کد خبر : 28964
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1400 - 5:57
-

محسن رضایی در بحران آب خوزستان چه کرد؟

محسن رضایی در بحران آب خوزستان چه کرد؟

محسن رضایی در بحران آب خوزستان چه کرد؟   آرین قاسمی   خوزستان؛ جغرافیایی که روزگاری یکی از پرآب ترین استانهای کشور بود؛ امروز مساله بی آبی، خشک شدن کارون و هورالعظیم اش سر خط اخبار است.   خشکسالی وجود دارد اما معرفی آن بعنوان مقصر اصلی، بیشتر به سلب مسئولیت می ماند.   زخمی

محسن رضایی در بحران آب خوزستان چه کرد؟

 

آرین قاسمی

 

خوزستان؛ جغرافیایی که روزگاری یکی از پرآب ترین استانهای کشور بود؛ امروز مساله بی آبی، خشک شدن کارون و هورالعظیم اش سر خط اخبار است.

 

خشکسالی وجود دارد اما معرفی آن بعنوان مقصر اصلی، بیشتر به سلب مسئولیت می ماند.

 

زخمی که امروز سر باز کرده، نتیجه سالها عدم مدیریت صحیح آب، سد سازی های بی رویه و طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و دز و عدم توجه متولیان به هشدار کارشناسان و دلسوزان است.

 

متأسفانه طی سالهای اخیر هشدار های فعالین محیط زیست و کارشناسان حوزه آب نسبت به عواقب سیاست های غلط دولت‌ها با بی توجهی مواجه شد.

 

بی توجهی البته به نظرات کارشناسان محدود نمی‌شود؛ پافشاری مسوولین امر بر سیاست های غلط در حوزه آب خوزستان تا جایی بود که حتی هشدارهای دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با بی اعتنایی روبرو شد.

 

*اولین هشدار به روحانی*

 

سه هفته پیش دکتر محسن رضایی در صفحه توییتر خود نوشت: ‏فریادتشنگیِ خوزستانِ حاصلخیز، ازکم آبی، بلند است. نه تنها روستا ها بلکه برخی شهرها نیز درمضیقه اند.

بجاست آقای دکتر روحانی برای رسیدگیِ فوری، نماینده ای به خوزستان اعزام کنند. ازنهادهای انقلابی، برادران سپاهی وبسیجی ام می‌خواهم، همچون گذشته، به‌ کمک مردم خوزستان بشتابند.

 

این اولین کنش محسن رضایی پیش از فوران بحران در استان بود. در واقع درخواست دکتر رضایی خبر از حال و روز مردمی می داد که دیگر طاقتی برایشان نمانده است.

 

اما همانطور که پیشبینی می شد؛ باز هم اقدامی از سوی مسئولین صورت نگرفت تا مردم این مناطق با سخت تر شدن شرایط راهی جز اعتراض روبروی خود نبینند.

 

*پلان دوم؛ رایزنی با مقامات و بیت رهبر انقلاب*

 

پس از بی توجهی به هشدار نخست، محسن رضایی با وزیر نیرو، آقای رییسی رییس جمهور منتخب و همچنین فرماندهان سپاه گفتگو و رایزنی کرد و از آن ها برای کمک فوری به خوزستان یاری خواست.

 

در ادامه رضایی گزارشی به دفتر رهبر انقلاب ارسال کرد. در این گزارش او به تشریح مطالبات مردم و بحران آب در خوزستان پرداخت و خواستار رسیدگی جدی به ماجرا شد.

 

*ورود به میدان در بحبوحه تنش های امنیتی*

 

فرمانده هشت سال دفاع مقدس در شرایطی که برخی شهر ها و روستاهای خوزستان صحنه اعتراضات مردم بود؛ اولین مسئول بلندپایه ای بود علی رغم وجود مسائل امنیتی به خوزستان سفر کرد، به میان مردم رفت و مشکلاتشان را شنید. پس از ورود او بود که آب سد کرخه به سوی پایین دست باز شد و بحران تا حدودی فروکش کرد.

 

*بازگشت به تهران و جلسه با رئیس جمهور منتخب*

 

پس از پایان سفر دو روزه به خوزستان، محسن رضایی به تهران بازگشت؛ سفری که حاصل آن گزارشی بود که در جلسه شورا راهبردی استان خوزستان به اطلاع رییس جمهور منتخب رسید و بنا شد تا راه حل های اساسی برای حل بنیادین و نه مقطعی مشکلات خوزستان مطرح شود.

 

در این جلسه بود که رئیس جمهور منتخب وعده استانداری ویژه برای خوزستان را ارائه داد.

 

 

این یک واقعیت است که محسن رضایی برای خوزستان نعمت است. همانطور که در دهه اول انقلاب از کیان ایران و آب و خاک خوزستان دفاع کرد. او هشت سال سخت ترین بحران انقلاب یعنی جنگ را مدیریت کرد و تبدیل به جوان ترین فرمانده ارشد تاریخ جنگ های ایران شد که از خط مقدم یعنی خوزستان از ایران عزیزمان دفاع کرد.‌ او خوزستان را بهتر از هر کسی می شناسد. استانی که یادآور برادران شهیدش است و قطعا خاک و آب خوزستان قدسیتی انکار ناشدنی برای او دارد.

 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.