کد خبر : 11326
تاریخ انتشار : شنبه 19 بهمن 1398 - 22:47
-

کاشت ۴۰ درخت مثمر به یاد “سوزان بختیاری زاده” خبرنگار فقید خوزستانی + تصاویر

کاشت ۴۰ درخت مثمر به یاد “سوزان بختیاری زاده” خبرنگار فقید خوزستانی + تصاویر

شبکه خبری خوزستان// ۴۰ درخت مثمر به یاد “سوزان بختیاری زاده” خبرنگار فقید خوزستانی در اولین سالگرد درگذشت وی در پارک لاله اهواز کاشته شد. ابراهیم شیشه بُر فعال محیط زیست خوزستانی در مراسم درختکاری برای “سوزان بختیاری زاده” خبرنگار فقید خوزستانی اظهار کرد: همیشه می گویند “آن چیز که عیان است چه حاجت به

شبکه خبری خوزستان// ۴۰ درخت مثمر به یاد “سوزان بختیاری زاده” خبرنگار فقید خوزستانی در اولین سالگرد درگذشت وی در پارک لاله اهواز کاشته شد.

ابراهیم شیشه بُر فعال محیط زیست خوزستانی در مراسم درختکاری برای “سوزان بختیاری زاده” خبرنگار فقید خوزستانی اظهار کرد: همیشه می گویند “آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است” و این ضرب المثل مصداق حال و روز کنونی رودخانه کارون است؛ رودخانه برخلاف پرآبی گذشته و خروشی که داشت امروزه به دلیل سدسازی‌های بی رویه، عدم رعایت حریم بستر آن و‌ نیز آلودگی‌هایی که به آن وارد می‌شود به یک جویی مملو از پسماندهای صنعتی، بیمارستانی و کشاورزی تبدیل شده که هیچ شباهتی به آب ندارد.
بی رحمی به کارون
وی افزود: رودخانه کارون با وجود اینکه شریان اصلی و حیاتی خوزستان است ولی با بی رحمی تمام نسبت به این رودخانه برخورد شده و هرگز به این مسئله توجه نمی‌کنیم که در کارون موجودات زبان بسته‌ای وجود دارد که حیات آنها وابسته به حیات رودخانه است.
این فعال محیط زیست خوزستانی با اشاره به اینکه روزنامه نگار فقید “سوزان بختیاری زاده” دوبار موفق به شکست بیماری سرطان شده بود، تصریح کرد: او در شرایطی که همه از مرگ قطعی و ناامیدی می‌گفتند با استقامت و امیدواری کامل توانست در برابر این بیماری مهلک ایستادگی کند و بار دیگر به زندگی برگردد و این درس بزرگی است که همه فعالان محیط زیستی باید از آن برای زنده کردن مجدد کارون و نجات آن از مرگ حتمی استفاده کنند.
شیشه بُر گلایه کرد: ۷۱ درصد از آلایندگی‌های دنیا توسط ۱۰۰ شرکت به وجود می‌آید و شرکت نفت ایران در این لیست از لحاظ میزان آلایندگی در رتبه سوم قرار دارد؛ البته این جایگاه مدام در حال تغییر است.
وی ادامه داد: تفاوتی که بین این شرکت ها نسبت به شرکت نفت ایران وجود دارد این است که برخلاف شرکت ملی نفت که فقط در کشور کار می‌کند، آنها بین الملی بوده و در سراسر دنیا فعالیت دارند؛ یعنی آلودگی‌های تولید شده توسط شرکت ملی نفت ایران بیشتر به حلق مردم استان خوزستان وارد می‌شود.
این فعال محیط زیست خوزستانی انتقاد می کند: ۶۰ درصد مضرات محصولات پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف در چرخه تولید و قبل از رسیدن به دست مردم به وجود می‌آید و تنها ۴۰ درصد مضرات آن توسط مصرف کنندگان ایجاد می‌شود.
شیشه بُر تأکید کرد: مردم باید تقاضای استفاده از ظروف یکبار مصرف را پایان دهند زیرا تا زمانی که تقاضا باشد در مقابل عرضه نیز وجود دارد و با استفاده این ظروف فقط مرگ خود را خریداری می‌کنیم.
وی در پایان گفت: این پلاستیک و لیوان یکبار مصرفی که می‌گیریم پلاستیک نیست بلکه خنجری است که ما برای راحتی یک لحظه خود بر دل طبیعت وارد می‌کنیم و باعث می‌شویم که تا ابد این پلاستیک بلای جان محیط زیست و محل زندگی ما و‌ نسل های آینده شود.
کاشت ۴۰ درخت مثمر به یاد “سوزان بختیاری زاده”
شهرام دهکردی مدیر انجمن مهرورزان زمین و طبیعت پاک خوزستان نیز در این مراسم عنوان کرد: با همکاری انجمن ها و فعالان محیط زیستی ۴۰ درخت مثمر سدر (کنار) به یاد زنده نام “سوزان بختیاری زاده” در ساحل رودخانه کارون کاشته شد.
وی افزود: سال گذشته نیز ۴۸ درخت در ایام فوت وی در ساحلی رودخانه کارون (پارک خبرنگاران) کاشته شد که از آن زمان بنا را گذاشتیم تا هر ساله به احترام وی این برنامه درختکاری را ادامه دهیم تا علاوه بر اینکه یاد و نامش همیشه زنده نگه داشته شود بلکه در عین حال سرسبزی، میوه و سایه این درختان کاشته شده نیز صدقه جاریه برای روح آن مرحومه شوند.
مدیر انجمن مهرورزان زمین و طبیعت پاک خوزستان تأکید کرد: درخت باید در فصل مخصوص به خود در استان خوزستان کاشته شود و این فصل در استان به علت داشتن آب و هوای گرم و ‌خشک محدود است؛ تقریبا به یک بازه زمانی ۶ ماهه از آبان تا فروردین ماه محدود می شود که در این ایام با همکاری شهرداری ها، منابع طبیعی و محیط زیست نسبت به درختکاری اقدام می‌کنیم.
دهکردی در پایان یادآور شد: البته اقدامات انجمن های محیط زیستی تنها منحصر به درختکاری نمی‌شود و برنامه‌های دیگری از جمله پاکسازی‌های محیطی، آموزش در مدارس، کمپین درب بطری و خانه پاک که همگی به مباحث محیط زیستی مربوط می‌شوند نیز از جمله برنامه‌هایی هستند که توسط انجمن‌های محیط زیستی در سطح استان اجرا می‌شوند.


