کد خبر : 34308
تاریخ انتشار : جمعه 26 فروردین 1401 - 13:15
-

اخبار خوزستان

سید ابوالفضل حسینی

ویژه و مهم | استاندار خوزستان در نشست خبری: پروژه های انتقال آب که باعث کاهش حق آبه مخالفیم / جلوی پروژه های ترک تشریفات را گرفتیم / انتصاب مدیران کل باید از سوی وزارتخانه ها صورت پذیرد / بازگشایی مدارس تصمیم ملی بود

ویژه و مهم |  استاندار خوزستان در نشست خبری: پروژه های انتقال آب که باعث کاهش حق آبه مخالفیم / جلوی پروژه های ترک تشریفات را گرفتیم / انتصاب مدیران کل باید از سوی وزارتخانه ها صورت پذیرد / بازگشایی مدارس تصمیم ملی بود
استاندار خوزستان درخصوص آزادسازی سواحل در استان گفت: تا چند ماه دیگر ۱۹ نقطه ریزش فاضلاب به کارون قطع خواهد شد. همچنین ۴ رستوران در ساحلی کارون اهواز جنبه عمومی داشته و عموم مردم می‌توانند از آن استفاده کنند ولی ویلاهای شخصی که در برخی نقاط ساحلی استان بود مانند دیگر استان‌ها تخریب شد.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از جنوب فردا، صادق خلیلیان چهارشنبه ۲۴ فروردین ماه در بخش نخست نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در سالن همایش آب و برق خوزستان برگزار شده بود، اظهار داشت: بحث استان خوزستان و انتخاب استاندار مباحث زیادی را در ذهن‌ها مطرح می‌کند.

استاندار خوزستان عنوان داشت: در یکی از روزهای پس از تشکیل دولت با بنده در رابطه با پذیرش استانداری خوزستان صحبت شد که در هیات دولت پس از ارائه برنامه‌هایم رای اعتماد لازم را دریافت کردم.

خلیلیان بیان داشت: روند کاری انتخاب استاندار در دولت به این صورت است که نامزدها برنامه‌های خود را ارائه کرده از جلسه خارج می‌شود و رای لازم را دریافت می‌کنند بر همین اساس مشکلات استان را احصاء کرده و در جلسه هیات دولت مطرح کردیم.

وی تصریح کرد: نخستین مسئله‌ای که در خصوص خوزستان به چشم می‌خورد، این است که استان خوزستان با وجود اینکه ۴٠ درصد بودجه عمومی کشور را تامین می‌کند، چرا وضعیت مناسبی ندارد.

استاندار خوزستان افزود: در مرحله نخست بایستی اقداماتی را که لازم است در قالب برنامه ۲ ساله تدوین کنیم و در روزهای آغازین با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این برنامه را نگاشته و به هیات دولت ارسال کردیم.

خلیلیان با اشاره به مباحث مطرح شده در هیات دولت مبنی بر تامین حق‌آبه خوزستان ادامه داد: زمانی که استان خوزستان منابع نفت و گاز خود را صرف عمران و آبادانی کشور می‌کند، طبیعتاً دارای حق‌آبه‌ای است و این توازن باید برقرار بماند.

وی ابراز داشت: در زمان آغاز به کار استانداری خوزستان برخی از عدم تعیین مصوبات پس از سفر هیئت دولت به استان اظهار نگرانی می‌کردند، یکی از فعالیت‌های نخست ما این بود که مصوبات سفر را در چهارچوب برنامه ۲ ساله تعیین کردیم.

استاندار خوزستان گفت: در این مصوبات مهمترین مشکلات مدنظر قرار گرفت و ٣۶ هزار میلیارد از هیات دولت مصوبه دریافت کردیم.

خلیلیان ابراز داشت: ٢٠ هزار میلیارد توسعه سرمایه‌گذاری، ٣٠هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان اعتبار تسهیلاتی برای پشتیبانی از تولید و ٣ هزار و ٩٠٠ میلیارد تومان قرض الحسنه به ازدواج جوانان اختصاص یافت.

وی گفت: نخستین مشکلاتی که در ابتدای کار داشتیم بحث نیشکر هفت تپه بود با مکاتباتی که با رئیس جمهور صورت گرفت خطرات این کار گوشزد شد و در جلسه‌ای با معاون اول، دادستان کشور و وزرای ذیربط داشتیم؛ مسئله بازگشت کشت و صنعت نیشکر به وضعیت قبلی و یا تامین اجتماعی مطرح شد.

استاندار خوزستان اظهار داشت: پس از چندی واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی رخ داد و کارخانه در مسیر صحیح خود قرار گرفت.

