کد خبر : 2953
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 تیر 1398 - 16:21
-

مسجدسلیمان نیاز به طرح جامع مقاوم سازی دارد

مسجدسلیمان نیاز به طرح جامع مقاوم سازی دارد

درگفت وگوی اختصاصی با مجری طرح پژوهشی مقاوم سازی مسجدسلیمان درمقابل زلزله : مسجدسلیمان نیاز به طرح جامع مقاوم سازی دارد مسجدسلیمان برروی گسل های فعال اتصال صفحه ایران و صفحه عربستان واقع شده و به همین دلیل تا زمان تخلیه کامل انرژی بین دوصفحه و تثبیت گسل ها در این محل؛ خطر زلزله همواره

درگفت وگوی اختصاصی با مجری طرح پژوهشی مقاوم سازی مسجدسلیمان درمقابل زلزله :

مسجدسلیمان نیاز به طرح جامع مقاوم سازی دارد

مسجدسلیمان برروی گسل های فعال اتصال صفحه ایران و صفحه عربستان واقع شده و به همین دلیل تا زمان تخلیه کامل انرژی بین دوصفحه و تثبیت گسل ها در این محل؛ خطر زلزله همواره این شهررا تهدید می کند.

شرایط زلزله در مسجدسلیمان متفاوت با سایرشهرهای کشور است چون اولا بخش اعظمی از شهر به صورت غیر اصولی و غیرمجاز و با کیفیت پایین ومصالح بسیار ضعیف ساخته شده ؛ دوما بافت توپوگرافی شهر باعث میشود بعداز زلزله تمام گذرها مسدود شود

به گزارش شبکه خبری خوزستان /سید رسول صالحی مجری طرح پژوهشی مقاوم سازی مسجدسلیمان درمقابل زلزله ودرحال حاضر
کارشناس رسمی دادگستری در املاک وراه وساختمان است درارتباط با شرایط گسل هاو وزلزله مسجدسلیمان درگفت وگو باخبرنگار
ماعنوان کرد:ما شاهد بودیم در سال ۱۳۸۲ چندین زلزله طی یکسال در شهر اتفاق افتاد که باعث شد یک انرژی عظیم در چندین زلزله کوچک مستهلک شود وخطر بزرگی را ازشهر دور نماید اما تا زمانی که گسل های این محل تثبیت نشوند این تهدید برای شهر وجود دارد.
وی افزود:زلزله اخیر نشان داد چقدر مسجدسلیمان در مقابل زلزله آسیب پذیر است که با یک زلزله ۵/۷ ریشتری و ظرف سه ثانیه بیشتر ساختمان ها تا مرز گسیختگی پیش رفتندو شهر مسجدسلیمان تا آستانه ویرانی پیش رفت و اگر سه ثانیه دیگر ادامه داشت شاید یک فاجعه در شهر رخ می داد ؛ در صورتی که زلزله با این زمان وشدت نسبتا کم اصولا نباید آسیبی به سازه ها وارد کند.

این کارشناس ادامه داد:شرایط زلزله در مسجدسلیمان متفاوت با سایرشهرهای کشور است چون اولا بخش اعظمی از شهر به صورت غیر اصولی و غیرمجاز و با کیفیت پایین ومصالح بسیار ضعیف ساخته شده ؛.

وی توضیح داد :دوما بافت توپوگرافی شهر باعث میشود بعداز زلزله تمام گذرها مسدود شود وعملا امکان امداد رسانی درنقاط آسیب دیده نباشد و حتی ممکن است بعضی از واحدهای مسکونی زیر دهها ساختمان مدفون شوند و تخریب پل های فرسوده؛ شهررا بعد از زلزله به چند جزیره تبدیل می کند واز طرفی توزیع خدمات امداد رسانی متناسب با گستره شهر نیست.

این پژوهشگر افزود:همه این مسائل باعث می شود مسجدسلیمان نیاز شدید به یک طرح جامع مقاوم سازی و مدیریت بحران داشته باشد
شرح خدمات این طرح درسال ۹۳ تنظیم شد و قرارداد تهیه آن هم منعقد شد ولی به دلیل بی توجهی مسئولین امر بلاتکلیف و عقیم ماند .
اگر این روند ادامه یابد هیچ امیدی به آینده شهر نیست و بالاخره روزی مسجدسلیمان در یک فاجعه انسانی ویران و حتی امکان امداد رسانی هم نخواهد داشت.

وی توضیح داد:در شرایط فعلی نباید اجازه اسکان در واحدهای گسیخته شده داده شود چون این واحد در اولین تکان تخریب خواهندشد.
وی درخصوص پیش بینی زلزله عنوان کرد: تاکنون امکان پیش بینی دقیق میسر نشده است اما قرار گرفتن برروی گسل فعال؛ بالا آمدن آب های زیر زمینی؛ متصاعد شدن گازهای زیر زمینی را می توان از علائم بروز زلزله در یک منطقه به حساب آورد.

به هر تقدیر چیزی که مسجل است این است که زلزله بزرگترین و جدی ترین تهدید شهر مسجدسلیمان با توجه به همه جوانب وتهدید های حاکم برشهر است و لذا باید تمام تصمیم سازی های کلان شهر براین اساس دنبال شود و براین اساس چند پیشنهاد وراهکار که نتیجه مطالعات محیطی؛ زمین شناختی و شهرسازی است را میتوان به شرح ذیل پیشنهاد داد:
۱- تهیه طرح جامع مقاوم سازی شهر در مقابل زلزله و مدیریت بحران
۲- شناسایی واحدهایی که در محل های ناپایدار مانند کنار دره های سست قرار دارند و جابجایی یا تملک این واحدها
۳- شناسایی واحدهایی که در جریان زلزله اخیر دچار گسیختگی شده اند و بازسازی وتجدید بنای این واحدها(باید توجه داشت که این زلزله می تواند به یک فرصت برای شهر تبدیل شود).

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.