شهروندی مسئولیت پذیر در برابر محیط زیست
ایمان کاهکش از دیگر فعالان محیط زیست نیز در این مراسم عنوان کرد: امروز در کنار سایر سازمان های مردم نهاد خوزستان از جمله مهرورزان طبیعت پاک و دیده بان جلگه سبز یک مراسم یادبود درختی به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت “سوزان بختیاری زاده” فعال محیط زیستی و رسانه ای استان در پارک لاله اهواز برگزار کردیم.
وی تأکید کرد: قطعا وظیفه انسانی و اجتماعی اقتضا می‌کند که یادبودهای این چنینی را برای افراد شاخص از جمله “سوزان بختیاری زاده” برگزار کنیم و همزمان با این گونه مراسم ها نیز در مورد ترویج فرهنگ توسعه درختکاری و فضای سبز و نیز یک سری موارد از جمله استفاده کمتر یا عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف، استفاده از لیوان همراه، کیسه‌های پارچه ای و همچنین استفاده کمتر از مواد شوینده و سایر مواد آلوده کننده آب، هوا و خاک تأکید کنیم.
کاهکش در پایان گفت: باید شهروند مسئولیت پذیری در برابر محیط زیست باشیم و موارد تخریب کننده آن را به تدریج کم و به صفر برسانیم.
تجاوز به حریم رودخانه کارون
شبنم قنواتی زاده یکی از فعالان محیط زیست خوزستان نیز در این مراسم بیان کرد: متأسفانه در نهال کاری هایی که با همکاری شهرداری انجام می‌شود، اشتباهی که مرتب به وقوع می‌پیوندد، عدم توجه به حریم رودخانه کارون است؛ هر رودخانه‌ای دارای حریمی است که ساخت و ساز و یا حتی نهال کاری در آن مجاز نیست.
وی افزود: در مقطع اهواز شاهد نمونه‌های بسیاری از تجاوز به حریم رودخانه کارون هستیم که در این زمینه می‌توان به ساخت و سازهای موجود در بستر این رودخانه و همچنین رستوران هایی که با مجوز و یا بدون مجوز در آنجا با نگاه بهره کشی هرچه بیشتر از ظرفیت رودخانه بدون توجه به ادامه حیات آن ساخته می‌شوند، اشاره کرد.
این فعال محیط زیست خوزستانی یادآور شد: برنامه نهالکاری برای گرامیداشت سالروز درگذشت بانو “سوزان بختیاری زاده” خبرنگار محیط زیستی دلسوز استان خوزستان بود؛ وی در زمان حیات خود تلاش های بسیاری را برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی استان و ‌کشور انجام و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرد.
قنواتی زاده اظهار کرد: فعالان محیط زیست استان به خاطر تلاش های وی دور هم جمع شدند تا با کاشت نهال، صدقه‌‌ای جاری از نوع محیط زیستی را برای روح آن مرحومه بپردازند.
وی با اشاره به اینکه کاشت نهال یک نوع هدیه نفس به زمین است، عنوان کرد: ما نهال زندگی را در زمین می‌کاریم تا هوای سالم برای تنفس کردن مردم در محیطی که پر از آلودگی های متنوع محیط زیستی است، بیشتر شود.
فعال محیط زیست خوزستان اضافه کرد: این برنامه با همکاری شهرداری اهواز و ‌با حضور پنج انجمن محیط زیستی استان در ذیل جمعیتی تحت عنوان جامعه درختکاران خوزستان در پارک لاله اهواز برگزار شد.
قنواتی در پایان گفت: در این برنامه طبق روال قبلی سایر نهال کاری هایی که در استان انجام می‌دادیم، یک کارگاه آموزشی به صورت چهره به چهره برای شرکت کنندکان برگزار و طی آن نکاتی را در مورد عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف، استفاده از لیوان همراه و نیز لزوم داشتن کیسه‌های همراه برای جمع آوری زباله‌ها در هنگام مراجعه به طبیعت را یادآوری کردیم.
