کد خبر : 8729
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 دی 1398 - 11:09
-

به مالک اشتر رای می‌دهید یا کمیل

به مالک اشتر رای می‌دهید یا کمیل

  اگر دو نفر از اصحاب خاص امیرالمومنین برای انتخابات نامزد شوند، شما به کدام یک رای نمی‌دهید؟ مالک اشترنخعی یا کمیل ؟ چرا؟ چرا به مالک اشتر رای می‌دهیم؟ در واقع سئوال مهمتر این است که چرا به کمیل رای نمی‌دهیم؟ دعای کمیل معروف رو امام علی”ع”به همین حضرت کمیل بن زیاد تعلیم داد

 

اگر دو نفر از اصحاب خاص امیرالمومنین برای انتخابات نامزد شوند، شما به کدام یک رای نمی‌دهید؟

مالک اشترنخعی یا کمیل ؟ چرا؟

چرا به مالک اشتر رای می‌دهیم؟
در واقع سئوال مهمتر این است که چرا به کمیل رای نمی‌دهیم؟
دعای کمیل معروف رو امام علی”ع”به همین حضرت کمیل بن زیاد تعلیم داد
هر دوی این شخصیت‌ها، انسان‌های خوبی هستند.

اما مگر انسان خوب، ضرورتا سیاستمدار و مسئول خوبی هم هست؟
هر دوی اینها، در بسیار از مراتب و مقامات شاید هم سطح باشند
اما چرا به کمیل رای نمی‌دهیم؟
مسأله اینجاست.

 

تاریخ را بخوانید:در سال ۳۹هـ. ق. کمیل بن زیاد از طرف امیرالمؤمین (علیه السلام) به فرمانداری شهر هیت منصوب شد. پس از مدتی خبر به وی رسید که یاران معاویه به فرماندهی «سفیان بن عوف» قصد یورش به هیت را دارند، به خیال اینکه آنها در «قرقیسا» هستند، بدون اجازه امام علی (علیه السلام) ۵۰ نیروی مسلح را برای دفاع در شهر گذاشت و خود و یارانش به طرف آنجا حرکت کرد، تا در جنگ پیشدستی کرده باشد.
سپاهیان معاویه از فرصت استفاده کرده به هیت حمله کردند و به غارت پرداختند. امام علی “ع”نامه‌ای به کمیل بن زیاد نوشت و او را سرزنش کرد.

ناراحتی و گلایه امام علی”ع” از کمیل:سستی انسان در انجام کارهایی که بر عهده اوست و پافشاری در کاری که از مسئولیّت او خارج است، نشانه ناتوانی آشکار و اندیشه ویرانگر است. اقدام تو به تاراج مردم «قرقیسا» در مقابل‌‌ رها کردنِ مرزهایی که تو را بر آن گمارده بودیم و کسی در آنجا نیست تا آنجا را حفظ کند، و سپاه دشمن را از آن مرز‌ها دور سازد، اندیشه‌ای باطل است.

 

تو در آنجا پلی شده‌ای که دشمنان تو از آن بگذرند و بر دوستانت هجوم آورند، نه قدرتی داری که در کنار تو نبرد کنند، و نه هیبتی داری که از تو بترسند و بگریزند، نه مرزی را می‌توانی حفظ کنی، و نه شوکت دشمن را می‌توانی درهم بشکنی، نه نیازهای مردم دیارت را کفایت می‌کنی، و نه امام خود را راضی نگه می‌داری

 

اما نظر امام علی”ع” در مورد مالک اشتر:«مالک! مالک چه بود! به خدا اگر کوه بود، کوهی بود جدا از دیگر کوه‌ها و اگر سنگ بود، سنگی بود خارا که سم هیچ ستور به ستیغ آن نرسد و هیچ پرنده بر فراز آن نپرد. خدا رحمت کند مالک را، او برایم چنان بود که من برای رسول خدا صلی الله علیه و آله بودم.

آدم خوب بودن دلیل بر نماینده، رییس جمهور یا سیاستمدار خوب بودن نیست.

حکومت اسلامی، مالک اشتر می‌خواهد.

مالک اشتر سپر بلای علی”ع” بود بخاطر همین رهبر انقلاب فرمودند:
آدم‌هایی را انتخاب بکنید که وقتی رفت در آن مسند نشست حالا آن مسند هر چه باشد؛ چه مسند عضویّت در مجلس خبرگان باشد یا در مجلس شورای اسلامی باشد یا ریاست جمهوری باشد – خودش را سپر بلای مشکلات کشور قرار بدهد، فانی در خدمات و مصالح و منافع عمومی مردم باشد، کشور را به دشمن نفروشد، مصالح کشور را برای رو دربایستی با این و آن زیر پا نگذارد؛باید این را انتخاب کنند.این می‌شود یک انتخابات خوب،این نظر و معیار را با نامزدهای انتخاباتی پیش رو مقایسه کنید.

 

 

نهج البلاغه، ص ۴۰.شهیدی، نهج البلاغه، ص ۴۴۰، کلمات قصار،ش ۴۴۳.ابن أبی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج ۱۵، ص ۹۸.

 

یادداشت از قلم شکسته

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.