کد خبر : 425
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 اردیبهشت 1398 - 20:31
-

اقدامات شهرداری اهواز در بازسازی ساختار های شهر پس از سیلاب

اقدامات شهرداری اهواز در بازسازی ساختار های شهر پس از سیلاب

 به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از روابط عمومی شهرداری اهوازمعاون خدمات شهری شهرداری اهواز اقدامات این نهاد را با رویکرد مدیریت بحران در مرحله بازسازی ساختار های آسیب دیده شهر اهواز بیان کرد. علیرضا عالیپور گفت: با افزایش نزولات جوی در اسفند ماه سال گذشته و  بروز سیل در بیش از ۲۰

 به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از روابط عمومی شهرداری اهوازمعاون خدمات شهری شهرداری اهواز اقدامات این نهاد را با رویکرد مدیریت بحران در مرحله بازسازی ساختار های آسیب دیده شهر اهواز بیان کرد.

علیرضا عالیپور گفت: با افزایش نزولات جوی در اسفند ماه سال گذشته و  بروز سیل در بیش از ۲۰ استان کشور و به دلیل شرایط جغرافیایی و وجود چندین سد در شمال و شمال غرب استان خوزستان ،امتداد سیل وآسیب های آن به سمت شهر هایی همچون اهواز گسترش یافت .

وی افزود: شهرداری اهواز با برگزاری جلسات مستمر در سطح مدیران مناطق و شهردار اهواز توانست  با اقدامات پیشگیرانه و بکارگیری توان مضاعف نیروهای خدمات شهری، نیروهای جهادی، بسیج مردمی و همچنین کمک های ارسالی از سایر استان های مجاور و استان های معین، با احداث سیل بند وخاکریز در سایر نقاط شهر، آسیب های انسانی را به صفر برسانیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز ادامه داد: با احداث سیل بند وخاکریز در مساحتی بیش  از ۶۰ کیلومتر طول و ۳ متر  عرض و ارتفاعی که در برخی نقاط به ۵/۲ متر می رسید و همچنین اطلاع رسانی در حاشیه بلوار ها و پارک های  ساحلی و نیز انسداد شریان های منتهی به رودخانه، توانستیم از خطرات احتمالی پیشگیری کنیم.

علیرضا عالیپور اظهار داشت: با افزایش دبی آب رودخانه تا میزان ۳۷۰۰متر مکعب در ثانیه و بالا آمدن آب وگسترش آن، به زیر ساخت های شهری آسیب های جدی وارد آمد که می توان به بخشی از این آسیب ها از جمله خسارت به فضا های سبز، سواحل رود خانه و تاسیسات برقی و پارکی به میزان ۲۶۹ هکتار،خسارت به کمربند سبز به میزان ۳۵۰ هکتار، خسارت به پمپاژ ۱۶ ایستگاه و خسارت به فضا های سبز پارک های شهری بدلیل زیر آب رفتن ایستگاه های پمپاژ در مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هکتار اشاره کرد.

وی تخریب آسفالت وگذر های ساحلی به طول ۲۸ کیلومتر،خسارت به دیواره های ساحلی ( نرده ها، حرکت اسلپ ها، تخریب باند پیاده رو) به طول ۲۷ کیلومتر، خسارت به احداث سیل بند به طول ۳۶ کیلومتر، خسارت به احداث سد های خاکی بطول ۲۴ کیلومتر و خسارت ناشی از حفاری آسفالت توسط شرکت آبفا بطول ۵ کیلومتر را بخش دیگری از این خسارت ها برشمرد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: با کاهش آب رودخانه به میزان ۱۰۰ متر مکعب در هر روز، و پایین رفتن سطح آب رودخانه، شهرداری اهوازاز ابتدای هفته جاری با بکار گیری نیرو های خدماتی و ماشین آلات حوزه های خدماتی مناطق، درصدد بازگشایی بلوار های ساحلی است .

وی در خصوص اقدامات انجام شده در سطح منطقه یک در همین زمینه گفت: اکیپ های فعال شهرداری منطقه یک با بکارگیری یک لودر و ۲ کمپرسی در حال لجن برداری در  زیر پل چهارم هستند. در همین خصوص نیز ۳ دستگاه پمپ ۱۰ اینچ بصورت شبانه روزی در حال تخلیه آب  محدوده مذکور می باشند که پس از لجن برداری زیر پل چهارم و ساحل شرقی، پاکسازی ساحل شرقی تا آخر هفته به پایان می رسد و ساحل شرقی آماده باز گشایی است.