خلیلیان بیان داشت: پس از این رخداد‌ها بحث زلزله اندیکا اتفاق افتاد که با حضور در مناطق زلزله‌زده توجه رسانه‌ها را به این مناطق جلب کردیم و مسیولان مختلفی در این مکان حاضر شدند.

وی عنوان داشت: براساس مصوبات دولت که یک هزار و ١٢٠ میلیارد تومان به تصویب رسیده بود، کار بازسازی را در این مناطق آغاز کردیم و خوشبختانه روند خوبی داشته است، براساس گزارشی که بامداد امروز در ستاد بازسازی اندیکا مطرح شد، تاکنون از ٩٨٠ واحد مسکونی مدنظر در اندیکا۴۶٠ واحد احداث شد و برنامه‌ریزی شده است که تا خردادماه کار بازسازی را به اتمام برسانیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: یکی از مشکلات استان خوزستان بحث شبکه دفع آب‌های سطحی و فاضلاب است از اوایل مهرماه کار بازسازی این شبکه آغاز شد البته طرح اصلی بازسازی فاضلاب اهواز ٢ ساله به اتمام می‌رسد اما طرح اضطراری در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم با بارندگی‌های زیاد زمستانی مقابله کنیم.

خلیلیان ابراز داشت: از ٢۴ نقطه ورودی فاضلاب به رودخانه کارون ١٩ نقطه آن طی ٢ الی ٣ ماه آینده مسدود خواهد شد.

وی اظهار داشت: تأسیسات تصفیه خانه شرق اهواز به اتمام رسیده است و قابلیت تصفیه ١١٢ متر مکعب آب در شبانه‌روز را دارد، همچنین تصفیه‌خانه شادگان با حضور وزیر افتتاح شد در سال ١۴٠١ تصفیه‌خانه‌های آبادان، خرمشهر، بندرامام و ماهشهر را به پایان می‌رسانیم.

صادق خلیلیان در بخش دوم نشست خبری با اصحاب رسانه که به پرسش و پاسخ اصحاب رسانه اختصاص یافت، در خصوص حق‌آبه استان اظهار کرد: در جلسه هیات دولت مطرح کردم که حق‌آبه استان باید حفظ شود و رئیس جمهور نیز در سفر خود به خوزستان چنین وعده‌ای را دادند.

وی افزود: طرح‌های انتقال آب در دولت‌های مختلف از سرشاخه‌های کارون و چهارمحال و بختیاری انجام و طرح های دیگر نیز نیمه کاره ماند ولی در حال حاضر با انتقال آب که باعث آسیب‌رساندن به بحث‌های زیست محیطی و کاهش حق‌آبه استان می‌شود کاملاً مخالف هستیم.

خلیلیان در پاسخ به نحوه تعطیلی‌های مربوط به افزایش گردوغبار اظهار کرد: باید توازنی در این خصوص صورت بگیرد و در مواقعی که میزان گردوغبار برای کودکان خطرناک باشد مدارس در مقاطع دبستان و پیش دبستانی و حتی بالاتر تعطیل و اگر برای برای بزرگسالان نیز خطرناک است ادارات را نیز تعطیل خواهیم کرد.

وی در خصوص تغییرات مدیریتی در استان ادامه داد: فرمانداران ۱۷ یا ۱۸ شهرستان تغییر و ۲ یا سه فرماندار دیگر در دست تغییر است و در خصوص ادارات‌کل نیز باید از طریق وزارتخانه‌ها انجام شود و ما فقط می توانیم گزینه پیشنهاد دهیم.

استاندار خوزستان اضافه کرد: بازگشایی مدارس یک تصمیم ملی بوده و تنها کاری که می‌توانستیم در این شرایط خوزستان انجام دهیم کاهش طول تحصیلی و افزایش سرعت تدریس معلمان بود که تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه دروس را به اتمام برسانند.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات استان پروژه‌های ترک تشریفات است که این یک روند قانونی بوده ولی در گذشته خیلی از پروژه‌ها از آغاز به صورت ترک تشریفات انجام می‌شد که جلوی آن‌ها را گرفتیم.

خلیلیان در پاسخ به کارهای انجام شده در اندیکا بیان کرد: پروژه‌های اندیکا نیز در حال انجام بوده که ۸۰ مدرسه در حال بازسازی، ۹۸۰ واحد در حال ساخت که ۴۶۰ واحد آن تکمیل شده و تعمیرات بیش از یک‌هزار واحد نیز در حال انجام است که بسیاری از آن‌ها به اتمام رسیده است.

وی افزود: مناطق محروم در استان وجود دارد و برخی زیرساخت ها ضعیف هستند ولی خوزستان محروم نیست. زیرساخت‌هایی مانند فاضلاب و تصفیه‌خانه‌های استان در حال انجام است و طرح ۲ خطه کردن راه‌آهن اندیمشک- اهواز نیز به طول ۱۲۵ کیلومتر انجام و ۲۰ کیلومتر آن به دلیل مشکلاتی پنج سال بلاتکلیف مانده که مشکلات در حال برطرف کردن و انجام است.

