کد خبر : 22311
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 آبان 1399 - 0:28
-

تجارت دریایی فرصت مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است

تجارت دریایی فرصت مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است

استاد دانشکده علوم دریایی و اقیانوسی دانشگاه خرمشهر با اشاره به اهمیت تجارت دریایی در تحقق اقتصاد مقاومتی بیان داشت: ۱۳ بندر فعال تجاری در کشور وجود دارد که سالانه بیش از ۳۵ هزار کشتی تجاری در این بنادر پهلو می‌گیرد.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از تسنیم؛

تجارت و دادوستد دریایی یکی از شیوه‌های ارزان و ایمن در جابجایی است که سابقه صد ساله دارد. داشتن ارتباط با دریاهای آزاد و استفاده از این مساله برای تجارت، یک برتری مهم برای کشورها در تجارت است.

دولت‌ها و شرکت‌های کشتیرانی با ایجاد خطوط بین‌المللی، تجارت از راه دریا امن‌ترین و پر حجم‌ترین نوع تجارت را در جهان شامل می‌شود و کشتی‌های غول پیکر در زمینه حمل و نقل تمامی کالاها از جمله کالاهای استراتژیکی چون نفت، مواد غذایی و حتی مواد معدنی، فعالیت گسترده‌ای در تجارت بین المللی دارند.

وجود بندرهای بزرگ با توان عملیاتی در استاندارد جهانی در اقتصاد کشورها نقش داشته و کشوری مانند سنگاپور فقط به واسطه قرار گیری در تنگه مالاگا و توان عملیاتی بالای بندری، ثروت زیادی را سالانه بدست می‌آورد.

با وجود پتانسیل بالای کشور در تجارت دریایی، ایران نتوانسته در این زمینه بهره مناسبی برده و سهم بالایی را در این تجارت داشته باشد. خوزستان به دلیل اتصال به آب‌های آزاد از پتانسیل تجارت دریا برخوردار است. برای بررسی این مساله گفت‌وگوی را با فواد بوعذار عضو هیات علمی دانشگاه علوم دریایی خرمشهر صورت دادیم.

ورود سالانه ۳۵ هزار کشتی تجاری به خلیج فارس

این عضو هیئت علمی دانشگاه خرمشهر درباره اهمیت تجارت دریا در خوزستان اظهار داشت: سالانه بیش از ۳۵ هزار کشتی تجاری از تنگه هرمز وارد آب‌های نیلگون خلیج فارس می‌شوند. یعنی در اصل روزی حدود ۱۰۰ کشتی غول پیکر وارد آب‌های خلیج فارس شده که بیش از نیمی از آنها در بنادر جنوب کشور ما لنگر می‌اندازند و کلیه ما یحتاج وارداتی کشور ما از قبیل مواد غذایی، قطعات و مواد اولیه صنایع، خشکبار و جابجایی محموله‌های انرژی و بسیاری از مواد ضروری را حمل می کنند.

وی افزود: بیش از ۸۵ درصد واردات و بخش بسیار مهمی از صادرات بویژه نفت و فرآورده های سنتی را از این طریق انجام می‌شود. علاوه بر اینها بیش از ۲۰ هزار لنج تجاری و صیادی تجارت بین ایران و کشورهای همسایه را انجام می‌دهند.

بوعذار گفت: جزایر و بنادر جنوب پل ارتباطی تجارت بین ایران و کشورهای شمالی بویژه آسیای مرکزی و میانه هستند. مایحتاج تجاری بسیاری از این کشورها از بنادری مانند چابهار تامین می‌شود. به طور مثال وجود منابع عظیم و استراتژیک نفت و گاز و حمل و نقل دریایی ایمن و ارزان در خلیج فارس و استخراج سایر فراورده های دریایی وجود پتانسیل گسترده اقتصادى و تجاری سواحل جنوب کشور را دو چندان می‌کند.

وجود ۱۳ بندر فعال برای تجارت دریایی کشور

استاد دانشکده علوم دریایی و اقیانوسی دانشگاه خرمشهر بیان داشت: بنادر و جزایر فعال جنوب در امر تجارت در حدود ۱۳بندر هستند که شامل بندر چابهار، بندر شهید بهشتی هرمزگان، بندر لنگه هرمزگان، بندر جزیره قسم، بندر جزیره کیش هرمزگان، بندر عسلویه بوشهر، بنادرکنگان و دیر بوشهر، بندر بوشهر، بندر گناوه، بندر خارک، بندرماهشهر و امام، بندر آبادان و بندر خرمشهر.