علیرضا عالیپور ادامه داد: اکثر شریان های ارتباطی در محدوده ساحل غربی کیانپارس تا امتداد پارک جزیره نیز باز گشایی شده است وتنها آسفالت بخش غربی ساحلی زیر پل چهارم در اثر سیل تخریب شده که در این نقطه ۲ لودر و۴ کمپرسی منطقه۲ در حال بارگیری خاک سیل بند های احداث شده و لجن های روبروی پارک جزیره و بخش غربی پل چهارم هستند.

وی گفت: آسفات تخریب شده در این نقطه  بعد از برداشت خاک و لجن برداری توسط اکیپ های آسفالت ترمیم می شود.

وی نشت آب در زیر پل سوم( پل شهید دقایقی) با توجه به اینکه حجم وسیعی از آب رودخانه و لجن حاصله از آن به زیر پل راه یافته است را یکی از معضلات این محدوده برشمرد و تصریح کرد: با اقدامات خدمات شهری و امداد رسانی سازمان آتش نشانی تهران، با استفاده از یک پمپ ۱۰ اینچ و ۳ دستگاه پمپ دیزل،آب این محدوده درحال تخلیه است که تا پایان هفته پس از لجن برداری و پاکسازی آماده باز گشایی  است.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز افزود: اکثر شریان های منتهی به ساحل رودخانه در محدوده منطقه ۳ باز  است وخودرو ها در حال تردد هستند و تنها معضل این منطقه، زیر پل سوم حد فاصل تردد به پارک لاله است که با اقدامات مشابه در روز های آینده آماده بازگشایی می باشد.

علیرضا عالیپورگفت: با نصب یک دستگاه دیزل پمپ بیست اینچ در کانال سلمان و انتقال آب به کانال چمران در منطقه ۶ با کمک سایر دستگاه ها همچون سپاه پاسداران، سازمان آتش نشانی تهران، سازمان آب وبرق، بسیج مردمی و غیره از ورود حجم بسیاری از آب ورودی به محلات گلدشت گلبهار، ملاشیه وحمدیه با کار شبانه روزی و احداث کیلومتر ها سیل بند خاکی جلوگیری کنیم. همچنین علاوه بر یک پمپ بیست اینچ، شهرداری اهواز با استفاده از چندین دیزل پمپ در حال تخلیه آب نشت یافته به کوی گلبهار وگلدشت هستیم.

وی به سایر اقدامات انجام شده پس از فروکش کردن سیل اشاره و تصریح کرد: عملیات پاکسازی مسیر ساحلی فاز اول ،جمع آوری نیوجرسی های مسیر ساحلی توسط ٢دستگاه چرثقیل و کفی تریلر،جمع آوری فاضلاب شهری توسط سه دستگاه تانکر بیست هزار لیتری،جمع آوری خاک سیل بند  توسط ده دستگاه کامیون و یک دستگاه لودر  به میزان ١٨۵ سرویس، رفت و روب توسط بیست نفر نیروی کارگری در مدت زمانی ۴٨ ساعت، شستشوی جداول مسیر رفت و برگشت،شستشو ی علایم ترافیکی مسیر ساحلی،پاکسازی ، شستشو و هرس فضای سبز آیلند وسط و پابیل کردن محوطه گلکاری  آیلند وسط مسیر ساحلی را بخش دیگری از از فعالیت های انجام شده در چند روز گذشته برشمرد.

علیرضا عالیپور همچنین به اقدامات آتش نشانی تهران در این ایام اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۳۰ پمپ لجن کش،دیزلی و برقی بهمراه ۳۵ نیروی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از ابتدای بحران در شهر اهواز مستقر شدند و در مناطقی همچون گلبهار، گلدشت، ملاشیه، عین دو و ساحلی غربی و شهر های همچون سوسنگرد در حال فعالیت هستند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز ادامه داد: از دهم فروردین که اوج بارش ها و ورود آب به استان بود بیش از ۲۰۰ ماشین آلات خاکبرداری از سایر دستگاه های استان و خارج از استان به یاری شهرداری اهواز شتافتند و با توجه به احداث بیش ازیک میلیون متر مکعب سیل بند در اطراف شهراهواز، قطعا جا به جایی این حجم خاک، نیازمند زمان است. با توجه به اینکه کلیه نیروهای زحمت کش خدمات شهری و شهرداری اهواز در یکماه گذشته به صورت شبانه روزی و بدون استراحت پای کار هستند، برای اینکه شهر به حالت قبلی خود باز گردد باز هم به زمان بیشتری نیاز داریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.