کد خبر : 27558
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 18:39
-

عصر اولین ها

گسترش صنایع پایین دستی در مسجدسلیمان رویکردی ضروری در اشتغالزایی و کارآفرینی

گسترش صنایع پایین دستی در مسجدسلیمان رویکردی ضروری در اشتغالزایی و کارآفرینی

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از عصر اولین ها؛ رشد نگران کننده آمار بیکاری در مسجدسلیمان موجب شده تا توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد اشتغال از اهمیت ویژه ای برخوردار شود. مقوله ای که طی سال های اخیر اگر چه مورد تأکید مسئولین کشوری و استانی قرار گرفته اما تا حدود زیادی

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از عصر اولین ها؛ رشد نگران کننده آمار بیکاری در مسجدسلیمان موجب شده تا توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد اشتغال از اهمیت ویژه ای برخوردار شود. مقوله ای که طی سال های اخیر اگر چه مورد تأکید مسئولین کشوری و استانی قرار گرفته اما تا حدود زیادی مورد غفلت واقع شده است. با این حال اشتغالزایی، تولید و سوددهی از جمله دستاوردهای توسعه صنایع پایین دستی به شمار می رود که نیازمند توجه بیشتری است.

به گزارش عصر اولین ها،قرار گرفتن دو مجموعه بزرگ صنایع پتروشیمی و آلومینیوم در مسجدسلیمان از زیرساخت های مهم برای توسعه صنایع پایین دستی به شمار می رود. مقوله ای که با توجه به نرخ بالای بیکاری در مسجدسلیمان می تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا با اشتغالزایی از طریق صنایع پایین دستی گام مهمی در این مسیر برداشته شود. از آنجایی که صنایع پایین‌دستی ارزش افزوده ایجاد می‌کنند در نتیجه از معادن مهم‌تر بوده و به‌عبارتی می‌توان گفت که چندین برابر معدن ارزشمند هستند. از طرفی با تحقق اهداف صنایع پایین دستی در حوزه فرآوری نیز موفقیت های چشمگیری حاصل خواهد شد و می توانیم شاهد اشتغال‌زایی، تولید و سوددهی در کشور باشیم. محصولی که از منابع و ذخایر بالادستی به‌دست می‌آید اگر فرآوری شود به طور قطع ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌کند و برای اقتصاد سودمند است. در سوی دیگر اگر در فرآوری به نحو شایسته‌ای عمل نکنیم نمی‌توانیم فروش و صادرات مناسبی داشته باشیم.

باید یادآور شد که محصولات پتروشیمی طیف وسیعی از مواد را شامل می شوند که از جمله برخی از اسیدها، بازها و نمک ها، منومرها و پلیمرها، ترکیبات آروماتیک و مواد واسطه و بسیاری از صنایع شیمیایی دیگر را نام برد. اهمیت محصولات پتروشیمی کاملا روشن است. فقط کافی است توجه شود که تولید محصولات کشاورزی ، تولید پارچه وپوشاک، ساخت مسکن، تولید مواد شوینده و پاک کننده و تولید داروهای مختلف بدون استفاده از محصولات پتروشیمی، هرگز کفاف نیازهای رو به افزایش جمعیت جهان را نخواهد داد و مطمئنا بدون آنها زندگی بشر در ابعاد گوناگون، به‌کلی مختل خواهد شد. ازجمله مزیت‌های توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی را می توان فعالیت کمتر، سرمایه‌گذاری کمتر، ارزش افزوده بالاتر ، اشتغالزایی بیشتر، تنوع بیشتر محصولات و مخاطرات کمتر نسبت به صنایع بالادستی پتروشیمی برشمرد. صنایع پتروشیمی از جمله صنایع مادر تلقی می‌شود و توسعه اقتصادی کشور را در زمینه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی فراهم می‌آورد و با توجه به اینکه گسترش این صنایع و کاهش واردات و افزایش صدور محصولات پتروشیمی مورد تاکید دولت است، اهمیت این رشته آشکار می‌شود.