شهدا به اجتماع اکسیژن می دهند
محمد چوپان یکی دیگر از فعالان محیط زیست نیز عنوان کرد: ما انسان ها به عنوان اشرف مخلوقات در برابر همنوعان و سایر مخلوقات خداوند وظایفی داریم و باید قدر نعمت‌های خدادادی مثل آب، هوا، خاک و محیط زیست را بدانیم و ارزش و اهمیت آنها را نیز برای دیگران بازگو کنیم.
وی با طرح این سؤال که به راستی اگر فقط یک نصف روز آب نداشته باشیم یا چند ثانیه فقط هوا نباشد چه می‌کنیم آیا می‌توانیم به زندگی خود ادامه دهیم؟ گفت: اهواز اولین شهر از لحاظ آمار مبتلا به سرطان است و این در حالی است که از نظر جمعیتی مقام اول کشور را ندارد؛ عوامل مختلفی در به وجود آمدن این بیماری دخالت دارد که بر اساس نظر پزشکان فقط ۱۵ درصد آن ژنتیکی بوده و‌مابقی آن در اثر دخل و تصرف‌های انسان در طبیعت به وجود می آید.
این فعال محیط زیست خوزستانی اضافه کرد: بسیاری از مبتلایان به سرطان حاصل نامهربانی‌های ما نسبت به طبیعت هستند؛ همه باید مهربانی را از خدا یاد بگیریم و نسبت به مادرمان زمین و پدرمان آسمان مهربانی بیشتری داشته باشیم.
چوپان ابراز امیدواری کرد: امیدوارم به تعبیر حضرت امام بشر روزی به جایی برسد که مسلسل‌های خودرا به قلم تبدیل کند و ما بتوانیم در سایه تراوشات این قلم بدانیم، بفهمیم و بفهمانیم و زندگی بهتری را برای خودمان، فرزندان و نوادگان خود فراهم بکنیم.
وی یادآور شد: در این مراسم همه جمع شدیم که یاد زنده نام “سوزان بختیاری زاده” را گرامی بداریم، کسی که خیلی چیزها از او یاد گرفتیم و اولین آن نیز درس مقاومت در راه رسیدن به هدف بود؛ مرحوم بختیاری زاده اگر چه دو بار در برابر غول سرطان پیروز شد ولی بار سوم به علت اینکه دیگر توانی برایش باقی نمانده بود در اثر این بیماری دار فانی را وداع گفت.
فعال محیط زیست خوزستانی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد همچون مرحوم بختیاری زاده وجود دارند که اکنون در گوشه‌ای از بیمارستان شفا و بقایی در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان هستند، گفت: وقتی فاطمه عبادی با هنر رسالت خود را در این زمینه به نحو احسن انجام می‌دهد در مقابل من هم باید در این زمینه رسالتی برای خود داشته باشم که تفاوتی ندارد نویسنده، گوینده، منبری، دانشگاهی و یا رزمنده باشم.
چوپان عنوان کرد: جنگ هنوز تمام نشده چون دیروز با دشمن بیرون می جنگیدیم و امروز در حال جنگ با دشمن‌های نامرئی هستیم که در محیط زیست وجود دارند؛ شهید همانند درخت است که به اجتماع اکسیژن می‌دهد و ما باید به یاد شهدا درخت بکاریم.
وی با بیان اینکه امروز به درختکاری خیلی بیشتر از شهدا نیاز داریم زیرا آمار مبتلایان به سرطان در شهر نه چندان بزرگی مثل اهواز روز به روز در حال افزایش است، ادامه داد: امیدوارم که خیلی زود شاهد کاهش آمار مبتلایان به سرطان در بیمارستان ها باشیم و خیلی زود رودخانه کارون به رونق گذشته خود دست پیدا کند.
این فعال محیط زیست خوزستانی در پایان گفت: همگی باید در برابر حفظ محیط زیست احساس مسئولیت داشته باشیم که این احساس مسئولیت در مسئولان باید به صورت تصمیمات صحیح مدیریتی و در مردم با فرهنگ سازی درست در زمینه حفظ محیط زیست خود را نمایان کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.