کد خبر : 33629
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 اسفند 1400 - 13:12
-

اخبار خوزستان

سید ابوالفضل حسینی

چرا باید مدیر آب و فاضلاب خوزستان تغییر کند؟/ مشکلات فاضلاب‌ بلای جان مردم است

چرا باید مدیر آب و فاضلاب خوزستان تغییر کند؟/ مشکلات فاضلاب‌ بلای جان مردم است
عدم تعامل با شهرداری‌ها، عدم ارتباط با شهروندان و فرهنگ سازی به منظور کاهش مصرف آب، عدم اطلاع رسانی به شهروندان درباره پروژه‌های آب و فاضلاب از جمله ضعف‌های ملموس آبفای خوزستان است.

عدم تعامل با شهرداری‌ها، عدم ارتباط با شهروندان و فرهنگ سازی به منظور کاهش مصرف آب، عدم اطلاع رسانی به شهروندان درباره پروژه‌های آب و فاضلاب از جمله ضعف‌های ملموس آبفای خوزستان است.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از فارس از اهواز، یکی از نیازهای اساسی و زیر بنایی جوامع انسانی تامین آب سالم و کافی، جمع آوری، تصفیه و دفع بهداشتی پساب‌های حاصل از مصرف آب است؛ براساس قوانین موجود این ماموریت به شرکت‌های آبفا واگذار شده است.

خوزستان به دلیل قدمت تاریخی دارای سیستم‌های مدیریت آب و دفع فاضلاب قدیمی بود ولی بعدها که بحث سیستم‌های دفع فاضلاب مدرن و پیشرفته به وجود آمد این استان درگیر جنگ تحمیلی و خرابی‌های پس از آن شد و به دلیل تغییر اولویت‌ها از احداث سیستم‌های نوین آب و فاضلاب غفلت شد.

در سال‌های گذشته به دلیل وقوع آبگرفتگی‌های متعدد و مشکلات زیاد در حوزه آبفا اعتبارات میلیون دلاری در این زمینه اختصاص یافت تا خوزستانی‌ها منتظر تحول در این شرکت باشند.

انتظار خوزستانی‌ها برای حل مشکلات آب و فاضلاب و عقب ماندگی استان در اجرای پروژه‌های مربوط به حوزه آبفا سبب شد که آیت الله رئیسی قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم جلسه‌ای با مسئولان عالی رتبه کشور و جمعی از مقامات استانی خوزستان برگزار کند و درباره حل این مشکلات تأکید کند.

رئیس جمهور در سفر شهریورماه خود به خوزستان نیز از پروژه ساماندهی شبکه فاضلاب اهواز بازدید و برای تسریع در روند خدمت‌رسانی دستوراتی صادر کرد.

آب با طعم آلودگی

دی ماه سال گذشته اخباری مبنی بر اختلاط آب آشامیدنی با فاضلاب در رسانه‌ها منتشر شد و عده‌ای آن را رد کردند؛ آب و فاضلاب نیز اساساً این مسئله را رد می‌کند و می‌گوید مطلوبیت آب اهواز نرمال است و آلودگی ندارد.

مدیرکل محیط زیست نیز درباره این مسئله می‌گوید: نمونه برداری از آب ۱۰ منطقه مختلف از اهواز انجام شد و بحمدالله وضعیت سلامت آب در ۹ منطقه از این کلانشهر مطلوب بود و مشکل خاصی مشاهده نشد اما براساس نمونه برداری‌ها از آب شرب منطقه پردیس، وضعیت سلامتی آب کمتر از نرمال بود.

نرمال نبودن وضعیت آب یکی از بزرگ‌ترین مناطق شهری اهواز تا مدت‌ها سوژه محافل خبری بود و مردم این مناطق برای برخورداری از آب سالم آن را بعد از فرآیند تصفیه می‌جوشاندند.

پردیس اما تنها منطقه اهواز نبود که با آب شرب بی کیفیت مواجه بود و چندی پیش رئیس سابق مرکز بهداشت غرب اهواز از وضعیت نامطلوب آب در روستاها و برخی از مناطق غرب اهواز خبر داد.

