کد خبر : 27758
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 اردیبهشت 1400 - 5:07
-

دود زمین سوخته به چشم مردم و کشاورزان / آتش زدن زمین‌های کشاورزی به چه قیمتی؟

دود زمین سوخته به چشم مردم و کشاورزان / آتش زدن زمین‌های کشاورزی به چه قیمتی؟

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: آتش انداختن به زمین‌های کشاورزی پس از پایان برداشت، باعث کاهش عمر مفید خاک، در خطرافتادن اکوسیستم وآلودگی‌های زیست محیطی می‌شود. عبدالرضا سیداحمدی اظهار داشت: برخی از کشاورزان پس از پایان فصل برداشت محصول به خصوص در محصول جو یا گندم، جهت راحتی خود و آماده سازی سریع زمین

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: آتش انداختن به زمین‌های کشاورزی پس از پایان برداشت، باعث کاهش عمر مفید خاک، در خطرافتادن اکوسیستم وآلودگی‌های زیست محیطی می‌شود.

عبدالرضا سیداحمدی اظهار داشت: برخی از کشاورزان پس از پایان فصل برداشت محصول به خصوص در محصول جو یا گندم، جهت راحتی خود و آماده سازی سریع زمین برای فصل بعدی، آتش به زمین‎‌های خود می‌اندازند.

وی افزود: کشاورزی غیر علمی و تجربی بدون توجه به اکوسیستم و آینده آن، مبحثی است در طولانی مدت عمر رونق کشاورزی را کاهش و آن‌ را با چالش‌های جدی مانند، کاهش کیفیت محصول، کاهش میزان باردهی زمین و گاه بی‌ثمر بودن زمین‌ها تغییر در اکوسیستم و مسائل جدیدی می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خوزستان بیان داشت: زراعت در زمانی سرسبز کننده و احیاکننده محیط زیست و طبیعت و تامین‌کننده مواد غذایی انسان‌ها است اما پس از برداشت محصول، مزارع به زمین‌های سوخته تبدیل می‌شوند و این در حالی است که از نظر علمی، آتش زدن مزارع گندم هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای ندارد .
وی با اشاره به ضررهای ایجادشده برای خاک، پس از آتش زدن مزارع تصریح کرد: آتش زدن مزارع گندم و جو باعث ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی، برهنه شدن و فرسودگی آبی و بادی خاک، از بین رفتن حاصلخیزی خاک، کاهش شدید میزان مواد آلی خاک که یکی از عوامل مهم حاصلخیزی خاک است، در خطر افتادن اکوسیستم حیات خاک و موجودات زنده و کاهش شدید میزان تولید و عملکرد محصولات زراعی می‌شود .

این مقام مسئول با اشاره به روش‌های جایگزین آتش زدن مزارع گندم و جو، گفت: با توجه به توسعه ماشین‌آلات کشاورزی، به راحتی می‌توان بدون آتش زدن مزارع، اقدام به کشت محصول بعدی کرد. ادوات کشت مستقیم محصولات کشاورزی در کاه و کلش وجود دارد و به راحتی می‌توان پس از برداشت، در مزارع به کشت محصول جدید اقدام کرد .

سیداحمدی با اشاره به اینکه استفاده از ادوات کشت مستقیم بهترین گزینه جایگزین برای آتش زدن مزارع است، افزود: در کشاورزی پایدار، بهترین روش جایگزین استفاده از ادوات کشت مستقیم در بقایای محصول قبلی است که علاوه بر حفظ حاصلخیزی خاک، به پایداری تولید محصول و محیط زیست کمک شایانی می‌کند .

وی در خصوص آموزش کشاورزان نیز، گفت: در سال‌های گذشته، سازمان جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی، آموزشی و مدیریتی جهاد کشاورزی، کلاس‌های متعددی برای کشاورزان و مراجعه‌کنندگان برگزار کرده‌اند .

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: در سال‌های گذشته از طریق صدا و سیما، تهیه بروشور و پلاکارد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری کلاس‌های عملی در مزرعه، ایجاد مزارع الگویی، ایجاد مزارع کشت مستقیم در بقایای گیاهی و معرفی ادوات جدید کشاورزی، برای آموزش کشاورزان اقدام شده است .

سیداحمدی گفت: اگرچه کشاورزان از خطرات آتش زدن مزارع کشاورزی آگاه هستند اما باز هم به کشاورزان اکیدا توصیه می‌شود که مزارع را آتش نزنند؛ با تلاش مجموعه جهاد کشاورزی، آتش زدن مزارع کشاورزی به میزان بسیاری کاهش یافته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.