کد خبر : 640
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 اردیبهشت 1398 - 20:11
-

برخی چهره‌های سیاسی اظهارات ناروایی درباره سدهای خوزستان داشتند/میزان آورد آب ‌خارج از تصور بود

برخی چهره‌های سیاسی اظهارات ناروایی درباره سدهای خوزستان داشتند/میزان آورد آب ‌خارج از تصور بود

حمیدرضا خدابخشی  در نشست کمیته سیلاب خانه احزاب خوزستان اظهار داشت: متأسفانه در جریان سیل اخیر حرف‌های ناروا و مهمل‌گویی‌هایی در خصوص سدهای خوزستان در فضای مجازی توسط برخی چهره‌های سیاسی گفته شد. افرادی که نمی‌دانستند سد کرخه از چه مصالحی ساخته‌ شده اما به سبب دعواهای سیاسی مطالبی را مطرح کردند که پایه و مبنای علمی نداشت.

دستیار ویژه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: متأسفانه در جریان سیل اخیر حرف‌های ناروا و مهمل‌گویی‌هایی در خصوص سدهای خوزستان در فضای مجازی توسط برخی چهره‌های سیاسی گفته شد.

حمیدرضا خدابخشی  در نشست کمیته سیلاب خانه احزاب خوزستان اظهار داشت: متأسفانه در جریان سیل اخیر حرف‌های ناروا و مهمل‌گویی‌هایی در خصوص سدهای خوزستان در فضای مجازی توسط برخی چهره‌های سیاسی گفته شد. افرادی که نمی‌دانستند سد کرخه از چه مصالحی ساخته‌ شده اما به سبب دعواهای سیاسی مطالبی را مطرح کردند که پایه و مبنای علمی نداشت.

وی افزود: صحیح نیست به خاطر منافع سیاسی بهترین کارشناسان آب و برق این مرز و بوم را مورد هجمه قرار داده و ظرفیت سوزی اجتماعی کنیم.

دستیار ویژه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه ما متأثر از سیاست‌های کلان کشور هستیم، گفت: بنابراین اگر سود مبنای دولت قرار گیرد و اولویت با برداشت نفت باشد طبیعی است که هور العظیم نیز خشک شود.

خدابخشی تصریح کرد: متأسفانه بعد از انقلاب برخی جریانات هیجانی مانند نهضت سدسازی راه افتاد که بسیاری از سدها را بدون انجام مطالعات آبخیزداری احداث کردند.

وی ادامه داد: اکنون در خوزستان فقط سد دز مطالعات آبخیزداری دارد در حالی‌ که مابقی سدهای ما فاقد این مطالعات هستند.

در خصوص سد بختیاری و ضرورت احداث آن عنوان کرد: سد بختیاری پیشنهاد شرکت مشاور سد دز پیش از انقلاب بود تا به‌وسیله آن عمر سد دز را افزایش دهند که اکنون پس از گذشت ده‌ها سال از عمر سد دز تأثیر چندانی در مسئله افزایش عمر سد دز ندارد.

دستیار ویژه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بابیان اینکه عمر سدسازی در ایران به حدود ۶۰ سال می‌رسد، گفت: پس از انقلاب ضعف‌های بسیاری در مطالعات سدها وجود دارد چرا که بیش از دوسوم عمر سدسازی ایران مربوط به بعد از انقلاب است.

خدابخشی با اشاره به اینکه در خوزستان سرمایه علمی و اجتماعی بسیاری به سبب توسعه‌یافتگی آن وجود دارد، افزود: دانشمندان حوزه آب در خوزستان از بهترین‌های دنیا هستند و در جریان سیل اخیر انواع و اقسام تهمت‌ها را به آن‌ها زدند اما لحظه‌ای از کار خود دست نکشیدند.

وی تصریح کرد: اگر پیش از انقلاب تفکر سرمایه‌داری در ایران حاکم بود این تفکر کم‌ و بیش پس از انقلاب نیز ادامه یافت برای اینکه در هرجایی کارخانه زدیم به خودمان اجازه دادیم در طبیعت دست ببریم و تغییرات ایجاد کنیم.

دستیار ویژه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: پیمانکاران و مشاوران به‌جای کار نرم‌افزاری به ساخت سازه روی آوردند چراکه کار در حوزه سازه سودآورتر از کار نرم‌افزاری است.

خدابخشی بابیان اینکه از بهمن‌ ماه سال گذشته اکیپ‌های سازمان آب و برق خوزستان کار احداث سیل بندهای اصلی را آغاز کرده و در جریان سیلاب آن‌ها را تکمیل کردند، عنوان کرد: اگر این کار صورت نمی‌گرفت ساخت و احداث سیل بندهای اصلی توسط مردم عادی غیرممکن بود و این کار با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی رقم خورد.

وی ادامه داد: سدهای خوزستان در مدت‌زمان یک ماه ۱۱ میلیارد و ۴۲۰ میلیون مترمکعب ورودی آب داشتند و بیش از ۱۳ میلیارد مترمکعب نیز آب خارج کردند لذا اینکه می‌گویند آب را پشت سدها ذخیره کردند و رها نمی‌کنند نادرست است چراکه میزان رهاسازی بیش از ورودی است.

دستیار ویژه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در بارندگی‌های اخیر تا فروردین‌ماه بیش از ۳۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به حوزه رودخانه‌های خوزستان وارد و کنترل شد این در حالی است که سال گذشته فقط ۳ میلیارد مترمکعب وردی آب داشتیم.

خدابخشی با بیان اینکه میزان آورد آب در فروردین‌ ماه خارج از تصور بود و هیچ‌کس تجربه کنترل این مقدار آب را نداشت، عنوان کرد: در رودخانه‌های خوزستان توانستیم جریان‌های آبی با شدت ۱۶ هزار مترمکعب بر ثانیه را به ۵ هزار مترمکعب بر ثانیه کاهش دهیم که این امر نشان‌دهنده مدیریت صحیح در سدهای خوزستان است.

وی خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که سیلاب نعمت است درصورتی‌ که در کانون‌های ریزگرد پخش شود، امکان آبشویی اراضی و توانایی ذخیره آن را داشته باشیم در غیر این صورت سیلاب نغمت است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.