کد خبر : 8481
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1398 - 9:19
-

در جلسه مدیریت بحران خوزستان چه گذشت؟

در جلسه مدیریت بحران خوزستان چه گذشت؟

در جلسه مدیریت بحران خوزستان چه گذشت؟ سامانه بارشی بیش از ۱۱۰ میلی متری در حالی وارد خوزستان شده ‌که در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان، مسئولان دستگاه‌های نفت و ملی حفاری و آب و برق تهران حضور داشتند. به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از تسنیم،

در جلسه مدیریت بحران خوزستان چه گذشت؟

سامانه بارشی بیش از ۱۱۰ میلی متری در حالی وارد خوزستان شده ‌که در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان، مسئولان دستگاه‌های نفت و ملی حفاری و آب و برق تهران حضور داشتند.

به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از تسنیم، مشکلات زیرساختی در خوزستان به یک مشکل تکراری و لاینحل مبدل شده است. پس از هر بارش سیستم های خدماتی مانند دفع فاضلاب و آب های سطحی و حتی چراغ های راهنمایی و رانندگی از دسترس خارج شده است.

این عدم دسترسی به مسئولان نیر سرایت کرده است. در حالی از چند روز پیش سازمان هواشناسی ورود سامانه بارشی شدیدی را برای خوزستان پیش بینی کرده بود ولی مسئولان موثر در این قضیه با وجود ممنوع الخروجی، در خارج از استان حضور داشتند.

غلامرضا شریعتی درجلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خوزستان اظهار کرد: بارش باران با وجود مشکلاتی که ایجاد می‌کند دارای برکات زیادی است.

وی افزود: در سیل اخیر بیش از ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آسیب دید ولی در عوض با بارش های تابستانی ۶۰ هکتار زمین‌ها زیرکشت تابستانه رفت.

استاندار خوزستان بیان داشت: در این کشت تابستانه ۶۰۰ هزار تن برنج که ارزش مالی ۶ هزار میلیارد تومان داشت در خوزستان تولید شد. خوزستان در بخش گندم ۱۴٫۵ درصد افزایش و در بخش دانه های روغنی ۶۰ درصد افزایش خرید تضمینی نسبت به سال زراعی گذشته داشته است.

استاندار: مدیران از استان خارج نشوند

با توجه به پیش بینی بارش ها و اعلام آماده باش به دستگاه های مربوطه، فرمانداران، شهرداران و مدیران کل تا کنترل وضعیت از شهر خارج نشوند.

وی افزود: با توجه حساسیت موجود، ضروری است تا شهرداری و آبفا مناطق آبگیری را که از قبل شناسایی کردند را مورد توجه بیشتری قرار داده تا در صورت نیاز به کمک، تجهیزات و نیرو برای رفع مشکل در منطقه آبگیر به کارگیری شود.

استاندار خوزستان در خصوص خط لوله هایی که آبفا هنوز اتصال آن ها را انجام نداده تصریح کرد: آبفا باید هرچه سریع تر نسبت به اتصال لوله‌های کارگذاشته شده اقدام کند.

وی خاطر‌نشان کرد: شرکت نفت، ملی حفاری، فولاد، توسعه نیشکر و تمام دستگاه ها و شرکت ها با ارائه تجهیزات و امکانات خود باید در کنترل وضعیت آبگرفتگی معابر شهر همکاری کنند.

سیستم بارشی چقدر نگران کننده است؟

اما این سامانه بارشی چه قدر نگران کننده است؟ آیا میزان بارندگی نگران کننده است یا نبود سیستم دفع آب های سطحی، بارش‌ها را نگران کننده می‌کند؟ این سوالی بود که مدیر کل هواشناسی استان خوزستان پاسخ داد.

محمد سبزه زاری مدیر کل هواشناسی استان خوزستان در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خوزستان اظهار کرد: سامانه بارشی جدید از امروز و از سمت جنوب و جنوب غربی استان وارد استان شده و دیگر بخش های استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه این سامانه از نظر هواشناسی هشدار دهنده نیست، افزود: با توجه به حجم بارش ها در بازه زمانی ۸ تا ۱۰ساعت و با توجه به وضع فاضلاب شهرهای ما، این بارش مشکل ساز می‌شود.

رعد و برق شدید در پیش است، عشایر دقت کنند

با اشاره به هشدار های هواشناسی به استان های همجوار، تصریح کرد: برای استان هایی ماننده بوشهر بارش ۲۰۰میلی متر در این بازه زمانی پیش بینی شده که میزان زیادی است.

سبزه زاری بیان کرد: احتمال بارش باران در شهر های جنوبی مانند هندیجان، ماهشهر و امیدیه ۱۰۰تا۱۱۰ میلی متر و در اهواز ۳۵ تا ۶۵میلی متر می باشد.

وی گفت: بارش باران و رعد و برق شدید صبح امروز از ماهشهر آغاز و اواسط روز به اهواز می‌رسد، حجم باران در مرکز استان بعد از ظهر تا نیمه شب خواهد بود. در این سامانه بارشی بیش از همه نگران رعد و برق های شدید هستیم که ممکن است به عشایر آسیب وارد کند.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان بیان کرد: روز سه شنبه این سامانه بیشتر در شرق و شمال شرق استان مستقر شده و بعد از استان خارج می‌شود.

