کد خبر : 1566
تاریخ انتشار : شنبه 1 تیر 1398 - 0:34
-

آغاز اجرای موفقیت آمیز کد اضطراری ۷۲۴ در خوزستان/ بیمار سکته مغزی با تزریق آمپولTPA در مسجدسلیمان نجات یافت

آغاز اجرای موفقیت آمیز کد اضطراری ۷۲۴ در خوزستان/ بیمار سکته مغزی با تزریق آمپولTPA در مسجدسلیمان نجات یافت

آغاز اجرای موفقیت آمیز کد اضطراری ۷۲۴ در خوزستان/ بیمار سکته مغزی با تزریق آمپولTPA در مسجدسلیمان نجات یافت یکی از راه های درمان سکته مغزی ناشی از انسداد عروق، حل کردن لخته مسدود کننده رگ با تزریق آمپول TPA است که با اجرای کد اضطراری ۷۲۴ در بیمارستان های استان خوزستان این کار اجرایی

آغاز اجرای موفقیت آمیز کد اضطراری ۷۲۴ در خوزستان/ بیمار سکته مغزی با تزریق آمپولTPA در مسجدسلیمان نجات یافت

یکی از راه های درمان سکته مغزی ناشی از انسداد عروق، حل کردن لخته مسدود کننده رگ با تزریق آمپول TPA است که با اجرای کد اضطراری ۷۲۴ در بیمارستان های استان خوزستان این کار اجرایی شد.

به گزارش شبکه خبری خوزستان، یکی از راه‌ های درمان سکته مغزی ناشی از انسداد عروق، حل کردن لخته مسدود کننده رگ است، این کار با استفاده از دارویی به نام Alteplase یا به اختصارTPA انجام می ‌شود. «البته TPA خطراتی هم دارد برای مثال TPA بعد از اثرگذاری و عمل ترومبولیز به درون مغز ترواش می‌کند و به دلیل نیمه عمر بالا و پروتئاز بودن روی پروتئین سازنده عروق خونی PDGF_CC اثر می ‌گذارد و سپس روی گیرنده آن اثر می ‌گذارد و سرانجام ساز و کاری که از مغز در مقابل سموم محافظت می‌ کرد سد خونی مغزی یاBBB  را مختل می‌ کند و ادم وازوژنیک را به وجود می‌ آورد.

ترزیق آمپول حداکثر سه ساعت بعد از شروع سکته مغزی

به علاوه باعث پارگی عروق مغزی در آن ناحیه می‌ شود،TPA  فعال‌ کننده پروتئین پلاسمینوژن است که در کبد ساخته شده و ترشح می‌ شود اما در زمان سکته مغزی-قلبی یا ترشح نمی ‌شود یا کم ترشح می ‌شود که باعث کاهش زمان درمان می ‌شود، هر قدر این درمان سریعتر انجام شود نتیجه بهتری به دست می آید و حداکثر ظرف سه ساعت از شروع سکته مغزی قابلیت تزریق وجود دارد، هر قدر تزریق از شروع سکته به تأخیر بیفتد احتمال بروز خون‌ ریزی مغزی به دنبال این درمان بیشتر می‌ شود.
این دارو از طریق ورید بازویی یا داخل شریانی تزریق می‌ شود، اگر زمان فوق از دست برود و علت سکته آمبولی یا ترومبوز عروق مغزی بوده است داروهایی مثل آسپیرین یا وارفارین تجویز می‌ شود تا با رقیق کردن خون از وقوع لخته‌ های خون جلوگیری کنند.
اگر مشخص شد که یک شریان دچار تنگی شده‌ ممکن است با جراحی بتوان آن را باز کرد.
بعد از بروز یک سکته مغزی که علتش خون‌ ریزی و پاره شدن یک شریان بوده‌ است، درمان بر روی زمینه ایجاد کننده آن متمرکز می‌ شود. درمان طولانی مدت آن ممکن است شامل تجویز داروهای ضد فشار خون باشد تا فشار خون را پایین آورده و از احتمال خونریزی‌ های بعدی جلوگیری کند.

استفاده از روش های نوین در درمان سکته های مغزی

اگر سکته مغزی بر اثر التهاب شریان باشد، داروی کورتون دار تجویز می‌ شود.

به منظور نجات نجات جان بیماران با علایم سکته مغزی و احیای آنها کد اضطراری ۷۲۴ به طور رسمی در روز عید سعید فطر به صورت هم زمان در  استان خوزستان اجرایی شد که با افتتاح این بخش استفاده از روش های نوین در درمان سکته های مغزی در بیمارستان های مختلف آغاز شد.