مهران احمدی بلوطکی با اشاره به اینکه میزان مطلوبیت آب روستایی در غرب اهواز بین ۵۰ تا ۶۰ درصد است گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد آب روستایی کلر کافی نداشته و کدر است. او می‌گوید: ما مرتب این موضوع را به آب و فاضلاب استان اعلام و گفته‌ایم آب روستایی اهواز با مشکل اساسی مواجه است.

دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به اینکه در آب شهری نیز نگرانی هایی وجود دارد ابراز کرد: با اینکه می گویند مطلوبیت آب شهری از نظر کلرزنی بیش از ۹۰ درصد است ولی از نظر کدورت در نمونه های آب شهری ۲۰ تا ۳۰ درصد در برخی مناطق حتی مرکزی شهر کدر است که آب و فاضلاب باید مداخلات جدی و لازم خود را در این زمینه داشته باشند.

قطعی آب قوز بالا قوز مشکلات

قطعی مکرر آب در برخی از مناطق اهواز و به‌ویژه روستاها سبب شده که شورای سلامت اهواز به اداره کل آبفا خوزستان تذکرات لازم را بدهد اما مدیران آبفا معتقدند که قطعی آب به دلیل فرسوده بودن تأسیسات است و آنها همه سعی خود را برای آبرسانی به مردم می‌کنند.

دبیر شورای سلامت اهواز نیز در گفت‌وگویی گفته بود: قطعی مکرر آب در برخی نقاط شهری اهواز مخصوصا در مناطق حاشیه غرب و شرق اهواز به یکی از چالش‌های اساسی تبدیل شده که مرتب این موضوع را به آبفا اهواز تذکر دادیم و انتظار داریم در شرایطی که کرونا در سطح شهر بیداد می‌کند، تدابیری اندیشیده شود که آب با قطعی مکرر روبه رو نشود و دسترسی مردم به آب کافی باشد.

گلایه شهروندان به سرریز فاضلاب در خیابان‌ها

شهروندان اهوازی در یک سال گذشته به‌صورت مکرر درباره سرریزفاضلاب در مناطقی مانند کوی رمضان، کوی باهنر، کوی شهید رجایی، پردیس یک، پردیس ۲، پادادشهر، فاز دو پادادشهر و خیابان‌های مرکز شهر گزارش‌ کرده‌اند اما گزارش معضلات تکرار مکررات شده و مردم از این وضع ناراضی هستند.

یکی از شهروندان ساکن در منطقه کوی رمضان می‌گوید: در زمستان بارش باران بهانه است اما سرریز فاضلاب در تابستان هیچ توجیهی ندارد و خیابان‌های این منطقه در تابستان هم با مشکل مواجه هستند.

وی می‌افزاید: این وضعیت علاوه بر سلامت ما بر وضعیت خرید و فروش منازل هم تأثیر گذاشته چرا که با دیدن این وضعیت کسی برای خرید این خانه‌ها و سرمایه گذاری جهت نوسازی بافت رغبتی ندارد.

یکی از شهروندان ساکن در منطقه کوی علوی اهواز نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: وضعیت سرریز فاضلاب در خیابان‌ها برای ما عادی شده و اگر روزی این وضعیت را نبینیم تعجب می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: هر چند سال یک بار این خیابان‌ها حفر و به حال خود رها می‌شوند و ما ترجیح می‌دهیم که وضعیت به همین شکلی که هست، بماند.

بدتر از سرریز فاضلاب ریزش آن در کارون است

یک فعال محیط زیست به خبرنگار فارس می‌گوید: ۱۸۵ هزار مترمکعب فاضلاب در شرق تولید می‌شود که بخشی از آن به رودخانه کارون سرریز می‌شود و از ۱۰۷ هزار مترمکعب فاضلاب غرب اهواز نیز ۷۵ هزار مترمکعب به رودخانه کارون سرریز می‌شود.

فواد ناصری ادامه می‌دهد: این میزان فاضلاب از ۱۴ کانون در شرق اهواز و ۱۰ کانون در غرب اهواز وارد رودخانه کارون می‌شود.

