک نیاز غذایی ویژه به آن پرداخته بشود.

جوامع روستایی ما با داشتن تنوع آب و هوایی وجود خاک حاصلخیز وجود ۶رودخانه خروشان نیاز به برنامه ‌ریزی طولانی‌ مدت و اساسی، برای رشد و توسعه مستمر در این بخش‌ دارد.

کشاورزان خوزستانی در سال ١٣٩٨-  ۲۰۶ هزار هکتار از اراضی خود را به زیر کشت برنج بردند.

کشت امسال برنج با اینکه مشکلات زیادی سر راهشان بود ولی دو الی سه برابر محصول پارسال می باشد
اکنون نوبت کارشناسان و مدیران کشاورزی و استانداری است تا بازارهای اطراف خوزستان که بالغ بر ١٢ میلیارد دلار می باشد داشته باشند و برای این سرمایه بزرگ برنامه ، هدف و چشم انداز داشته باشند.

راهکارهای اصولی و علمی در جهش تولید برنج

تشکیل اطاق برنج در جهاد کشاورزی استان و توجه به مولفه هایی همچون :

حذف کشاورزی سنتی و علمی شدن کشاورزی و ورود دانش به شالیزار های خوزستان می‌تواند ضمن افزایش تولید برنج موجب پایداری نیز بشود.

در حوزه بهزراعی از تخصص‌های مختلف گیاه‌ پزشکی مثل متخصصین آفات ، بیماری‌ها و متخصصین علف‌ هرز ، برای پایش مزرعه بهره ببریم .

اعضای اطاق برنج باید به طور علمی و محققان در طول فصل زراعی به صورت مرتب و روزانه مزارع را پایش و پیش آگاهی‌های لازم در خصوص کنترل عوامل خسارت ‌زا را در اختیار شالیکاران قرار بدهند.

در حوزه تغذیه خاک و گیاه نیز، نمونه گیری از خاک‌های شالیزاری قبل از فصل زراعی انجام و بر اساس نتایج آزمون خاک ، نسخه‌های لازم جهت مقدار و زمان مصرفه کودهای مختلف به کشاورزان داده می‌شود.

در بحث صادرات اطاق برنج بعد از بحث خودکفایی و تامین نیاز برنج کشور با تشکیل تعاونی های فراگیر برنج جوامع محلی را از سود سرشار صادرات برنج توانمند سازد.

✍🏻 جواد الهایی سحر

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.