در شهرستان مسجدسلیمان نیز این کد اضطراری در بیمارستان ۲۲ بهمن این منطقه راه اندازی شد تا به بیماران مراجعه کننده با علایم سکته مغزی کمک شود.

این کد برای بیمارانی است که با علامت سکته مغزی با اورژانس تماس و یا به بیمارستان ۲۲ بهمن مراجعه می کنند که ترتیبی داده شده تا با تزریق داروی تخصصی در همان ساعات اولیه مراجعه بیماران، آسیب ها به حداقل برسند.

هنگامی که اورژانس ۱۱۵ با علائم سکته مغزی بیمار مواجه می شود بلافاصله با بیمارستان هماهنگ و اعلام کد می کند و بیمارستان با آمادگی کامل پذیرای بیمار می شود و بلافاصله بیمار سی تی اسکن انجام می دهد و متخصص مغز و اعصاب بر بالین او حاضر می شود و به مداوای بیمار می پردازد.

اجرایی شدن کد اضطراری ۷۲۴ در مسجدسلیمان

تنها چند روز پس از راه اندازی کد اضطراری ۷۲۴ در بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان بیماری با علایم سکته مغزی مراجعه کرد و با کمک دست اندرکاران احیا شد.

بر همین اساس مسجدسلیمان به عنوان نخستین شهر استان خوزستان پس از اجرایی شدن کد اضطراری ۷۲۴ توانست با تزریق موفقیت آمیز آمپول TPA کار خود را شروع کند.

در این ارتباط خبرنگار شبکه خبری خوزستان به سراغ دکتر علی سرمست سرپرست شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان جهت بیان جزئیات بیشتر در این زمینه رفت تا توضیحاتی را ارائه بدهد.

دکتر علی سرمست سرپرست شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان در گفت و گو با شبکه خبری خوزستان اظهار کرد: یک بیمار ۸۷ ساله با علائم سکته مغزی به بیمارستان ۲۲ بهمن مراجعه کرد که با توجه به مراجعه به موقع اقدامات لازم بر روی انجام شد.

بهبودی نخستین بیمار سکته مغزی

وی در همین ارتباط توضیح داد: پس از مراجعه، کد اضطراری ۷۲۴ روی این بیمار اجرا شد و در ساعت ۱:۴۵ دقیقه بامداد روز شنبه ۱۸ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ تزریق آمپولTPA با موفقیت روی این بیمار صورت می گیرد که منجر به بهبودی وی شد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان تاکید کرد: البته این نکته قابل ذکر است این دارو در زمان تعیین شده یعنی سه ساعت بعد از مشاهده علایم سکته مانند فلجی نیمه بدن، بیرون افتادگی زبان و … می تواند تاثیر گذار باشد.

دکتر سرمست با اشاره به افتتاح کد اضطراری ۷۲۴ به مناسبت عید سعید فطر در بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان خاطرنشان کرد: برای انجام این مهم چهار تخت استروک اختصاص داده شد.

وی عنوان کرد: دو تخت در بخش اورژانس و دو تخت دیگر نیز در بخش ICU  برای بیماران استروک مشخص شده است.

تبریک اجرای موفقیت آمیز کد ۷۲۴ در مسجدسلیمان

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان تصریح کرد: بیمار پس از مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان ۲۲ بهمن و مشاهده علائم سکته، دارو TPA را دریافت و سپس برای مراقبت های ویژه به بخش ICU  منتقل شد که خوشبختانه بهبود یافت.

پس از تزریق موفقیت آمیز آمپول TPA در مسجدسلیمان، دکتر مهران ورناصری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با ارسال پیامی کسب این موفقیت را به مدیر شبکه بهداشت و درمان، پزشکان و پرسنل تلاشگر بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان تبریک گفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این پیام بیان کرد: امیدواریم روزی فرا رسد که کثرت این گونه موفقیت ها ضمن اینکه مایه مباهات و افتخار هموطنان در جای جای میهن اسلامی عزیزمان گردد و شاهد روزی باشیم، که با همت و تلاش دلسوزانه همکاران عزیزم، غبار محرومیت در عرصه سلامت، از شهر مسجدسلیمان و همه شهرهای استان و ایران عزیز و سرافراز ما رخت بربندد
منبع :خبرگزاری علم وفناوری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.