وی ادامه داد: علاوه بر بنادر بزرگ تجاری بنادر متعددی مانند بندر هندیجان و بحرکان، بندر دیلم، بندر جزیره لاوان و بندر سیریک و جاسک و پسابندر در رده‌های بعدی فعالیت‌های بندری هستند.

۵۰ درصد معاملات تجاری کشورهای منطقه با جهان فقط از تنگه هرمز صورت می‌گیرد

این استاد دانشگاه اظهار داشت: بنادر جنوب به دلایل متعددی از قبیل دسترسی راحت و آزاد به دریای، امنیت بالا، جاده‌های ارتباطی داخلی و بین المللی از ویژگی‌های استثنایی بندری برخوردار هستند و از دیر باز در امر تجارت نقش مهمی را ایفا می‌کنند. قابل ذکر است که بیش از ۵۰ درصد معاملات تجاری کشورهای منطقه با جهان نیز از فقط از تنگه هرمز صورت می‌گیرد.

وی درباره اهمیت این موضوع گفت: دسترسی به آب‌های آزاد تضمین کننده سرعت جابجایی امنیت کالا، حجم و اندازه کالا، هزینه‌های کم و انباشتگی کالا در مکان‌های امن و مناسب برای انتقال به موقع به شهرهای دور و نزدیک.

نیروهای دریایی امنیت خلیج فارس را تامین کردند

بوعذار گفت: نیروی دریایی، دریادلان ایرانی با برخورداری از علم روز و تجهیزات مدرن سه تنگه مهم ملکا، باب المندب و تنگه هرمز را مدیریت کرده و امنیت کشتیرانی را در محدوده این آب‌ها ایجاد کردند.

وی بیان داشت: دزدان دریایی دیگر جایگاهی در حاکمیت دریایی نداشته و مزاحمتی برای کشتی‌ها ندارند. بنابراین با این حاکمیت مبتنی بر علم و دانش که همانا حاکمیت راهبردی است، کشورهای متجاوز جایگاهی در آبهای دریایی نداشته و قادر به اعمال فشار نیستند.

این استاد دانشگاه گفت: همانطوری که شاهد هستیم کشتی‌های ما تا آمریکای جنوبی به لطف نیروی دریایی فهیم و راهبرد تردد مستمر و حضوری دائمی در آبهای بین المللی دارند

دبیر دومین کنفرانس ملی صنعت، تجارت و علوم دریایی درباره این کنفرانس گفت: این ابتکار دو سال که به همت اساتید فرهیخته دانشگاه علوم و فنون دریایی و کارشناسان فهیم و کاردان وزارت صمت ابداع و به اجرا گذاشته شده و در زمینه تقویت اقتصاد و تجارت دریا محور اهداف زیادی را دنبال می کند.

وی درباره محورهای ۸ گانه این کنفرانس، بیان داشت: محور این کنفرانس عبارتند از جمله: ۱- بررسی دستاوردهای سالانه صنعت ، معدن تجارت در حوزه دریایی و مقایسه آنها با سالهای قبل، ۲- شناخت و درک بیشتر از صادرات و واردات دریایی، تولید و تامین انواع مواد اولیه با توجه به اولویت‌های کشور و تشویق تجار به تجارت کالاها و مواد ضروری برحسب نیاز، ۳- فناوری‌های نوین در امر صنعت، معدن و تجارت از قبیل انواع شناورها، دستگاه‌های نگهدارنده کالاها در دریا و ساحل، روش‌های نگه داری و حمل و نقل، فناور‌های نوین نانو، داروهای دریایی بیوتکنولوژی دریایی و فناوری اطلاعات در این زمینه، ۴- افزایش فرصت‌های اشتغال‌زایی از طریق توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی بومی، ۵- ایجاد ارتباط مستمر و پویا بین ارگان‌های اجرایی- نظارتی و ارگان‌های علمی که مسلما تضمین کننده پیشرفت هستند، ۶- امکان سنجی افزایش بهره برداری از منابع عظیم دریایی در جهت رفع نیازهای جامعه با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و توسعه صنایع دریایی مبتنی بر اقتصاد غیر نفتی دانش بنیان، ۷- برنامه‌ریزی برای آینده و نقشه راه این بخش مهم صمت در دریاهای پهناور و عظیم ایران مانند دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان، دریای عرب و اقیانوس هند و استفاده بهینه و پیشرفته از منابع و ذخائر آنها، ۸- تعامل بیشتر بین صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی در جهت رشد و بالندگی کارآفرینی و تولید ثروت دریامحور.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.