دکتر آیات فاطمی اصل

کم کم با آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا شاهد روزهای پرشوری هستیم

هر کدام از کاندیداها با سرعت در حال فعالیت هستند و تبلیغات خود را در قالب موارد مختلف انجام می‌دهند که در میان آنها رسانه های دسته جمعی و شبکه های اجتماعی مهمترین هستند . انتخابات یکی از اصلی ترین و اساسی ترین ارکان نظام های مبتنی بر مردم‌سالاری است که حکومت ها در آن

کد خبر : 28131
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 خرداد 1400 - 14:58
کم کم با آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا شاهد روزهای پرشوری هستیم

هر کدام از کاندیداها با سرعت در حال فعالیت هستند و تبلیغات خود را در قالب موارد مختلف انجام می‌دهند که در میان آنها رسانه های دسته جمعی و شبکه های اجتماعی مهمترین هستند .

انتخابات یکی از اصلی ترین و اساسی ترین ارکان نظام های مبتنی بر مردم‌سالاری است که حکومت ها در آن سرنوشت کشور را به دستان مردم می‌سپارند و انتخابات بهترین روش جهت مشارکت مردم در تعیین آینده کشور می باشد . بدین جهت فرصتی مغتنم برای مردم هر کشوری با چنین حکومتی می باشد که بایستی از آن بیشترین بهره را برده و با شرکت در آن هم از حق مسلم خود استفاده کرده و هم تکلیفی که در قبال کشور خود دارند را به جا آورند .

اما یکی از مهم‌ترین مسائل مرتبط با انتخابات و به ویژه تبلیغات انتخاباتی موضوع سلامت تبلیغات می باشد . فردی که نام خود را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری و یا نماینده شورای شهر به مردم معرفی می کند ، در قبال جامعه و مردم کشورش وظایفی دارد که یکی از مهمترین آنها صداقت و سلامت گفتار و کردار او می باشد .

در زمان کنونی که مردم جامعه ما به سبب دوران پرشکوه که پس از پیروزی انقلاب اسلامی پشت سر گذاشتند و با انواع دشمنی ها و مداخلات کشورهای بیگانه روبرو بوده و آنها را خنثی کردند ، خوشبختانه به چنان بلوغ سیاسی رسیده‌اند که به سختی می‌توان آن را فریب داد .

مردم فهیم و آگاه ما به سادگی می توانند دروغ را از راست تمیز دهند ، پس بسیار ناعادلانه است اگر با چنین مردمی که بحران های فراوانی را از سر گذراندند جز با صداقت گفت و گو کرد.

ذکر این نکته ضروری است که سلامت گفتار و کردار تنها محدود به کاندیداهای محترم نبوده و بخش اعظمی از آن شامل فعالین سیاسی میباشد که در دوران تبلیغات انتخاباتی در ستاد ها و رسانه های جمعی گروه های ارتباط اجتماعی و غیره حضور دارند .

افرادی که متاسفانه گاهاً اصل موضوع را فدای حواشی آن کرده و به جای اینکه سعی کنند امتیازات و برتری های کاندیدای مورد نظر خود را به مردم بشناسانند و بر اصلح بودن آن صحه بگذارند اقدام به تخریب رقبا نموده و به این ترتیب سلامت کاندیدای مورد نظر را نیز زیر سوال خواهند برد .

در ماده ۶۲ تا ۷۷ فصل ششم قانون انتخابات ریاست جمهوری در قوانین کشور ما چهار مورد صریح بیان شده است :
– ایجاد فضای مناسب برای نامزدها و احزاب آنها در جهت معرفی خود و برنامه هایشان
– برابری نسبی در برخورداری از امکانات تبلیغی و ایجاد و فرصت‌های برابر به وسیله دولت
– پرهیز از تضییع حقوق شهروندان اعم از نامزدها و رای دهندگان عادی در اثر فعالیت های تبلیغاتی
-ـجلوگیری از اسراف و تبذیر و ممانعت از ایجاد زمینه وابستگی نامزدها و احزاب به باندهای ذی‌نفوذ مالی یا قدرت های خارجی

همانگونه که مطالعه فرمودید در بند ۳ این قانون عدم تضییع حقوق شهروندان از جمله دیگر نامزدها صراحتا بیان شده است ، به این ترتیب تخریب و هتک حرمت دیگر نامزدها علاوه بر این که بی اخلاقی فرهنگی و سیاسی را ابراز می دارد خلاف قوانین کشور نیز می‌باشد .
پیرو سخنان رهبری که فرمودند ((فضای انتخابات باید فضای سالمی باشد ؛ فضای تبلیغات باید با فضای پروپاگاندهای معمول دنیا تفاوت داشته باشد)) تصریح می‌کنیم در دوران حساس کنونی که بیداری و حضور آزادانه مردم را می طلبد نباید با بی اخلاقی های سیاسی و فرهنگی فضای تبلیغات را مسموم کنیم و سبب شویم مردم از حضور در انتخابات دلسرد شوند.

بسیارند افراد منافق و سودجویی که دوشادوش مردم حرکت می کنند اما هیچ اعتقادی به نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند و از هیچ حربه ای از جمله تشویق مردم به عدم حضور در انتخابات دریغ نمی‌کنند .

در این جا نیز این مردم ما هستند که باز هم باید با بصیرت و آگاهی در راستای حفظ ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ، حفظ منافع انقلاب ، دفاع از خون شهیدان و غیره ایستادگی کرده و با حضور خود در انتخابات دشمنان را ناامید کنند.

اما یکی از الزامات تشویق مردم به حضور در انتخابات می تواند این باشد که تبلیغات را بایستی در فضای سالمی انجام دهیم بدین گونه است که می‌توان شعور سیاسی مردم را محترم دانسته و نشان دهیم آنان هستند که برای کشور خود تصمیم میگیرند.

تخریب و تضعیف دیگر نماینده ها نه تنها کاری از پیش نمی برد بلکه تنها نشان دهنده این موضوع است که نامزد و احزاب وابسته به او به بی اخلاقی دچار هستند.
در این روزها بسیارند افرادی که رنگ عوض کرده و در حال تخریب دیگر شخصیت‌ها هستند به آنها باید گفت این رفتارها تنها یک واکنش دریافت می کند و آن هم انزجار مردمی است.

آیا بهتر نیست به جای این فعالیت‌های مخربانه ، وقت و انرژی خود را صرف معرفی کاندیداهای اصلح به مردم کنیم مسلما در این صورت با اقبال عمومی بیشتری مواجه خواهید شد ‌.

همانگونه که آیت الله رئیسی نیز فرمودند نبایستی فضای تبلیغات را مسموم کنیم و با توهین و متلک گویی ها سعی در برتر جلوه دادن خود داشته باشیم .

در تبلیغات انتخاباتی اگرچه نقد اندیشه دیگر نامزدها ممکن است سبب افزایش شناخت مردم باشد ، اما از آنجایی که واکنش آن ممکن است موضع‌گیری و حتی هایی از سوی رقیب باشد لازم است از آن اجتناب شود.
به هر حال هر انتخابات و به تبع آن هر تبلیغات انتخاباتی یک سری قوانین و اصول خاص خود را می‌طلبد که برای تمامی نامزد ها و افراد و احزاب وابسته به آنها عمل به آنها ضروری است . در پایان ضمن آرزوی این که امیدواریم هرچه به صلاح مملکت و مردم است رقم بخورد ، برای تمامی کاندیداهای محترم آرزوی موفقیت داشته و امیدواریم شاهد حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

خروج از نسخه موبایل