کد خبر : 324
تاریخ انتشار : شنبه 7 اردیبهشت 1398 - 1:16
-

ماجرای قطع درختان جاده اهواز-خرمشهر چیست؟ + فیلم

ماجرای قطع درختان جاده اهواز-خرمشهر چیست؟ + فیلم

چوب درختان را به صورت قاچاق به شهرهای دیگر برای زغال می‌برند که این عمل یک جنایت است و منابع طبیعی نیز پاسخ گو نیست.

 

مدتی است که درختان بخش اسماعیلیه جاده اهواز-خرمشهر برش داده می‌شوند، اما دلیل آن چیست؟

شبکه خبری خوزستان | درختان نقشی ویژه در زندگی ما ایفا می‌کنند. یکی از رسوم زیبایی که در روز‌های پایانی فصل زمستان در ایران رایج است، کاشت درخت و نهال کاری در این ایام است. در تابستان‌های داغ خوزستان که سایه دیوار‌ها و ساختمان‌ها، گرم و اشیا بسیار سوزان هستند، سایه درخت‌ها خنک است و تنه و برگ آنان هرگز گرم نمی‌شود از همین رو در ایام گرم، مردم برای تنفس هوای تازه و زنده شدن روحشان دل به طبیعت خارج از شهر زده تا دمی بیاسایند.

درختان آسیب رسان به نخیلات، اما فراهم کننده تفریح مردم

مسیر اهواز – خرمشهر نیز یکی از مکان‌های پر از درختی است که مردم روز‌های تعطیل، برای کسب آرامش و تفریح به آنجا می‌روند. اما مدتی است که درختان این منطقه توسط افرادی که مدعی داشتن مجوز هستند برش داده می‎شود و بر تنه شان نیز چوب حراج زده می‎شود. یکی از اعضای شورای روستای مکسر (یکی از روستا‌های مسیر اهواز-خرمشهر) می‌گوید: «هر درختی ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار تومان است در حالی که این افراد با قیمتی بسیار ارزان‌تر درختان را می‌فروشند، که این اقدام غیر قانونی و قاچاق است.»

او در ادامه گفت:  «پنج شنبه و جمعه‎‎ها خانواده‌های زیادی برای تفریح به این مکان آمده و زیر درختان می‌نشینند، که اگر درخت نباشد پس کجا به تفریح بپردازند»

قطع درختان

سید کریم سیف السادات عضو شورای روستای مکسر در گفتگو با خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از اهواز ،با اشاره به اینکه هر ماشین نزدیک به ٢۰ تن بار را جابه جا می کند و در این مکان تقریبا هفته‌ای ۱۰ الی ۱۵ خودرو بارگیری می‌گردد، گفت: ما همه جا اعتراض کرده ایم منابع طبیعی، جهاد کشاورزی اما هیچ کس پاسخگو نیست و قطع کنندگان درخت نیز می‌گویند مجوز داریم درحالی که مجوزشان غیرقانونی است زیرا این درختان در حریم جاده هستند و متعلق به هیچ شخصی نیستند.

قطع درختان

وی افزود:  تابستان با هوای گرم و طاقت فرسای خوزستان از راه خواهد رسید آن زمان این جا مکان مناسبی برای استراحت افرادِ خسته از رانندگی در کنار جاده است، ضمن اینکه با توجه به گرد و خاک در خوزستان، درختان هوا را نیز تمیز می‌کنند.

سیف السادات در ادامه بیان کرد: چوب درختان را به صورتقاچاق به شهرهای دیگر برای زغال می‌برند که این عمل یک جنایت است و منابع طبیعی نیز پاسخ گو نیست.

قطع درختان

سعید بَطیعه، دهیار روستای خبینه که از قطع درختان خشنود نیست، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز ،گفت: ٣۰ سال پیش این درختان اینجا کاشته شده اند که فضایِ سبز زیبا برای روستا فراهم آمده است. این درختان در مالکیت شخص نیستند و آبیاری آن نیز با کشاورز نبوده است، اما معلوم نیست چگونه مجوز قطع را گرفته‎اند! ما نیز پیگیر شده‎ایم، اما گفتند که این موضوع به ما ارتباطی ندارد در حالی که این مکان و درختان کاشته در آن جزو حریم جاده محسوب می‌گردند. راهداری مسئول است و نباید اجازه چنین عملی را بدهد، زیرا جنگلبانی با همکاری راهداری این درختان را کاشته‎اند، درختانی با قدمت ٣۰ سال که حالا عده ای آن را برش داده و با قیمت ارزان به فروش می رسانند.

