به گزارش روز پنجشنبه روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خوزستان، پیمان نبهانی بیان کرد: این ادارهکل با تمرکز بر آموزش گردشگری تاکنون دورههای آموزش گردشگری متنوعی را اجرا کرده است و در این دورههای کوتاهمدت و بلندمدت آموزش گردشگری، بر بالابردن سطح کیفیت عملکرد شرکتکنندگان در دورهها، تاکید فراوانی داشته است که این آموزشها به روشهای هوشمند و یا مجازی، علاوه بر آموزش حضوری است و محتوای آموزشی این دورهها برای افراد مبتدی و حرفهای نیز قابل استفاده است.
وی ادامه داد: با همت مدیرکل میراثفرهنگی خوزستان و سایر همکاران و نیز تعامل سایر دستگاههای مرتبط، مقرر شد ۱۵ دوره آموزشی با عنوانها و سرفصلهای “گردشگری دریایی” با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، “گردشگری جنگ” با همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاعمقدس، “گردشگری خوراک” با همکاری صمت، “گردشگری گیاهان دارویی” با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه علومپزشکی، “پرندهنگری” با همکاری ادارهکل حفاظت محیطزیست، “گردشگری سلامت” با همکاری دانشگاه علومپزشکی جندیشاپور اهواز، “مدیریت بازاریابی در گردشگری” با همکاری انجمن صنفی آژانسها، اتحادیه هتلداران و انجمن راهنمایان گردشگری، “خبرنگاری در گردشگری” با همکاری ادارهکل ارشاد اسلامی خوزستان، “گشتهای ماجراجویانه” با همکاری ادارهکل ورزش و جوانان، “گردشگری کودک” باهمکاری آموزش و پرورش و کانون فکری کودکان و نوجوانان، “گردشگری دیجیتال” باهمکاری پارک علم و فناوری، “فن قصهگویی در گردشگری” باهمکاری ادارهکل ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری استان، “آداب پذیرایی و تشریفات” و “خانهداری در هتل” با همکاری اتحادیه هتلداران و “مدیریت برخورد اول” با همکاری نیروی انتظامی برگزار شود.
وی درباره اصول برگزاری این دورههای آموزشی گردشگری که به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود توضیح داد: در برنامهریزی صورتگرفته برای دورههای آموزشی سعی شده اصولی همچون انطباق مهارت هایی که در طول آموزش کسب میشود با انتظارات و نیازهای تقاضای گردشگری، ارایه نظام آموزشی گردشگری روزآمد و مرتبط با زمان حاضر، تضمین کارآیی فردی و جمعی با هماهنگ کردن اهداف آموزشی، تضمین حداکثر کارآیی از راه بهینهسازی استفاده از منابع، ایجاد هدایت کیفی که قادر به رفع نقایض موجود بوده و محتوا را بهبود بخشد، رعایت شود.
او درخصوص اثرپذیری و نحوه ارزیابی اقدامات صورتگرفته و اثر عملی در زندگی مردم استان میافزاید: شاخصهای ارزیابی دربرگزاری دورههای گردشگری که در سطح استانی و ملی برگزار میکنیم مدنظر داریم و تلاش میکنیم تا با برگزاری این ۱۵ دوره، به اهدافمان دست یابیم.
نبهانی ادامه داد: از جمله این اهداف میتوان به گسترش گردشگری به همه نقاط استان و دیگر مناطق کشور که درمواردی به امکانات آموزشی، دسترسی کمتری دارند، ایجاد کردن زمینه برای تعامل بیندستگاهی و گسترش فرهنگ عمومیسازی گردشگری و نشر این صنعت در سازمانهای دیگر با هدف ارتقای زیرساختهای گردشگری، تحقق شعار “آموزش بدون مرز (Education with no border)” با هدف مشارکت در انتقال تجربیات عملی اساتید و آموختههای علمی گردشگری به سایر نقاط کشور، آشنایی با فرهنگ سنتها، اقوام و جاذبههای گردشگری استان برای افراد شرکتکننده و کمک به رشد صنعت گردشگری در استان، ایجاد تبادل و ارتباطات گسترده و یکپارچه جامعه گردشگری و کمک به یکسانسازی خدمات علمی و آموزشی در بخش گردشگری در همه نقاط کشور، فرآهم کردن زمینه اشتغال در شهرهای کوچک و تشویق مهاجرت از کلانشهرها به سمت شهرهای کوچک، اشاره کرد.
وی گفت: این دورهها از ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ به ۲ صورت حضوری و برخط و کاملا رایگان در اخوزتان برگزار میشوند و همزمان نیز درسطح ملی برای افرادی که علاقمند به بهرهمندی از این دورهها را هستند امکان مشارکت وجود دارد.
وی بیان کرد: به شرکتکنندگان در این دورههای آموزشی گواهینامه معتبر اعطا میشود.
معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به اینکه صنعت گردشگری سومین صنعت پولساز جهان و اولین صنعتی است که بیشترین ایجاد شغل را دارد گفت: امروزه، گردشگری یکی از علمیترین و بهروزترین فعالیتهای جهان به شمار میرود که هم در سطح دورههای کوتاه مدت از عمومی تا تخصصی و هم مقاطع تحصیلی (کارشناسی تا دکتری) رایج بوده است و آموزش داده میشود.
او افزود: با وجود قابلیتهای بالایی که استان خوزستان در زمینه گردشگری دارد، متاسفانه جایگاه متناسب با قابلیتهای خود را در نظام سلسله مراتبی مقاصد گردشگری ندارد.
معاون گردشگری مدیرکل میراثفرهنگی خوزستان ادامه داد:گردشگری یکی از صنایع خدماتی است و افراد زیادی در موفقیت آن دخیل هستند و کارکنان در این صنعت باید خود را به بالاترین سطح از عملکرد برسانند تا بتوانند اهداف این صنعت خدماتی را برآورده سازند.
او اضافه کرد: گردشگری، فعالیتی خدماتی است و افراد ارایه دهندە خدمت، بخشی از محصول به شمار میآیند؛ از طرفی، توسعە منابع انسانی از ارکان توسعە مقاصد، رضایت گردشگران و به تبع آن حفظ و بقای عملکرد سیستم است، بنابراین، تدوین و اجرای راهبرد توسعە منابع انسانی در صنعت گردشگری از اهمیت ویژهای برخوردار است و آموزش مهمترین نقش را در این راستا ایفا میکند.
نبهانی ادامه داد: بخشی از نارساییهای خوزستان در دستیابی به جایگاه مناسب در عرصە گردشگری به ناکافی بودن تعداد نیروی انسانی کارآمد و آموزشدیده بازمیگردد که در عمل بر توسعە محصول و بازار، زیرساختها و سرمایهگذاری اثرگذار است.
وی گفت:باتوجه به رشد روزافزون تکنولوژی و به تبع آن تغییرات در همه صنایع و فعالیتها، در این صنعت نیز نیازمند آموزشهای متناسب هستیم که برای آنها برنامهریزی متناسب صورت گرفته است. همچنین باتوجه به اینکه اصلیترین زیرساخت برای بهبود جایگاه گردشگری یک منطقه، بالابردن سطح دانش و آگاهی نیروی انسانی شاغل در آن محدوده جغرافیایی است و رضایت گردشگران منوط به کارکرد درست همان نیروی انسانی است، نمیتوان از آموزش گردشگری چشمپوشی کرد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