این کنشگر اجتماعی عنوان می‌کند: در این میان فاضلاب کشاورزی شرکت‌های هفتگانه کشت و صنعت نیشکر نیز وارد کارون می‌شوند. در خوزستان ۶۱ بیمارستان وجود دارد که از این تعداد ۱۸ بیمارستان در حوزه رودخانه‌های کارون و دز قرار دارند و از این تعداد چهار بیمارستان تصفیه خانه ندارند و پساب آنها مستقیم وارد رودخانه می‌شود.

وی اظهار می‌کند: در شبانه‌روز تقریباً ۲۰۰ هزار مترمکعب از ۲۴ نقطه، پساب در رودخانه کارون تخلیه می‌شود و پساب شهر‌های آبادان، خرمشهر، ویس، ملاثانی و شوشتر نیز وارد رودخانه کارون می‌شود.

فاضلاب‌های رو باز و بی مسوولیتی آبفا و شهرداری

هر ساله شاهد مرگ کودکان در فاضلاب‌های روباز اهواز هستیم و در این میان شهرداری آبفا را مقصر می‌داند و آبفا نیز با صدور بیانیه‌ای شهرداری را مقصر اصلی معرفی می‌کند.

در میان این بلبشو هر سال اتفاقات تکراری مرگ کودکان خانواده‌ها را داغدار می‌کند تا مردم مدام این سوال را تکرار کنند «چه زمانی وضعیت فاضلاب‌های روباز بهبود پیدا می‌کند؟».

آنچه مردم می‌خواهند بهبود وضعیت است تا جان کودکانشان در امان باشد نه اینکه شاهد دعوای اداری شهرداری و آبفا باشند؛ این مسئله زمانی حل می‌شود که شهرداری و آبفا دو طرف یک میز بنشینند و تفاهم کنند اما چنین عزمی مشاهده نمی‌شود.

نتیجه تغییرات احساس نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، در یک سال گذشته خیابان‌های زیادی به منظور اصلاح شبکه فاضلاب اهواز زیر و رو شدند اما شهروندان هنوز نتیجه ملموس این تغییرات را حس نکرده‌اند و آنچه می‌بینند ترافیک سنگین و خیابان‌های بسته است.

شهردارچی‌ها معتقدند که آبفا بعد از حفاری در خیابان‌ها مسئول ترمیم آسفالت هستند و آبفا نیز زیربار این مسئولیت نرفته است، به همین دلیل شهروندان اهوازی روزانه نظاره گر حفاری در خیابان‌ها بدون اطلاع قبلی هستند.

عدم تعامل با شهرداری‌ها، عدم ارتباط با شهروندان و فرهنگ سازی به منظور کاهش مصرف آب، عدم اطلاع رسانی به شهروندان درباره پروژه‌های آب و فاضلاب از جمله ضعف‌های ملموسی است که آبفای خوزستان در دولت رئیسی با آن درگیر است.

هرچند اعتبارات اختصاص یافته در حوزه آب و فاضلاب خوزستان به‌صورت مکرر اطلاع رسانی می‌شود اما پیشرفت طرح‌های این حوزه هنوز برای مردم ملموس نشده است؛ مدیرعامل پیشین آب و فاضلاب خوزستان در ابتدای سال جاری پیشرفت پروژه‌‎های آب و فاضلاب خوزستان را ۴۲ درصد اعلام کرده بود و ۱۰ ماه بعد از این مصاحبه هنوز پیشرفت این پروژه ۴۰ درصد اعلام می‌شود؛ هرچند مدیرعامل آبفا خوزستان می‌گوید تا پایان امسال پیشرفت این پروژه به ۶۰ درصد خواهد رسید.

چندی پیش علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با صدور حکمی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور را تغییر داد و اتابک جعفری لور را جایگزین حمیدرضا جانباز در راس شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور کرد.

این انتصاب نوید تغییرات در شرکت‌های تابعه می‌دهد و خوزستانی‌ها امیدوارند ادامه این تغییرات سبب بهبود وضعیت آب و فاضلاب در این استان شود تغییری که می‌تواند دغدغه اول مردم خوزستان را در دولت رئیسی محقق کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.