قطع درختان

مالک زمین و یا دست کم شخصی که خود را صاحب زمین‎های اطراف جاده اهواز – خرمشهر می‎داند در دفاع از عملکرد خود گفت: «این زمین مستثنی است، زیرا ملک شخصی بوده و جزو منابع طبیعی نیز به حساب نمی‎آید. درختان باید برش داده شوند زیرا به نخیلات ضرر زده‎اند تعدادی از نخل‌‎های نخلستان من رشد خوبی داشته و ثمر داده‎اند چونکه در معرض نور خورشید قرار دارند، حال آنکه برخی دیگر که زیر سایه درختان اکالیپتوس بوده و نور خورشید به آنان نمی‎رسید رشد نداشته و ثمر هم نداده اند درحالی که هر ٢ گروه با هم کاشته شده اند.»

وی که مدعی است درختان اکالیپتوس را قطع می‎کند تا به جای آن‎ها درختان ثمر دار بکارد افزود: «همانطور که برای تنفس به درخت نیاز است، انسان به کاغذ و ام دی اف نیز احتیاج دارد ضمن آنکه همه چیز قانونی است و ما مجوز گرفته ایم و بیشتر از ٢ متر برش می‌دهیم.» هر چند بسیاری از درختان این جاده با ارتفاعی کمتر از ٢ متر برش داده شده‎اند.

قطع درختان

بهمن یوسفی بخشدار اسماعیلیه در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران جواناهواز ،با بیان اینکه مجوز حمل چوب را منابع طبیعی اعطا کرده است و چون در حوزه اختیارات منابع طبیعی نیست کاملا غیر قانونی است، گفت: «قطع درختان در حریم جاده در شرایط خاص امکان پذیر است مانند پروژه‌های ملی، البته برخی درختان اکالیپتوس که روی نخیلات سایه می‌اندازند هم می توانند مشمول مجوز شوند، آن هم با مجوز سازمان جهاد کشاورزی و تایید کارشناس این سازمان و فقط برای هرس درختان صورت می‌گیرد و قطع درخت ممنوع است. برش درختان حتی اگر با مجوز باشد باید در ارتفاع ٣ متری انجام گردد در حالی که درختان بخش اسماعیلیه در ارتفاع یک متر قطع می‌شود که کاملا غیر قانونی و غیر منطقی است.»

قطع درختان

فرزاد امین، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اهواز هم در خصوص قطع درختان در مسیر اهواز-خرمشهر و در دفاع از عملکرد این اداره، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: فردی در این راه دارای نخلستان است که درختان اکالیپتوس روی برخی از نخیلات وی سایه اندازی کرده‎اند و در رشد آن‌ها مشکلاتی ایجاد شده است. بنابر این تقاضایی از طرف شورا روستا مبنی بر هرس این درختان برای ما ارسال شد، ما نیز کارشناس را برای بازدید فرستادیم و توضیحات نیز در خصوص هرس درختان داده شده، ولی هیچ گونه مجوز قطع درخت توسط اداره منابع طبیعی صادر نشده و او نیز اقدام به هرس درختان از ارتفاع یک و نیم تا ٢ متر کرده است و این نکته را یادآوری می‌کنیم که اکالیپتوس یک درخت چوب ده است که بیشتر در قالب زراعت چوب در خوزستان کشت می‌شود و به دلیل ممنوعیت قطع درختان در جنگل‌های شمال کشور، کارخانه‎ها نیازمند چوب درختان هستند.

درختان آسیب رسان به نخیلات، اما فراهم کننده تفریح مردم

وی در خصوص مجوز حمل چوب بیان کرد: جز وظایف قانونی اداره منابع طبیعی است تا مجوز حمل را صادر کند. اگر قطع درخت در این منطقه صورت گرفته است قطعا تخلف بوده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد اما هنوز هم، چون درختان از ارتفاع یک و نیم یا زیر ٢ متر قطع شده اند، تحت عنوان هرس محسوب می‌شود. هر چند اکالیپتوس از هر ارتفاعی که برش داده شود (حتی تا ٢ یا ٣ سانتی متر) مجددا رشد می‌کند و تاکید ما نیز بر آن است که این اقدام در اراضی مستثنی (زمین شخصی) بوده و مربوط به شخص کشاورز است که اطراف مزرعه خصوصی خویش را هرس کرده، ضمن آنکه تنها یک مورد مجوز حمل صادر شده است.

قطع درختان

امین با اشاره به وجود قوانین و مقررات سخت در سازمان جنگل‌ها برای قطم درختان، اظهار داشت: طبق ماده ۴٨ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، قطع و حمل چوب نیاز به مجوز دارد که از طرف اداره منابع طبیعی صادر می‌گردد. البته موافقت اولیه توسط مسئولین مربوطه، بسته به آنکه در چه موقعیتی باشد صورت می‎گیرد و در نهایت مجوز حمل آن به هر نقطه ای که متقاضی درخواست دهد توسط اداره منابع طبیعی به عمل می آید.

 

 

 

گزارش از ساسان ناصری زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.