کد خبر : 10159
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 دی 1398 - 6:15
-

پس از دو سال معطلی و رها شدن بدون بودجه / با تغییر «یک لغت»، بالاخره قانون هوای پاک اجرایی شد! +تصویر

پس از دو سال معطلی و رها شدن بدون بودجه / با تغییر «یک لغت»، بالاخره قانون هوای پاک اجرایی شد! +تصویر

تغییر عبارت «هوای سالم» تغییری در نحوه محاسبه، رنگ و یا سایر ویژگی‌های تعریف آلاینده‌های هوا ایجاد نکرده است.

پس از دو سال معطلی و رها شدن بدون بودجه / با تغییر «یک لغت»، بالاخره قانون هوای پاک اجرایی شد! +تصویر

شبکه خبری خوزستان : فاجعه زمانی کامل می‌شود که بدانیم این قانون در بودجه سال آتی نیز جایی ندارد و طبیعتا اجرایی نخواهد شد. این خبری است که اخیرا به نقل از معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شده و ظاهرا اقدام اخیر این سازمان در راستای تصحیح آن صورت گرفته است؛ تصحیح این گزاره که محیط زیست در این خصوص قصور کرده!

بالاخره «قانون هوای پاک» اجرایی شد، اما نه آن گونه که توقعش می‌رفت و می‌بایست اجرایی می‌شد!

 

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از «تابناک» چند هفته پیش زمانی که آلودگی هوا اوج گرفت و نفس بسیاری از ساکنان کلانشهر‌های کشورمان را تنگ کرد، این سوال برای بسیاری به وجود آمد که قانون هوای پاک چه شد و چرا اجرایی نشد؟ قانونی که در سال ۹۶ به تصویب رسید و به سرعت به فراموشی سپرده شد.

البته این فراموشی در اوایل کار طبیعی به نظر می‌رسید، چون لازمه اجرای قوانین، در نظر گرفتن ردیف بودجه برای اجرایشان در قانون بودجه است و قانون هوای پاک دیرتر از فصل بودجه به تصویب رسیده و متولد شده بود. تولد دیرهنگامی که موجب شد این قانون نه سهمی از بودجه سال ۹۷ داشته باشد و نه به بودجه ۹۸ راه بیابد.

فاجعه زمانی کامل می‌شود که بدانیم این قانون در بودجه سال آتی نیز جایی ندارد و طبیعتا اجرایی نخواهد شد.

این خبری است که اخیرا به نقل از مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست منتشر و در آن تاکید شده بود که سازمان محیط زیست پیشنهادهایی در این خصوص به دولت ارائه کرده بوده است؛ پیشنهادهایی از جمله اختصاص بخشی از منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین که می‌شد با اختصاص آن به قانون هوای پاک، افزایش قیمت بنزین را به کاهش آلودگی‌ها و بهبود کیفیت هوا گره زد. با این یادآوری که قانون هوای پاک مفصل‌تر از کیفیت هوا و آلاینده‌های موجود در آن است و در صورت اجرایی شدن، می‌تواند آینده‌ای متفاوت برای ایرانیان رقم بزند.

اتفاقی که ظاهرا برخی قصد رقم زدنش را دارند، اما از آنجایی که بودجه‌ای برای اجرای این قانون وجود ندارد، نتیجه تلاش شان اتفاقی عجیب و حتی کاریکاتوری شده است؛ کاریکاتوری از جنس حذف یک لغت از جدول شاخص آلودگی هوا و گنجاندن یک جایگزین به جایش.

درباره جایگزین کردن واژه «قابل قبول» به جای «سالم» سخن می‌گوییم که محدوده مابین عدد ۵۱ تا ۱۰۰ در شاخص آلودگی هوا را شامل می‌شود؛ محدوده‌ای که پیشتر سالم خوانده می‌شد، اما قانون هوای پاک در یک بند کوچکش تاکید کرده که می‌بایست تغییر نام دهد، چون هوایی با این میزان آلودگی «سالم» نیست.

تغییری که بانی آن سازمان حفاظت محیط زیست است و زهرا سماعی، سرپرست دفتر پایش فراگیر این سازمان در تشریح اتخاذش به استاندارد‌های بین المللی اشاره می‌کند و می‌گوید: «تغییر عبارت «هوای سالم» تغییری در نحوه محاسبه، رنگ و یا سایر ویژگی‌های تعریف آلاینده‌های هوا ایجاد نکرده است.»

اتفاقی که قرار است به همگان یادآور شود که مسئولان اجرای این قانون مهم و حیاتی را از یاد نبرده اند؛ هرچند برای اجرایش بودجه‌ای در نظر نمی‌گیرند و به هیچ یک از مواد و بندهایش کاری ندارند و حتی برایشان مهم نیست که آلودگی کم شده یا زیاد و…!

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.