اهمیت توجه به صنایع پایین دستی در گفتارهای مسئولین

سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان اخیراً در نشست شورای برنامه‌ریزی شهرستان مسجدسلیمان اظهار داشت: قطعاً پتروپالایش و کارخانه و صنایع وابسته به پتروشیمی که بعد از فعال شدن آن شروع به کار می‌کنند، اشتغال‌زایی‌های به مراتب بیشتری را نسبت به پتروشیمی خواهند داشت. وی بیان کرد: ۴۳ درصد نرخ بیکاری برای شهرستان مسجدسلیمان رقم عجیبی است، آن هم برای شهرستانی که مقصد کارگران از اقصی نقاط کشور بوده است. استاندار خوزستان اظهار کرد: در این زمینه خواستار توسعه بیشتر پتروشیمی در حوزه مسجدسلیمان و فعال شدن پتروپالایش‌های دیگری هستیم تا نقش‌آفرینی خوبی را در کاهش نرخ بیکاری جوانان منطقه داشته باشند.

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور آذرماه ۹۶ با بیان اینکه، آلومینیوم از رشته های مهم صنعت معدنی کشور محسوب می شود، گفت: صنایع پایین دستی این بخش باید در خوزستان توسعه یابد. وی با اشاره به افتتاح کارخانه آلومینیوم مسجد سلیمان تأکید کرد: در کنار این صنایع باید واحدهای دیگری از جمله صنایع پایین دستی آن واحد نیز فعال شوند، البته در بین کل صنایع پایین دستی کشور، بخش اختصاص یافته به صنعت آلومینیوم بزرگ تر است و از همان فعالیت های اولیه پروسه تولید آن محصولات مختلفی که هر کدام از آنها یک کارخانه جدا می شود را فعال می کند. وی تصریح کرد: محصولات هر کارخانه نیز به صورت جداگانه به محصولات مصرفی ای تبدیل می شود که هر کدام به صورت جداگانه اشتغالزایی خوبی خواهند داشت. جهانگیری در مراسم کلنگ زنی پتروپالایش نیز خاطر نشان کرد: پتروشیمی یکی از صنایع مهم کشور است که ده ها صنعت پایین دستی را فعال می کند و برای جوانان اشتغال می آفریند و محصولاتی در صنعت پتروشیمی تولید می شود که در سطح جهان قابل عرضه است و امسال حدود ۱۳ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی در کشور داشته ایم و محصولات پتروشیمی از اقلام مهم صادراتی کشور است.
قرار است در مجتمع پتروپالایش بختیاری مسجد سلیمان،‌ روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب پالایش گازهای خام همراه نفت منطقه زیلایی و مناطق مجاور انجام شود.

حسینی مدیرعامل وقت کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان نیز در جریان  نخستین همایش فرصت‌های سرمایه گذاری صنایع پایین دستی آلومینیوم که با حضور شرکت‌های معتبر جهانی امروز در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی مسجدسلیمان برگزار شد با اشاره به ایجاد صنایع پایین دستی در این کارخانه گفت: با هزینه‌ای معادل یک تا ۲ میلیارد تومان می‌توان هر ۲ یا ۳ صنعت را در این کارخانه به کارگاه‌های کوچک تبدیل کرد. وی گفت: امکان ایجاد ۶۹ صنعت پایین دستی در این کارخانه وجود دارد.

با تمام آن چه گفته شد توجه مسئولین شهرستانی به مقوله صنایع پایین دستی می تواند از جمله موارد اشتغالزا تلقی شود. همچنین رفع موانع تولید و توسعه صنایع پایین دستی در شهرستان نیز از جمله موارد مهمی است که می بایست مدنظر شورای اشتغال و سرمایه گذاری مسجدسلیمان قرار گیرد. امیدواریم تا تحقق اهداف مدنظر در حوزه صنایع و بهره مندی بیشتر از ظرفیت های صنایع موجود در مسجدسلیمان زمینه اشتغالزایی را فراهم نماید و همت و پیگیری جدی مسئولین در این راستا می تواند امیدبخش باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.