کد خبر : 16406
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 خرداد 1399 - 15:29
-

برگزاری نشست مدیریت بحران استان با موضوع مقابله با آتش سوزی در استانداری خوزستان

برگزاری نشست مدیریت بحران استان با موضوع مقابله با آتش سوزی در استانداری خوزستان

شبکه خبری خوزستان//نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با موضوع مقابله با آتش سوزی صبح امروز استانداری برگزار شد. علیرغم حضور مدیران استانی در این نشست و تداوم مشارکت سازمان های مردم نهاد در عملیات اطفاء حریق جنگل ها و مراتع سطح استان، این نشست بدون اشاره به نقش تأثیرگذار

شبکه خبری خوزستان//نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با موضوع مقابله با آتش سوزی صبح امروز استانداری برگزار شد. علیرغم حضور مدیران استانی در این نشست و تداوم مشارکت سازمان های مردم نهاد در عملیات اطفاء حریق جنگل ها و مراتع سطح استان، این نشست بدون اشاره به نقش تأثیرگذار این تشکل ها انجام گرفت.

به گزارش شبکه خبری خوزستان، شریعتی استاندار خوزستان در بخشی از سخنان خود در این نشست گفت: مهم این است که آتش سوزی در سریع ترین زمان ممکن مهار شود و منابع خدادادی ما کمتر از بین برود و این مهم صرف نظر از مسوولیت حاکمیتی مسوولیت اخلاقی و شرعی ماست و موضوعات دیگر جانبی و حاشیه ای است.

وی بیان داشت: مسوولان به هیچ عنوان نباید همدیگر را متهم نمایند و باید نهایت همکاری را با همدیگر و حتی با مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشند.خوشبختانه آتش سوزی های اخیر تا حدی کنترل شده است البته در خائیز با بروز طوفان دوباره آتش شعله ور شد که همه در حال تلاش برای مهار آن هستند‌.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: برای مهار آتش در خائیز فرمانداران و مدیران در سراسر استان امکانات خود را در حالت آماده باش داشته باشند تا در صورت لزوم این امکانات گسیل شود.

سیروس داودی نماینده سمن ها در شورای حمایت و توسعه تشکل ها نیز در این نشست بیان داشت: متأسفانه بعد از خسارات تحمیل شده هزینه بسیاری برای جبران آن می کنیم در حالی که می شد با پیش بینی هزینه ها از وقوع بسیاری خسارات و آسیب ها جلوگیری نمود.

وی ضمن انتقاد از نادیده انگاری نقش سمن ها درمدیریت بحران و سوانح طبیعی توسط برخی مدیران استانی بیان داشت: اداره کل منابع طبیعی در جلب مشارکت های سمنی  موفق عمل ننموده در حالی که می توان از ظرفیت های سمن ها در مواقع بحران بیش از شرایط موجود بهره برد. ضمن این که سال گذشته نیز جلسات متعددی با همین محوریت برگزاری شد اما در عمل خروجی خاصی مشاهده نکردیم و امکانات و تجهیزات مورد نظر تهیه نشد.
داودی با اشاره به بندهای متعدد ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه پیرامون موضوع محیط زیست بیان داشت: امروزه نقش سمن ها در بحران های طبیعی استان تأثیرگذار وغیرقابل انکار است اما این تلاش ها آن گونه که می بایست مورد توجه قرار نمی گیرد.
نماینده سمن ها ضمن اشاره به وسعت یک میلبون هکتارجنگل، دونیم میلیون هکتار مرتع و نهصدهزارهکتار وسعت جنگل زاگرس درسطح استان از وضعیت آتش سوزی جنگل های زاگرس و منطقه خائیز ابراز نگرانی نمود و اظهار داشت: با وجود ریزگردها، کرونا و آتش سوزی های کنونی دیگر ریه ای برای مردم استان باقی نمانده است و باید تصمیمات بهتری برای مدیریت بحران اتخاذ شود.

داودی همچنین گفت: هنگام آتش سوزی منطقه خائیز علیرغم وجود دو شریان آبی منطقه و نیز رودخانه های مختلف استان برنامه ای جهت بهره مندی از این موضوع اتخاذ نشده است. ضمن این که سازمان های مردم نهاد نیز آماده هرگونه امدادرسانی در خصوص عملیات اطفاء حریق هستند اما مدیران و مسئولین ارتباط کمتری را در این خصوص برقرار نموده اند.

وی در خاتمه به ایجاد سایت امداد، احداث سیستم پایش پهبادی آنلاین جهت عملیات اطفاء حریق جنگل ها و مراتع، تهیه هواپیمای آب پاش و بالگرد جهت هلی برد امدادگران بعنوان راهبردهای اساسی مقابله با آتش سوزی و عملیات اطفاء حریق جنگل ها و مراتع اشاره نمود.

۳

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.