کد خبر : 18068
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 مرداد 1399 - 3:49
-

استقبال پزشکان و مؤسسات درمانی خوزستان از طرح نسخه‌نویسی الکترونیک/۶۸ هزار نسخه به ثبت رسید

استقبال پزشکان و مؤسسات درمانی خوزستان از طرح نسخه‌نویسی الکترونیک/۶۸ هزار نسخه به ثبت رسید

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت: در حال حاضر پزشکان و مؤسسات طرف قرارداد از اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک استقبال خوبی نشان داده و تاکنون بیش از ۶۸ هزار نسخه الکترونیک در سامانه بیمه سلامت خوزستان به ثبت رسیده است. علی خسروی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت نسخه‌نویسی الکترونیک در نظام سلامت، اظهار

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت: در حال حاضر پزشکان و مؤسسات طرف قرارداد از اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک استقبال خوبی نشان داده و تاکنون بیش از ۶۸ هزار نسخه الکترونیک در سامانه بیمه سلامت خوزستان به ثبت رسیده است.

علی خسروی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت نسخه‌نویسی الکترونیک در نظام سلامت، اظهار داشت: نسخه‌نویسی الکترونیک سبب بروز رسانی مطالبات پزشکان و مؤسسات طرف قرارداد، اجرای گایدلاین‌ها و پروتکل‌های درمانی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تجویز و مدیریت هزینه‌های سلامت شده و در آینده تقویت نظام سلامت را به دنبال دارد.

وی افزود: در حال حاضر پزشکان و مؤسسات طرف قرارداد از اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک استقبال خوبی نشان دادند و امیدواریم با همکاری، تعامل و اجرای دقیق نسخه‌نویسی الکترونیک توسط پزشکان و مؤسسات طرف قرارداد بیمه سلامت، نتایج مثبتی در نظام سلامت را شاهد باشیم.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان ادامه داد: در سال‌های گذشته مراکز درمانی، مطب‌ها، داروخانه‌ها و همچنین بیمارستان‌ها اطلاعات خود را به‌صورت کاغذی یا بر روی لوح فشرده به بیمه سلامت ارائه می‌دادند و سپس در اداره به‌صورت مکانیزه و الکترونیک، ذخیره و رسیدگی می‌شد اما اکنون این اطلاعات بر روی فضای ابری یا واقعی سرور ذخیره می‌شوند و پزشکان در هر زمان که نیاز باشد به این اطلاعات دسترسی داشته و نظام سلامت نیز می‌تواند جهت گزارش‌های مختلف از آن‌ها استفاده کند.

خسروی با اشاره به نخستین قدمی که سازمان بیمه سلامت در تبادل الکترونیک برداشت، گفت: نخستین قدم سازمان تعامل با بیمارستان‌های دانشگاهی بود. این فرآیند از سال گذشته شروع به کارکرد و اکنون همه اطلاعات از حالت کاغذی به حالت الکترونیک تبدیل‌شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: به‌جز حوزه درمان که به‌صورت واقعی باید انجام شود، اسنادی که در بیمارستان‌ها برای بیمار ایجاد می‌شود نیز به‌صورت الکترونیک برای سازمان ارسال‌شده، کارشناسان این اداره‌‌کل نیز به‌صورت الکترونیک اسناد را بررسی و رسیدگی کرده و به بیمارستان عودت می‌دهند تا بیمارستان از آن اسناد رسیدگی شده یک گزارش نهایی گرفته و سند را به جهت پرداخت مطالبات تحویل بیمه سلامت دهد.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان یادآور شد: در سال گذشته ۸ شهر خوزستان به‌صورت پایلوت فعالیت الکترونیک خود را آغاز کردند که موجب نتایج قابل‌توجهی ازجمله تولید بیش از ۶۸ هزار نسخه الکترونیک و به‌روزرسانی پرداخت مطالبات مطب‌ها و مؤسسات فعال در حوزه الکترونیک، شد.

وی افزود: در حوزه درمان سرپایی این فرآیند از سال جاری در کشور آغازشده و به‌این‌ترتیب است که اطلاعات بیمار اعم از نوع بیماری‌های سابق و داروهای مصرفی و همچنین تاریخ اعتبار دفترچه بیمه با ارائه کد ملی به پزشک موردقرارداد بیمه سلامت، به‌صورت آنلاین در اختیار پزشک خواهد بود.

خسروی ادامه داد: بیمار با ارائه کد ملی خود، یک کد ره‌گیری از سیستم دریافت خواهد کرد که با مراجعه مراکز خدمات درمانی مانند داروخانه‌ها، مراکز تصویربرداری و سایر مؤسسات درمانی، آن کد را ارائه می‌دهد و دیگر نیازی به همراه داشتن دفترچه کاغذی ندارد.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با اشاره به اینکه باوجود سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک، کاغذ و دفترچه دیگر مبادله نمی‌شود، عنوان کرد: اگر دفترچه‌ای برگه سفید داشت اما تاریخ اعتبار آن به اتمام رسیده بود ما باید این دفترچه را باطل و یک دفترچه جدید برای بیمار صادر می‌کردیم اما اکنون به این کار نیازی نیست و پزشک می‌تواند به‌صورت آنلاین مدت اعتبار دفترچه بیمه بیمار را مشاهده کند.

این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: با توسعه این سیستم، اطلاعات هر بیمار به شکل یک پرونده سلامت در فضای ابری اینترنت به وجود خواهد آمد و هر فردی که به پزشک مراجعه می‌کند پزشک می‌تواند به اطلاعات آن بیمار دسترسی داشته باشد که هر گروه درمان اطلاعات مربوط به خود را مشاهده خواهد کرد؛ به‌طور مثال پزشک همه اطلاعات درمانی را خواهد دید اما آزمایشگاه فقط اطلاعات در خصوص آزمایش را می‌تواند مشاهده کند.

وی یکی از مشکلات گروه‌درمانی را نبود اطلاعات کافی از سابقه بیمار دانست و افزود: به دلیل اینکه پزشک از سابقه بیمار اطلاعات کافی ندارد، نمی‌داند چه برنامه درمانی برای بیمار طراحی کند و بسیاری از مواقع یک پرونده جدید برای بیمار تشکیل می‌دهند؛ اما با توسعه این برنامه و استفاده از این فضا توسط همه گروه‌های درمانی با ایجاد یک پرونده در فضای اینترنت، مشکلات دسترسی به اطلاعات درمانی بیمار مرتفع خواهد شد.

خسروی بابیان اینکه اطلاعات باید به سامانه وزارت بهداشت نیز ارسال شود، عنوان کرد: باوجوداین برنامه وزارت بهداشت از وضعیت تعداد ویزیت و داروهایی که فرد استفاده می‌کند، آزمایش‌ها و تصویربرداری‌هایی نیز برای فرد وجود دارد را می‌تواند به‌طور دقیق مطلع شود که از این دارو و آزمایش چه میزان استفاده‌شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان خاطرنشان کرد: اکنون‌که در ابتدای این طرح هستیم بدون شک مشکلاتی وجود دارد که تیم سازمان، تیم ستادی و ادارات کل در تمام استان‌ها به‌شدت به دنبال رفع مشکلات و بهینه‌سازی برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.