ویژه | خوز ستان در معرض یک فاجعه زیست محیطی

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از پایگاه خبری (IANN) به نقل از یک زیستمند ایرانی گزارش داد: خوزستان ؛ از بحران گذر کرد و به مرز یک «فاجعه» رسیده است! خوزستان امروز مواجه با یک فاجعه زیست محیطى است ، با علم به تمام شاخصه هایى که باعث اطلاق لفظ »فاجعه« مى گردد.

کد خبر : 25463
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 23:42
ویژه | خوز ستان در معرض یک فاجعه زیست محیطی

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از پایگاه خبری (IANN) به نقل از یک زیستمند ایرانی گزارش داد:

خوزستان ؛ از بحران گذر کرد و به مرز یک «فاجعه» رسیده است!

خوزستان امروز مواجه با یک فاجعه زیست محیطى است ، با علم به تمام شاخصه هایى که باعث اطلاق لفظ »فاجعه« مى گردد.

یعنى آب، هوا و زمینهاى منطقه به نحو خطرناکى متأثر از مجموعه عوامل و متغیرات موجود، آسیب پذیر گشته و در بسیارى نقاط حتى دچارآسیبهاى جدى و جبران ناپذیر شده اند.

“خادم النخیل”، زیستمند برجسته ایرانی ضمن تشریح ابعاد این «فاجعه» می افزاید:
شاهد احتضار تالابها و نخیلات استان هستیم. کشاورزى، دامپرورى و صیادى بحالت نیمه فلج درآمده و پوشش گیاهى بسرعت در حال از بین رفتن است.

فرسایش خاک در زمینهاى مستعد کشاورزى و پدیده تلخ و هولناک شورى رودخانه ها که در حال نابودى طبیعت است و متأسفانه هر روز شاهد ازدیاد آن هستیم و همچنین بحران ریزگردها یکى از پیامدهاى این تخریبها و تغییر اقلیم است.

متأسفانه باید پذیرفت بخش قابل توجهى از معضلات دهشتناک محیط زیست در خوزستان ناشى از دستکارى انسان در طبیعت و همچنین از عوارض ناخوشایند توسعه ناپایدار است.

توسعه ایى که در استان و بویژه در پنجاه سال اخیر صورت گرفته فقط با هدف استحصال بیشتر و بهره بردارى افزونتر و سریعتر از منابع و استعدادهاى استان خوزستان بوده و کمتر به سایر ابعاد توسعه و همچنین صیانت از همین منابع براى نسلهاى آینده پرداخته شده است.

اما انتقالهاى بى رویه و بعبارتى خودخواهانه آب که بدون بررسى کارشناسانه و یا عدم اعتنا به نظرکارشناسان از بالادست و سرچشمه رودخانه ها انجام گرفته و مى گیرد، مهمترین و اصلى ترین عامل نابسامانى و گرفتاریهاى امروز ماست.

خادم النخیل که تجربه ۲۵ سال پژوهش در این حوزه را داراست ، یادآور شد:
کاهش شدید منابع آبى در این اقلیم خشک و گرم، باعث از بین رفتن تدریجى شاخصهاى حیات شده و وخامت امر بجایى رسیده که گیاه بومى و با استقامت زیاد نخل نیز تاب مقاومت را از دست داده و شاهد تلف شدن تعداد قابل توجهى از گونه های نادر حیات وحش بوده ایم، که به طرز تأسف برانگیز و دردآورى قربانى سیاست های غلط و ظالمانه#انتقال_آب شده اند.

این #فعال_محیط_زیست همچنین تأکید کرد:
برخلاف آن چه اظهار میشود “انتقالها” همچنان ادامه دارد و تلاشهاى صورت گرفته براى *اقناع مسئولان وزارت نیرو در جهت توزیع عادلانه آب با حفظ حقوق طبیعى پایین دست “رودخانه” ها تاکنون با توفیق قابل ذکرى همراه نبوده است.

#خادم_النخیل ؛حمایت و همراهی عموم اقشار جامعه از فعالان راستین #محیط_زیست را خواستار شد و افزود:
پیشنهاد بنده لزوم حمایت از گروههاى مردم نهاد و فعالان دلسوز در زمینه محیط زیست مى باشد تا براى مقابله با این فاجعه گریز ناپذیر آمادگى عمومى حاصل گشته و ضمن پرسشگرى وتبادل شفاف و واقعى اطلاعات، بعنوان حلقه ارتباطى مردم و مسئولین شاهد هماهنگى و همکارى بیشتر در جهت حل مشکلات باشیم و گرنه روند موجود آینده تاریکى را براى وضعیت محیط زیست در شاخه هاى مختلف انسانى، گیاهى و جانورى خوزستان رقم خواهد زد.

باید بپذیریم که از مرحله بحران گذشته و به مرز یک “فاجعه زیست محیطى” نزدیک شده ایم!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.