استاندار خوزستان گفت: در بحث مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها باید به وظایف خود عمل کنند و در جذب نیروهای بومی به خوبی عمل کنند و سیاستگذاری کردیم شرکت‌های بزرگ حساب خود را به استان انتقال دهند که بعد از این اتفاق منابع موجود در بانک‌های استان ۵۰ درصد افزایش داشت.

وی در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: در بحث مالیات شرکت‌هایی دفاتر مرکزی آن‌ها در تهران است و مالیات در تهران پرداخت می‌شود که در این خصوص نیز سیاستگذاری ما به همین شکل است تا مالیات‌ها در استان پرداخت شود.

خلیلیان ادامه داد: در قالب مسئولیت‌های اجتماعی بنا شد شرکت‌ها پروژه‌هایی که به عنوان مسئولیت‌های اجتماعی انجام دادند اعلام کنند که تنها پنج شرکت اعلام کردند، به همین دلیل شورای راهبردی تاسیس تا منابع مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها شفاف و در یک محل جمع‌آوری و پروژ‌ه‌ها تعریف و از این محل بودجه آن تعیین شود و در عین حال مشخص باشد این پروژ‌ها چه نقشی در آبادانی استان دارند.

وی درمورد بیکاری در استان گفت: از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان تعیین ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پشتیبانی کارخانجات، تامین نقدینگی و سرمایه‌گذاری برای اشتغالزایی بود.

استاندار خوزستان اظهار کرد: همچنین ۵۰۰ شرکت و کارگاه غیر فعال و نیمه فعال در استان وجود دارد که با برطرف کردن مشکلات آن‌ها در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید می‌توان دوباره آن‌ها را به چرخه فعالیت بازگرداند و باعث اشتغال شود و امید است بتوانیم تا ۲ سال آینده نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

وی با اشاره به تغییرات آب و هوایی در جهان و کم آبی در استان گفت: سال گذشته تراز برخی سد‌های کشور منفی بود و وقتی به خوزستان آمدم از‌ گنجایش ۲۷ میلیارد مترمکعبی سدهای استان تنها سه میلیارد مترمکعب ظرفیت آبی وجود داشت و با تغییر الگوی کشت در پاییز و کشت گندم تا حدی مدیریت شد که تشکُل‌های کشاورزی نیز کمک کردند.

خلیلیان با بیان اینکه وزارت کشاورزی کشت برنج را در کشور جز یک یا ۲ استان ممنوع کرده، تصریح کرد: حوضه آبی کرخه در شرایطی بدی است که یکی از دلایل آن کاهش باران در استان لرستان، کرمانشاه و ایلام بوده که اقداماتی برای مقابله با کم آبی در تابستان در حال انجام است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درمورد طرح ۵۵۰ هزار هکتاری عنوان کرد: تامین منابع مالی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به عهده وزارت جهاد کشاورزی است که در جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور این موضوع مطرح و کارگروهی تشکیل شد تا نقشه راه توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین شود تا به تصویب برسد.

استاندار خوزستان درخصوص آزادسازی سواحل در استان گفت: تا چند ماه دیگر ۱۹ نقطه ریزش فاضلاب به کارون قطع خواهد شد. همچنین ۴ رستوران در ساحلی کارون اهواز جنبه عمومی داشته و عموم مردم می‌توانند از آن استفاده کنند ولی ویلاهای شخصی که در برخی نقاط ساحلی استان بود مانند دیگر استان‌ها تخریب شد.

وی با اشاره به اینکه باید به گونه ای عمل کنیم که مردم به حاشیه نشینی در اهواز تشویق نشوند، افزود: ۹۴ شرکت دانش بنیان در استان فعالیت می‌کنند که ۲۰۰ درخواست نیز داریم که باید مراحل صدور مجوز آن‌ها تسهیل شود چرا که به حضور این شرکت‌ها در بخش کشاورزی و صنایع نیاز داریم.

استاندار خوزستان اضافه کرد: قطار شهری اهواز نیز ۲ خط دارد که اختلاف چند ساله شهرداری و پیمانکار که را متوقف کرده و تا رای دادگاه نمی‌توانیم در این خصوص اقدامی انجام دهیم.

وی در پایان بیان کرد: برخی ریزگردها منشاء خارجی در عراق دارند و علت آن سدهایی است که در ترکیه ساخته شده که تاثیر منفی بر رودخانه دجله و فرات داشته و نیازمند اقدامات ملی و بین‌المللی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.