کد خبر : 17975
تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 مرداد 1399 - 23:25
-

لزوم حمایت مسولین و مردم از جایگاه طب ایرانی

لزوم حمایت مسولین و مردم از جایگاه طب ایرانی

۲۵ تیرماه در تقویم حرفه ای طب سنتی ایرانی ، نشانه اعتماد و اطمینان سیاستگذاران به توان علمی و عملی دانش آموختگان این رشته در درمان بیماران است . ضمن یادآوری جایگاه رفیع و مسئولیت خطیر متخصصین این حوزه در توسعه نظام سلامت کشور ، بیان این نکته که تا کنون در تقویم ملی روزی

۲۵ تیرماه در تقویم حرفه ای طب سنتی ایرانی ، نشانه اعتماد و اطمینان سیاستگذاران به توان علمی و عملی دانش آموختگان این رشته در درمان بیماران است .

ضمن یادآوری جایگاه رفیع و مسئولیت خطیر متخصصین این حوزه در توسعه نظام سلامت کشور ، بیان این نکته که تا کنون در تقویم ملی روزی از سال برای نامگذاری این حرفه اختصاص داده نشده و تنها در تقویم شورای عالی انقلاب فرهنگی میتوان آن را جست ، ضروریست .

اینجانب به عنوان فعال در این حوزه از تمامی مسئولین شهرستان خواهشمندم علاوه بر پیگیری موضوع ذکر شده ، نسبت به اخذ مصوبات در حوزه طب سنتی اقدام نمایند .

با توجه به اینکه آبادان دارای اولین سلامتکده تخصصی طب سنتی ایرانی در جنوب غرب کشور و اولین برند تخصصی (DR.AYAT) در بخش سلامت و طب سنتی می باشد ، لزوم این امر دوچندان خواهد شد .

کشور ما کشوری ممتاز و با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی با دارا بودن ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهان است .

در اکثر کشورهای توسعه یافته ، طب سنتی در ابعاد مختلفی تحت حمایت دولت قرار میگیرد و سهم خوبی از تامین سلامت را در سیستم سلامت کشور به عهده گرفته است ، حال آنکه در کشور ما هنوز این حوزه آنگونه که شایسته است مورد توجه مسئولین نبوده و با مشکلات و مصائب فراوانی دست و پنجه نرم میکند .

سلامتکده آیات آبادان به عنوان اولین سلامتکده جنوب غرب کشور در وهله اول بر حسب احساس تکلیفی که در این باب احساس میشد دایر شد ، اما با گذشت چندسال همچنان با مشکلات و مخالفت های سلیقه ای و برخوردهای مغرضانه روبرو است .

مسئولین شهر بایستی توجه داشته باشند که طب سنتی تنها یک شاخه از علوم پزشکی نبوده بلکه ابعاد مختلفی دارد ، تقویت طب سنتی برابر است با : تولید ارزش افزوده اقتصادی ، تبدیل شدن به رتبه اول محصول صادرات کشور ، پیشتازی در مرزهای دانش و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی ، اشتغال جوانان ، توسعه اقتصادی منطقه ، خودکفایی در تولید محصولات مختلف و جلوگیری از واردات و خروج ارز ، ……

حال با تمامی این تفاسیر آیا طب سنتی در جایگاه واقعی خود قرار دارد ؟ آیا نباید برای تاثیرگذاری بیشتر طب سنتی و افزایش استفاده از آن ، فرهنگ سازی انجام گیرد ؟

البته مردم ما اعتقاد زیادی به این طب دارند ، لیکن بایستی این اعتقاد و باور را به صورت علمی ، در سطح ملی بصورت کلان و از طریق سیاستهای سلامت محور عمق بخشید .

در موازات فرهنگ سازی و تشویق مردم به استفاده از این طب ، بایستی با متخلفان این حوزه نیز بشدت برخورد قانونی صورت بگیرد . زیرا که با اعمال نادرست خود ممکن است آسیبی هرچند ناچیز بر پیکره این علم وارد نمایند .

مردم اقبال خوبی نسبت به طب سنتی دارند ، در این بین متاسفانه تعدادی از افراد که کوچکترین دانشی در این زمینه نداشته و از لحاظ علمی و قانونی مشروعیت مداوای بیمار را ندارند ، دارو تجویز کرده و جان مردم را به خطر می اندازند . در این زمینه نیز از مسئولین امر تقاضا دارم نسبت به تدوین قوانین بازدارنده جهت برخورد با این افراد اقدام نمایند .

در پایان ضمن عرض تبریک این روز عزیز به تمامی همکاران و فعالان حوزه طب سنتی ، موفقیت روزافزون یکایک آنها و سلامتی مردم کشورم را از خداوند مهربان مسئلت دارم .

آیات فاطمی اصل
رییس سلامتکده طب سنتی ایرانی آیات اروند

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.