کد خبر : 32094
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 - 12:40
-

اخبار اقتصادی

اقتصادی | پرواز آزاد نرخ مرغ در سایه عدم نظارت ها

اقتصادی | پرواز آزاد نرخ مرغ در سایه عدم نظارت ها
با وجود تاکید استاندار خوزستان بر اینکه هیچ‌گونه تغییری نباید در قیمت‌های اعلام شده بوجود آید اما همچنان شاهد گزارشات مردمی مبنی بر چند نرخی بودن قیمت مرغ در بازار اهواز هستیم.

به‌گزارش خبرگزاری شبکه  خبری خوزستان به نقل از فارس از اهواز، پرواز آزاد نرخ مرغ در بازار پرهرج‌ومرج فروش و در پناه بی‌برنامگی و عدم نظارت‌های کافی و به‌موقع به مساله‌ای تکراری و عادی برای مسوولان اهواز و خوزستان تبدیل شده‌است.

در فروردین‌ماه سال جاری بود که در خوزستان به‌ویژه اهواز، آشفته‌بازار مرغ بحران‌ساز شده بود؛ اما طی چند روز اخیر مجدداً اخبار متعددی از بروز تخلفاتی در بازار این گوشت پرحاشیه و البته مورد مصرف مردم به گوش می‌رسد.

این بار میتوان سر تیترهایی ازجمله، نبود و ناموجود بودن تا چند نرخی بودن و کلاهبرداری‌هایی که بی‌هیچ ابایی در حال انجام است را در اخبار رسیده مشاهده کرد.

از صدور فاکتورهای صوری تا آب کردن مرغ منجمد

بااینکه نرخ مصوب مرغ ۳۱ هزار تومان اعلام شد اما بر اساس تحقیقات و گزارشات خبرنگار فارس در اهواز این نرخ در فروشگاه‌های مختلف بین ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان در نوسان است.

دراین‌میان فاکتورهای صوری مشاهده‌شده که قیمت هر کیلو مرغ در آن ۳۱ هزار تومان درج شد اما با نرخ‌های بالاتر به مصرف‌کننده به فروش می‌رسد.

آب کردن مرغ منجمد و فروش آن به‌عنوان مرغ کشتار روز ازجمله تخلفاتی است که متخلفین از آب گل‌آلود عدم نظارت‌ها، به‌عنوان ماهی می‌گیرند.
در مواردی هم دیده‌شده پس‌از گذشت ۴۸ ساعت از کشتار مرغ، این محصول به دست فروشنده می‌رسد و این سوال را در ذهن مخاطب به وجود می‌آورد که چه ماجرایی در پشت‌پرده‌ی این‌همه تلاطم و هرج‌ومرج است؟

مردم اسباب دست مسوولین نیستند

یکی از شهروندانی که در صف خرید مرغ بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گفت: برای خرید مرغ که این روزها تنها گوشت به اصطلاح ارزان سفره مردم است باید ساعت‌ها باید در صف ماند و در نهایت هم می‌گویند مرغ تمام شد.

وی ادامه داد: به تبع کمبود مرغ قیمت آن هم افزایش می‌یابد که این وضعیت به هیچ عنوان شایسته مردم خوزستان نیست.

یکی دیگر از مردم نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: در شرایطی که خبرهای جدید حاکی از انتشار ویروس جدید کرونا است این تجمعات برای خرید مرغ قطعا عواقب خوبی نخواهد داشت.

او می‌گفت: مسوولین و مدیران خوزستان باید نظارت و عملکرد بهتری نسبت به تمامی موضوعات نشان دهند. مردم اسباب دست آن‌ها نیستند که برای مسائل پیش پا افتاده دچار بحران شوند.

وجود مشکلات کارگری یا کاهش جوجه ریزی؟ 

درحالی‌که معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خوزستان علت بروز کمبود مرغ را مشکلات کارگری در سه کشتارگاه اعلام کرده‌است، شب گذشته رئیس هیئت‌مدیره مرغداران خوزستان گفته که براساس طرح جدید وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سامانه سماصط، میزان جوجه ریزی از ۶۰ روز به ۹۰ تا ۱۰۰ روز افزایش یافته‌است.

حسن زمانی‌راد افزود: ما باید براساس برنامه جدید وزارت جهاد کشاورزی هشت میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی داشته باشین که در یک‌ماهه اخیر فقط چهار میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در خوزستان انجام‌شده که بر این اساس در یک ماه آینده با کمبود مرغ روبرو خواهیم بود.

اخلال در آرامش بازار قابل پذیرش نیست 

استاندار خوزستان با بیان اینکه شرایط بازار به سوی آرامش و کنترل در حرکت است گفت: هرگونه اقدامی که باعث برهم زدن آرامش و یا ایجاد اخلال در بازار شود قابل پذیرش نیست و همه مدیران دستگاه‌ها باید برای بهبود معیشت مردم اقدام لازم را انجام دهند و از اتحادیه‌ها و دستگاه‌های مربوطه خواستاریم در پایدار ماندن این ثبات نهایت تلاش را داشته باشند.

صادق خلیلیان گفت: هرگونه قیمتی که از سوی ستاد تنظیم بازار کشور اعلام می‌شود مصوب ملی است و هیچگونه تغییری در قیمت اعلام شده نباید انجام شود همچنین با وارد کردن گوشت و مرغ منجمد از استان‌های دیگر باید تعادل در عرضه و تقاضا در سطح بازار خوزستان را حفظ کرد.

خلیلیان بر کنترل هر چه بیشتر قیمت مرغ تاکید کرد و افزود: سازمان های صمت و جهاد کشاورزی خوزستان نظارت بیشتری را بر قیمت مرغ از تولید تا کشتار داشته باشند تا فشار کمتری بر تولید کننده و کشتارگاه‌ها وارد شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، با وجود تاکید استاندار خوزستان بر اینکه هیچ‌گونه تغییری نباید در قیمت‌های اعلام شده بوجود آید اما همچنان شاهد گزارشات مردمی مبنی بر چند نرخی بودن قیمت مرغ در بازار اهواز هستیم.
باوجود آنکه ۷۰ درصد نیاز مرغ خوزستان از درون استان تامین میشود، تکرار این بحران در بازه‌های زمانی متفاوت قطعا پذیرفته نیست و باوجود دغدغه‌های متفاوت در زندگی اجتماعی مردم این استان بروز چنین مشکلاتی شایسته نیست و قطعا باعث ایجاد فشارهای بیشتر بر جامعه خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.