دنبال ساده ترین راه برای حل بحران هستیم؛ تعطیلی مدارس

کیامرث حاجی زاده مدیر کل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: امروزه به علت مشکلات فاضلاب و نبود سیستم دفع آب های سطحی معابر ما با ۲۰ میلی متر بارش دچار مشکل شده و کارمان به تعطیلی های مکرر کشیده می‌شود.

وی افزود: در شرایط بحران تعطیلی ساده ترین راه بوده و نباید فقط به دنبال پیش بینی وضعیت و مجوز تعطیلی باشیم.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان خاطر نشان کرد: با توجه به پیش بینی بارندگی در ۴۸ ساعت آینده، حضور نهادهای خدماتی در صحنه الزامی است.
حاجی زاده تاکید کرد: حضور نیروهای خدماتی در سطح شهر مردم را متقاعد می‌کند که مسئولین در صحنه هستند؛ هر چند در مواردی شاید این حضور به صورت اساسی آن چنان مفید واقع نشود.

وی به کمبود تجهیزات دستگاه های خدماتی مقابله با بحران آب گرفتگی معابر اشاره کرد و‌ گفت: اگر‌‌ همین تجهیزات اندک نیز در محل نباشند و هشدار ها را جدی نگیرند با مشکلات جدی رو به رو می شویم.

دستگاه های معین در شهرستان ها مستقر شوند

مدیر‌کل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: دستگاه ها نباید مشکلات را تقصیر هم بیاندازند چرا که همه ما زیر مجموعه دولت و در مراتب بالاتر زیر مجموعه یک نظام‌ هستیم و مردم‌ برای این‌‌مساله تفکیکی قائل نمی شوند.

حاجی زاده ادامه داد: باید در راستای مقابله با بحران ها اقدام یکپارچه و هدفمند داشته و همپوشانی های لازم را انجام دهیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم. شرکت های ملی حفاری، نفت معین شهرستان اهواز و کارون و باوی هستند و مقرر شده دستگاه های این شرکت ها در این مناطق مستقر شود.

وضعیت سدها مطلوب و ۹ میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی داریم

حمیدرضا لشکری معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق استان خوزستان اظهار کرد: در حوزه کارون ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب، در حوزه سد دز، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون و در حوزه سد کرخه ۲میلیارد و ۱۱۵ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی داریم.

وی افزود: در حوزه مارون که اکنون بارندگی های بسیاری پیش بینی شده ۴۱۱ میلی متر مکعب حجم فعلی است و ظرفیت خالی ۷۳۷ میلی متر مکعب است. به طور کلی ۹ میلیارد ۱۴۸ متر مکعب حجم خالی موجود در سدهای استان است.

انبارهای هلال احمر در وضعیت مطلوبی قرار دارند

علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در باره آمادگی این سازمان برای بارش های پیش رو گفت: آمادگی های لازم ایجاد شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: هشدارهای لازم داده شده و بیش از همه نگران عشایر و روستاییان هستیم که در مناطق کوهستانی از مساله رعد و برق آسیب نبینند.

وی افزود: انبارهای غذایی و پوشاک این سازمان شارژ کامل است و در صورت رخداد مساله می توانیم پوشش کامل دهیم. بالگردها نیز برای پرواز در آمادگی به سر می برند.

امین زرگر رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: آمبولانس در وضعیت آماده باش هستند و وضعیت را به صورت لحظه ای رصد می کنیم.

منوچهر ورناصری فرماندار باوی درباره وضعیت شهرستان باوی با اشاره به مشکل پل ترددی در عناقچه اظهار داشت: چاره ای جز تعطیلی مدارس نداریم.

پل ترددی دانش آموزان عناقچه آسیب دیده است

فرماندار شهرستان باوی اظهار داشت: پل ترددی دانش آموزان منطقه عناقچه دچار مشکل شده و اکنون با قایق درحال تردد هستند و اگر میزان بارش افزایش یابد امکان تردد میسر نیست.

وی ادامه داد: از منطقه ویس به پایین سیل بندها محکم نشدند و اگر میزان بارش افزایش یابد احتمال آبگرفتی روستاها وجود دارد.

علی بویری فرماندار شهرستان هندیجان در باره شرایط مقابله با بحران در هندیجان اظهار داشت: یکی از مشکلات در شهرستان هندیجان بسته شدن محور دیلم-هندیجان است. در محور امیدیه به هندیجان نیز در صورت بارشهای سنگین تردد در این مسیر با مشکل مواجه می شود.

‌‌شبکه فاضلاب اهواز بیش از ۱۰میلی متر بارندگی را پاسخگو نیست

بهنام مریدی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز در این برنامه گفت : از مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر اهواز ، یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن فرسوده است و باید اصلاح و بازسازی و بخش دیگر قدیمی می باشد.

مریدی ادامه داد: اگر باران بالای ۱۰ میلی متر ببارد شهر اهواز شبکه فاضلاب آن جوابگو نیست. از مجموع ۷۵ نقطه شهر اهواز که دچار نشست شده است ۳۳ نقطه مورد اصلاح و سایر نقاط نیز در حال انجام می باشد.

انتهای پیام/۳۳۱/ش

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.